2015-05-28, 03:23
Medlem
Varför har avkastningen gått ned?

Köpte aktier i Investor och Melker Schörling den 26/5, alltså alldeles nyss. På mina transaktioner på Avanza så står det att jag köpte Investor på kurs 337,40. MS köpte jag på 510,00. Sedan dess har kurserna gått upp ngt till 340.30 respektive 512.00. Så jag borde ju gått med en mindre vinst eller?

Nu är det dock så att det står att -1.05% på avkastningen för Investor och -1.49% på MS. likaså står det där att jag gjort inköpet för 343,90 på Investor och 519,75 för MS. Vafan liksom? Kurserna har ju inte ens vart så höga under dessa dagar.

Så va e grejen? Vad för misstag har jag gjort eller vad är det jag har missat? Mkt tacksam för svar!

EDIT: När jag kikar på "Transaktioner" igen och dividerar totala beloppet som jag köpt aktier för (i tex Melker Schörling) med antal köpta aktier, så får jag ju faktiskt en summa på 519,75%. Likaså blir det 343,90 för Investor.. Fattar inte varför det är såhär.
Senast redigerad av Axelsander 2015-05-28 kl. 03:47.
Citera
2015-05-28, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsander

Köpte aktier i Investor och Melker Schörling den 26/5, alltså alldeles nyss. På mina transaktioner på Avanza så står det att jag köpte Investor på kurs 337,40. MS köpte jag på 510,00. Sedan dess har kurserna gått upp ngt till 340.30 respektive 512.00. Så jag borde ju gått med en mindre vinst eller?

Nu är det dock så att det står att -1.05% på avkastningen för Investor och -1.49% på MS. likaså står det där att jag gjort inköpet för 343,90 på Investor och 519,75 för MS. Vafan liksom? Kurserna har ju inte ens vart så höga under dessa dagar.

Så va e grejen? Vad för misstag har jag gjort eller vad är det jag har missat? Mkt tacksam för svar!

EDIT: När jag kikar på "Transaktioner" igen och dividerar totala beloppet som jag köpt aktier för (i tex Melker Schörling) med antal köpta aktier, så får jag ju faktiskt en summa på 519,75%. Likaså blir det 343,90 för Investor.. Fattar inte varför det är såhär.

Kan det vara så att du handlar för så låga summor att courtaget ändrar dina marginaler så pass mycket?

Dvs. aktie pris: 100 kr courtage 39 kr
Köp av aktier för 2000 kr (20 aktier 100 kr st)
köp inklusive courtage 2039 kr = 2039/20 = 101,95 kr per aktie

isf bör du ändra till avanza mini.
Citera
2015-05-28, 08:05
Medlem
Sjuntorparns avatar
Hur köpvärd är buffets berkshire hathaway just nu? ges det någon såkallad substansrabatt?
Citera
2015-05-28, 08:22
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsander

1. Courtaget har lagts till.

2. Du borde kunna byta till en bättre courtageklass.
Citera
2015-05-28, 08:57
Medlem
apan760s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Du är en så kallad "pissluffare".

Du handlar med löjligt låga summor.

Du kvalificerar dig dessutom till det ovanliga släktet av pissluffare som gråter på offentliga forum så du är ganska unik. Grattis!

på vilket jävla sätt gnäller hen? Hen ställer ju bara en enkel och för den delen vettig fråga. Snarare du som gnäller/trollar jävligt högt över vad hen skrev.

Verkar som Axelsander är ny på börsen och då är det bara rimligt att inte investera allt för mkt för att inte riskera mer än rimligt, dock säger ju inte det något alls om vad Axelsander har för likvida medel. Med dagens börs och med grexit som skulle kunna lura runt hörnet, så skulle jag inte heller gå in med för mkt.

Du är en pissluffare då du beter dig som en.
Citera
2015-05-28, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Kan det vara så att du handlar för så låga summor att courtaget ändrar dina marginaler så pass mycket?

Dvs. aktie pris: 100 kr courtage 39 kr
Köp av aktier för 2000 kr (20 aktier 100 kr st)
köp inklusive courtage 2039 kr = 2039/20 = 101,95 kr per aktie

isf bör du ändra till avanza mini.

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
1. Courtaget har lagts till.

2. Du borde kunna byta till en bättre courtageklass.

Visste inte att courtaget delades upp och adderades på varje aktie. Tusen tack

Edit: Borde iofs kunnat räknat på det innan jag ställde frågan.. men tänkte inte så långt då
Senast redigerad av Axelsander 2015-05-28 kl. 10:01.
Citera
2015-05-28, 10:38
Medlem
SpecialEditions avatar
Har 100.000:- som jag vill investera med så låg risk som möjligt men ändå få en avkastning som är större än bankräntan. Kan inget om aktier och funderar på fonder.

Tips på bra stabila fonder?
Kan man sälja sitt innehav när som helst?
Citera
2015-05-28, 11:03
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Har 100.000:- som jag vill investera med så låg risk som möjligt men ändå få en avkastning som är större än bankräntan. Kan inget om aktier och funderar på fonder.

Hur lång sparhorisont har du? Verkar inte vara mer än högst ett par år i och med att du vill ta så låg risk som möjligt. Räntefonder är normalt för den som vill ta låg risk, men i det ränteläget som råder just nu så tror iaf jag att räntefonder inte är någon bra idé, de går nämligen bra när räntorna sänks, och så mycket lägre än det vi har nu kan nog inte Ingves gå. Kanske någon tiondel nedåt, men inte mycket mer. Blandfonder innehåller både aktier och räntor och har således lite högre risk. Jag är inte alls insatt i just blandfonder då jag själv har väldigt lång sparhorisont och därför bara kör aktiefonder och aktier. Men kolla in https://www.avanza.se/fonder/lista.h...veTab=overview och sortera på Normanbelopp och välj några med ett lågt sådant.
Citera
2015-05-28, 11:05
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Hur köpvärd är buffets berkshire hathaway just nu? ges det någon såkallad substansrabatt?

Som Börspodden nämnde för ett tag sedan så är Berkshire alltid köpvärd i princip. Jag äger själv ett antal Class B aktier. Jag försöker tajma lite med dippar i dollarkursen bara när jag köper, själva kursen på aktien skiter jag i, då jag har tänkt att hålla aktierna i minst 30 år framöver.
Citera
2015-05-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition

Indexfonder skulle ju kunna va ett vettigt alternativ? Börsindex kommer ju knappt svenska fonder upp i idag. Sedan har du ju väldigt låg avgift, om alls ngn. Avanza Zero är ett alternativ.
Citera
2015-05-28, 11:31
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det du skriver in i deklarationen på k4-blanketten är anskaffningskostnaden, sedan räknas skatten fram automatiskt, om du nu har en vanlig aktiedepå.

Samma tillvägagångssätt gäller även om man har ett vp-konto istället för en aktiedepå? Bara för att förtydliga. Och sedan är väl en aktiedepå synonymt med en vp-depå det vill säga det är samma sak med olika namn, right?

Så om vi säger att jag köper aktier för 10k. De stiger i värde till 20k. Vinsten är alltså 10k. 0.3*10k=3000. Detta är det jag betalar i skatt. Det enda som måste fyllas i är dock anskaffningsvärdet, vilket i detta fall är 10k. I och med att banken rapporterar vad jag säljer aktierna för så räknas både min vinst ut och sedan 30% av denna. Har jag rätt? Tack
Citera
2015-05-28, 11:59
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Som Börspodden nämnde för ett tag sedan så är Berkshire alltid köpvärd i princip. Jag äger själv ett antal Class B aktier. Jag försöker tajma lite med dippar i dollarkursen bara när jag köper, själva kursen på aktien skiter jag i, då jag har tänkt att hålla aktierna i minst 30 år framöver.

Väldigt klokt upplägg. Jag gör detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in