2015-02-12, 12:19
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Jan Helin och Aftonbladet sa att de tycker Flashback ska få finnas.
Men de har ju fått in material som de anser är av intresse för allmänheten. Vilket man måste anse det är då alla utanför och innanför flashback pratar om det.

Har inte läst Aftonbladet på flera år förens nu. Dom lär ha fått många fler läsare under den här tiden,
Allt det här handlar givetvis i grund och botten om att Jan Helin ska ha råd att bo kvar i Äppelviken. Han skiter väl fullständigt i om Kakan mobbas på Flashback.
Citera
2015-02-12, 12:23
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så när du tidigare skrev
Den som eftersöker, tar reda på osv privata uppgifter om en person som inte ligger inom ramen för en offentlig uppgift gör sig skyldig till brott. Så enkelt är det.

Så var det kanske inte så enkelt som du ville få det att framstå?
Eller vänta nu.. nu hann du redigera ditt inlägg och vill alltså mena att eftersom exemplet du ger är av lite märklig karaktär (då det tar upp könsorgan) och alltså därmed kan anses vara ofredande så menar du att det i princip är olagligt att försöka komma åt information som inte omfattas av offentlighetsprincipen?
Om frågan istället skulle vara "vad har du för elbolag?" eller "har du lust att följa med på bio?" skulle de också vara olagliga?

Om du vill säga att det är olagligt att begå dataintrång eller inbrott för att få tag på data så säg det istället för att försöka få det till att det är olagligt att ta del av information som inte omfattas av offentlighetsprincipen.
För att det inte bara handlar om dataintrång. Helt enkelt. Det kan röra sig om en rad brott och eftersom vi inte vet hur RG/AB kommit över dessa uppgifter vet vi heller inte vilket brott de har begått.

Mitt svar ska läsas i kontexten av det vi diskuterar.
Citera
2015-02-12, 12:27
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtletoad
Icke sa Nicke.

Reggade, som ni kan se, 2014 i januari. Har unikt efternamn - använde inte ens den epost-adressen, utan annan personlig adress med bara förnamnet.
Konfigureringen i smartphonen måste ha lämnat ut efternamnet, eftersom båda adresserna finns lagrade i telefonen.

Är detta faran av att ha Facebook? (Lämnat vid årsskiftet, försent, tydligen, gäller kanske google+ och andra, som konfigurerar dina konton i samtliga datorer i nätverket.)

Konstigt nog, så saknas personnummer i listan, kanske jag som missat - skall kolla en gång till.

Jag har uttryckt mina åsikter sansat här på Flashback, trots att blodet kokat ibland, så jag är inte rädd för AftonSTASI.

Men vill vi ha ett samhälle som Sovjet, Kina och gamla Östtyskland?

Ja, alltså har de vaskat fram din identitet med ett konto efter 2010, så har de fixat det på ett annat sätt. De har nog lyckats koppla dig till FaceBoook, eller liknande sidor (LinkedIn, Google+ ect.).

Smartphones är det absolut värsta. Det är så lätt för dessa Stasis att hacka. Sen får du gärna ha inställningar så att du alltid loggar in och ut från varje mejl, eller konto i sociala medier. Det tar tid men det är värt det. Logga in och ut varje gång.

Så minimerar man riskerna att de kopplar ett anonymt konto i sociala medier med ett i till exempel FaceBook. Detta är nästan omöjligt i SmartPhonen vad jag förstår, då det oftast innehåller hela ens liv. Det är dessutom mycket svårare för dem att hacka in sig på din stationära dator än på din SmartPhone.
Citera
2015-02-12, 12:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
För att det inte bara handlar om dataintrång. Helt enkelt. Det kan röra sig om en rad brott och eftersom vi inte vet hur RG/AB kommit över dessa uppgifter vet vi heller inte vilket brott de har begått.

Mitt svar ska läsas i kontexten av det vi diskuterar.

Man skulle också kunna påstå att vi inte ens vet om de begått något brott.

Oavsett sammanhang så är ju dessa meningar inget annat än lögn.
Den som eftersöker, tar reda på osv privata uppgifter om en person som inte ligger inom ramen för en offentlig uppgift gör sig skyldig till brott. Så enkelt är det.
Citera
2015-02-12, 12:29
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Varför är det svårt att anmäla något? RG har givetvis begått en mängd brott för att komma över dessa uppgifter. Problemet är hur man bevisar vem och vad.

Men vad tror du RG har gjort för brott ? De skrev ju själva att de fick databasen av någon hacker.

Citat:
För 511 gången. Yttrandefriheten har inskränkningar. Det brukar kallas för brott. Som ex vis HMF, hot, förtal, förolämpning osv. Det ankommer dock inte på Jan Helin och Aftonbladet att reda ut dessa. Det ankommer på polisen.

Aftonbladet skriver att många personer flera gånger försökt få kontakt med flashback och polisanmält men att ingenting händer. Är det inte så det brukar gå till med visselblåsare och andra bra scoop ?
Myndighet kissar på en cancersjuk dam, cancersjuka damen blir ledsen men ingen lyssnar. Hon ringer Media och media skriver om det, Då blir det liv i luckan.

Citat:
Om nu Jan Helin sitter upprörd i sin 15 miljonersvilla i Äppelviken över vad som skrivs på Flashback så ska han, precis som vilken annan medborgare som helst, kontakta polisen.

Som sagt så har ju flera försökt utan utdelning. Då brukar ju media vara en bra katalysator för att saker och ting inom makten börjar röra på sig.

Citat:
Men Jan Helin gör inte detta. Han lierar sig istället med kriminella för att hänga ut "makthavare" (läs okänd byråkrat inom EU). Varför gör han då detta. Jo, för att han vill höja antalet upplagor eftersom Aftonbladet krisar.

Hur jävla svårt ska det vara att fatta en så enkel sak? Är svensken numera helt dum i huvudet?

Aftonbladet sägs ju öka sina läsare på nätet år för år ?

Men hur som helst, Jan Helin gör det som flashback gör men tar ansvar för det genom att vara ansvarig utgivare. Är det någon som känner sig kränkt av att Jan Helin avslöjar folk så kan de alltid anmäla honom. Och de fega mobbare som blivit uthängda senast har ju fått behålla sin anonymitet. De blev bara konfronterade och frågade vad de tyckte om saken..

Men att Aftonbladet skulle sälja sin egna mamma för att sälja tidningen ser jag också.

Men faktum kvarstår.

Folk har försökt polisanmäla Flashback utan att något händer
Folk har försökt komma i kontakt med Flashback utan att någon svarar
Citera
2015-02-12, 12:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Varför är det svårt att anmäla något? RG har givetvis begått en mängd brott för att komma över dessa uppgifter. Problemet är hur man bevisar vem och vad.

För 511 gången. Yttrandefriheten har inskränkningar. Det brukar kallas för brott. Som ex vis HMF, hot, förtal, förolämpning osv. Det ankommer dock inte på Jan Helin och Aftonbladet att reda ut dessa. Det ankommer på polisen.

Om nu Jan Helin sitter upprörd i sin 15 miljonersvilla i Äppelviken över vad som skrivs på Flashback så ska han, precis som vilken annan medborgare som helst, kontakta polisen.

Men Jan Helin gör inte detta. Han lierar sig istället med kriminella för att hänga ut "makthavare" (läs okänd byråkrat inom EU). Varför gör han då detta. Jo, för att han vill höja antalet upplagor eftersom Aftonbladet krisar.

Hur jävla svårt ska det vara att fatta en så enkel sak? Är svensken numera helt dum i huvudet?

Om du känner att din rätt till att kalla någon för något eller att din rättighet att yttra dig har förhindrats genom att en tidning som har köpt in informationen som de nu delar ut kränker yttrandefriheten som vi har i Sverige så är du välkommen att göra en polisanmälan istället för att sitta här och gnälla över hur vida din yttrandefrihet är kränkt eller inte.
Citera
2015-02-12, 12:43
Medlem
bobrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
En dum infallsvinkel som inte blir mindre dum för att den upprepas. Ingen här har velat inskränka AB:s yttrandefrihet (hur skulle det för övrigt vara möjligt?), utan vänder sig mot att de:

1) samarbetar med våldsdömda vänsterextremister som kommit över FB:s databas antingen genom att hacka den själva eller köpa uppgifterna av någon som gjort det (RG har aktivt erbjudit pengar för detta)

2) kränker människors personliga integritet genom att hänga ut dem och publicera inlägg de trodde sig ha gjort helt anonymt

3) inte bara hänger ut människor med positioner, som först påstods, utan även helt vanliga medborgare

4) på egen hand agerar polis, åklagare och domare och inte bara går på människor som faktiskt begår brott utan även attackerar sådana som bara har åsikter som skiljer sig från mittfåran

5) utmålar hela FB som en enda stinkande kloak av hat, våld och ondska när alla som varit här ett tag vet att det verkligen inte förhåller sig så

Vill du ha mer?

Tack för ett intressant svar.

Den enda av dina punkter jag som flerårig FB-läsare kan finna fog för din kritik är väl i så fall din 1:a. Det är alltid oroande när extremister av olika slag får tillgång till känsliga uppgifter. Däremot tycker jag inte det är speciellt uppseendeväckande att aftonbladet väljer att publicera i sin tur när de får tillgång till samma uppgifter.

Punkt 2 och 4: Det är här det blir moraliskt problematiskt. Du kan inte vända dig emot att personer kränks i ett media (aftonbladet) när du samtidigt försvarar rätten att (till exempel) anonymt få kränka vem som helst i ett annat media (här på FB).

Vad gäller punkt 5 så kan jag inte se att det som du beskriver inträffat. Jag vill minnas att jag läst att det även beskrivits flera olika delar av FB. Däremot är väl allmänintresset i av vad olika användare tycker om sina fotbollslags senaste matcher, tatueringsstudios eller vilket TV-program som man bör stanna hemma för att se ikväll mindre. Självklart väljer aftonbladet att studera mer uppseendeväckande forum.
Citera
2015-02-12, 12:46
Medlem
Citat:
Allt det här handlar givetvis i grund och botten om att Jan Helin ska ha råd att bo kvar i Äppelviken. Han skiter väl fullständigt i om Kakan mobbas på Flashback.

Så är det alldeles självklart.
Kommer det andra ägardirektiv så hänger naturligtvis Helin på direkt.
Han är en betald underhuggare och intet annat.
Såsom varandes sådan så kommer han att försvara sin källa till inkomst.
Helin som person är ointressant.Han har ingen ryggrad att visa upp och hans ställningstaganden står i direkt förhållande till de hans herrar vill att han skall ha.
Citera
2015-02-12, 12:46
Medlem
Afa och RF är ju terroristorganisationer. Ja de bedriver terrorism mot politiska motståndare och deras samarbetspartner, Aftonbladet, undgår kritik eftersom
1) man kritiserar inte makten ( läs media)
2) kommunisterna inom media kritiserar inte sig själva
Citera
2015-02-12, 12:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Så du menar spela PK 8 timmar på jobbet sen väl hemma kommer "riktiga jag" fram och jag får hata andra?
Vilket ynkligt liv, ovärdigt en vuxen människa med normalt förstånd i behåll.
Var i helvete får du fram att det gäller att "hata" andra.
Citera
2015-02-12, 13:05
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juju_man
Jag ser AF arbete som enbart något positivt. De mest sinnesslöa nazistrasitpedofilnäthatarna rensas ut och ger plats för de som inte registrerar sitt konto med mailadressen förnamn.eftermamn@sverigedemokraterna.se. Detta är en naturlig del av evolutionen.

Håller helt klart med om att det finns något positivt i Aftonbladets granskning av näthatet, och det är bra att ämnet nu lyfts upp till debatt i de etablerade medierna. Kan inte för mitt liv se något konstruktivt syfte med näthatet mer än att att det fungerar som en ventil för arga pågasnören som inte kan ventilera sin latenta tonårsfrustration, eller vad det nu än må röra sig om, på annat sätt än genom att skriva poänglösa nedvärderande kommentarer om offentliga personer. Vidare gällande näthatet så förstår jag heller inte riktigt varför de som drabbas tar åt sig så hårt av det. Det är ju bara att titta på kommentarerna och hoten som fälls och inse att det är bara är tomma ord som inte behöver tas på minsta lilla allvar.

Dock så försvarar jag yttrandefriheten och att människor - även anonymt - måste ges rätten att tycka och tänka som de vill, även om det rör sig om att näthata eller att förespråka pedofili, djursex, rasism, nazism eller andra obekväma/radikala åsikter. Det som jag alltså således har starka invändningar mot när det gäller granskningen är på vilket sätt Aftonbladet lyfter fram och offentliggör individerna bakom de näthatsinläggen som nämns i artiklarna.

Här begår Aftonbladet ett gravt och allvarligt brott mot människors rätt till personlig integritet och rätt till åsiktsfrihet.
Senast redigerad av [Strange Days] 2015-02-12 kl. 13:16.
Citera
2015-02-12, 13:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzzie
SMR och SvP är ju terroristorganisationer. Ja de bedriver terrorism mot politiska motståndare och deras samarbetspartner, Avpixlat, undgår kritik eftersom
1) man kritiserar inte makten ( läs media)
2) nazisterna inom media kritiserar inte sig själva

Avpixlat får väl kritik hela jävla tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in