2015-02-11, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den distinktionen gör man utifrån deras funktion/post/tjänst.

Svårare är det inte.
Alla kan ju identifiera dom andra två också förmodligen deras arbetsplats och vänner.
Citera
Medlem
Reellfantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag fattar inte, skrev inte Aftonbladet för bara några dagar sedan att man INTE skulle hänga ut vanligt folk utan bara "offentliga personer" ?

Nu gör man alltså precis tvärt emot och hänger ut en skogsarbetare fullt identifierbar via sin Facebook-profilbild. Alla som känner personen på Facebook vet således direkt vem han är. Och jag tror inte det är speciellt knepigt för vem som helst att leta upp honom på Facebook.

Så när blev en skogsarbetare en offentlig person?

Är detta ett beslut som fattats av Jan Helin igår kväll, i affekt, efter att han sett hur Aftonbladet totalkraschar nu i förtroende och upplaga?

Det är det jag har sagt hela tiden. Alla ni 40000 kommer hängas ut.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Självklart finns det en mängd problem med det synsättet. Jag är smart nog att inse det också. Och Yttrandefrihet under ansvar, som är något som tyvärr media kapat och ändrat innebörde på (dvs att ansvar = Lagar som begränsar yttrandefrihet), är något som den som använder sig av yttrandefriheten måste tänka på.

Man ska alltid ha rätten att säga vad man vill. Men det är inte synonymt med att man alltid måste göra det heller. Sektliknande vet jag inte om det är, men för mig är det en så pass fundamental rättighet och det enda som invånarna har att använda mot staten och makten att kontroll och regler över det gör att man förminskar människans möjligheter att påverka.
Och för att säga vad man vill så skall man begränsas och inte kunna göra det i media utan hänvisas till flashback ...

För de här reportrarna gör ju just det du hävdar är deras rättighet .. säger det de vill ha sagt, men de väljer inte Flashback som plattform..

Efterlyser du total yttrandefrihet så kan du liksom inte kräva munkavel och regler för andra - konceptet faller då.
Citera
2015-02-11, 13:21
Medlem
8711s avatar
Citat:
"Sverigedemokraterna" är vare sig någon enskild eller någon folkgrupp ... Om du hade efterlyst uthängning av dem som trakasserat och hotat t ex Åkesson så hade det varit relevant.

Så jag kan säga till en grupp vänsterpartister att dom ska mördas och att dom borde ta sina liv utan att vara hatisk och utan att aftonbladet förfasas av det? Jag kan jubla om en miljöpartist tagit sitt liv? Jag kan säga att jag hatar exempelvis svarta kvinnor som dom skriver att dom hatar vita män.

Du är inte konsekvent, lilla vän.
Senast redigerad av 8711 2015-02-11 kl. 13:25.
Citera
2015-02-11, 13:22
Medlem
Aftonbladets senaste klavertramp (RG och åsiktsregister) är en del av det mediala kriget om makten i Sverige och den har varit hotad sedan länge. Härmed går kriget och Aftonbladet - tillsammans med etablissemanget ("såsseriet och EU") - in i en mycket djup, mörk och desperat fas. Hur många är de beredda att ta med sig ner i djupet pga sin egna politiska övertygelse? Jag skulle gissa på "Sverige" kanske hela "hela EU" om det vill sig riktigt illa.

lite OT: om K. Hermanss*n skulle lägga ner mer av sin energi på att bearbeta och övervinna sitt självhat istället för att sprida kvasi-intellektuell dynga i radio skulle hon förmodligen må litet bättre psykiskt och samtidigt gå ner några kilon på kuppen. Bara en tanke.

Bakom denna sargade uppenbarelse döljer sig en vacker kvinna. Om detta är jag övertygad.
Citera
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Föreligger ett problem går man till botten med orsaken till problemet, man symptombehandlar inte.
Och i just detta fallet med av Aftonbladet uthängda privatpersoner så borde Aftonbladet kärleksbomba dessa stackare, i stället. Eller hur var det nu med det?

Motsatt kan man ju då fråga sig: varför tycker du att det är ok att FB-trollen hänger ut folk men inte när AB gör det? Det får ju lika stor spridning.

Aftonbladet har ju namngivna reportrar och en ansvarig utgivare. De tar ansvar. FB-trollen är bara fega råttor. Det gör en enorm skillnad.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkvisitionen
Alla kan ju identifiera dom andra två också förmodligen deras arbetsplats och vänner.
Nej, alla kan inte det - jag kan inte det till exempel.

Och de två har valt att låta sig intervjuas -- alltså att framträda under den formen .. Anser du att de saknar förmåga att själva fatta beslut i den saken?

Vem skall i så fall fatta beslutet åt dem (de ger ju intryck av att vara vuxna människor) - Flashback?
Och var är då tilltron till deras egen förmåga och var är då deras frihet att själva välja?
Citera
2015-02-11, 13:24
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Det vore verkligen inte ok eftersom de högerextrema grupperna har som agenda att förfölja och utplåna människor och folkgrupper medan AB enbart har som mål att sprida information.

Haha, din jävla fåntratt till hycklare!

Jag får inte med min tidning samarbeta med kriminella hatiska människor som stulit databaser och sen besöka dig, hänga ut ditt jobb osv. Men DU får
Citera
2015-02-11, 13:24
Medlem
Citat:
Nej, det måste dels inte betyda det - utan kan vara så enkelt som att han kommit till insikt om vilka konsekvenser hans skriverier kan ha för den som utsätts..

Och det betyder ju definitivt inte att hon läst hans ursäkt .. sista inlägg.
Nej, men vi kan väl åtminstone försöka ha någon form av sannolikhetslära med oss? Vi vet att hon läste tråden, varför skulle hon inte ha läst hans ursäkt?
Citera
2015-02-11, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Really? Jag har aldrig någonsin hört någonsin säga "muslimer är såna eller såna", eller "dessa satans jävla semitiska araber/negrer/osv". Varför? Folk vågar inte helt enkelt. Det är lätt att vara en arisk tangentbordskrigarviking.

Och jag har aldrig sett en Porsche 918 men jag vet att den finns för det.

Det finns t.ex. inga människor som är så antisemitiska som invandrare, men alla dom där sakerna finns att höra, för den som bara lyssnar.
Citera
2015-02-11, 13:26
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Den distinktionen gör man utifrån deras funktion/post/tjänst.

Svårare är det inte.
Och då anser du att det är rätt utifrån hans nuvarande position som tjänsteman hänvisa till preskriberade (om vi nu ska snacka juridik) uttalande som han skrev innan han påbörjade denna tjänst. Och därigenom också exponera vad han skrivit för diverse andra personliga detaljer om sitt liv. Alla i hela världen kan nu för all framtid få fram vad denna person äter för mediciner till exempel.
Citera
2015-02-11, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gamesetmatch
hur vet du det? hur vet du att aftonbladet inte direkt eller indirekt hotat med att outa deras namn och bostad ifall de inte ställde upp?
Det är klippt i intervjun med jägaren mellan att han kommer hem och att dom börjar filma ordentligt där dom förmodligen har ett samtal kring olika alternativ. Ja tror att journalisten säger då att han kan välja att inte va med mer men dom kan visa filmen ändå med hans ansikte censurerat. Men det skulle dom förmodligen inte gjort för det hade inte blitt snaskigt. Finns förmodligen andra dom kontaktat som bara stängt dörren som dom inte gjort nått reportage av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in