2015-05-26, 23:26
Medlem
Draken1s avatar
Hur tenderar börsen att fungera under sommaren? Brukar index gå uppåt/neråt än årsgenomsnittet?
Citera
2015-05-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Hur tenderar börsen att fungera under sommaren? Brukar index gå uppåt/neråt än årsgenomsnittet?

Vad jag vet brukar det stå rätt still under sommaren. Många uttagna semesterveckor och slöa Q2: or. Det är sällan det händer något "stort" på börsen och om något händer så är det stort. Men i vanliga fall följer det indexet i maj. Inga stora toppar men inte heller några dalar.
Men det är bara vad jag tror, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-05-27, 07:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Det är ju klart som korvspad att börsen följer index

Det finns ett talesätt som lyder "köp till sillen och sälj till kräftorna". Med det menas att det statistiskt sett är lite mer sannolikt att börsen stiger än faller. Med tanke på hur det ser ut geopolitiskt i världen är det nog inte säkert att talesättet faller in i år men det är min åsikt.
Citera
2015-05-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är ju klart som korvspad att börsen följer index

Det finns ett talesätt som lyder "köp till sillen och sälj till kräftorna". Med det menas att det statistiskt sett är lite mer sannolikt att börsen stiger än faller. Med tanke på hur det ser ut geopolitiskt i världen är det nog inte säkert att talesättet faller in i år men det är min åsikt.

Är inte talesättet att man ska sälja i maj inför sommaren ? För den går sämre. Sell in may and go away ?
Citera
2015-05-27, 08:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Är inte talesättet att man ska sälja i maj inför sommaren ? För den går sämre. Sell in may and go away ?
Det har jag för mig är för att maj är en dålig månad.
Citera
2015-05-27, 13:35
Medlem
Vitalrepuss avatar
Hej! Tydligen så kan man ha olika slags aktiekonton där vinsten beskattas på olika sätt eller att courtageklassen ser annorlunda ut beroende på vilket konto man har. Enligt mina efterforskningar har jag kommit fram till att det finns vp-konton, kapitalförsäkringar, aktiedepåer och sedan var det något mer. Skulle någon som är riktigt insatt kunna lista alla olika konton man kan tänkas ha vid investeringar av aktier?

Tack så mycket!
Citera
2015-05-27, 13:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
vp-konton, kapitalförsäkringar, aktiedepåer och sedan var det något mer.
Värdepappersdepå (VP-konto) är den äldsta typen. Samma som "aktiedepå". 30% skatt på vinst vid försäljning.

Kapitalförsäkring, KF. Årlig schablonskatt, 30% av statslåneräntan för närvarande. Höjs antagligen av regeringen.

Investeringssparkonto, ISK. Årlig schablonskatt, 30% av statslåneräntan för närvarande. Höjs antagligen av regeringen.

Edit:

https://www.avanza.se/konton/vara-konton.html
Citera
2015-05-27, 14:21
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Värdepappersdepå (VP-konto) är den äldsta typen. Samma som "aktiedepå". 30% skatt på vinst vid försäljning.

Kapitalförsäkring, KF. Årlig schablonskatt, 30% av statslåneräntan för närvarande. Höjs antagligen av regeringen.

Investeringssparkonto, ISK. Årlig schablonskatt, 30% av statslåneräntan för närvarande. Höjs antagligen av regeringen.

Edit:

https://www.avanza.se/konton/vara-konton.html

Tack så mycket för ditt svar. Så om vi ponerar att jag har aktier på ett vp-konto som jag har köpt för 54000kr och dessa aktier stiger till ett värde av 86000kr. Då är min vinst alltså 86000kr-54000kr=32000kr. Min vinst = 32000kr. Det som skall beskattas är därav 0.3*32000=9600. Alltså kommer jag ha 86000-9600=76400 efter att skatten dragits, stämmer detta?
Citera
2015-05-27, 14:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Alltså kommer jag ha 86000-9600=76400 efter att skatten dragits, stämmer detta?
Yes, under de förutsättningarna så stämmer det.

Skatten dras dock inte automatiskt utan du måste själv deklarera aktieförsäljning i en VP-depå med skatteverkets blankett K4 och sen betala in eventuell kvarskatt till ditt skattekonto.
Citera
2015-05-27, 16:34
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Yes, under de förutsättningarna så stämmer det.

Skatten dras dock inte automatiskt utan du måste själv deklarera aktieförsäljning i en VP-depå med skatteverkets blankett K4 och sen betala in eventuell kvarskatt till ditt skattekonto.

Just det, det har jag läst om! Vad händer om man inte gör det? Vad är det man skriver in på K4-blanketten? Hur mycket vinst man samlat ihop? Och sedan räknas skatten automatiskt när man lämnar in den eller måste man fylla i exakt hur mycket skatt som ska betalas? De på skatteverket gör ingen kontroll av detta, eller? Tack!
Citera
2015-05-27, 16:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Just det, det har jag läst om! Vad händer om man inte gör det?
Åker du dit blir det straffavgifter antar jag.
Citat:
Vad är det man skriver in på K4-blanketten? Hur mycket vinst man samlat ihop?
Du deklarerar alla dina köp och sälj av aktier. Det var länge sedan jag fyllde i en K4 så jag vet inte om den har ändrats, men den var relativt jobbig att fylla i för ett antal år sedan.

Detta kanske hjälper dig: http://www.skatteverket.se/privat/sj...680002139.html

Är det bara en aktie med ett köp och senare en sälj så är det enkelt, men med flera aktier och affärer blir det snabbt komplicerat. De flesta banker säljer som en tjänst att ge dig en färdigifylld blankett med dina affärer.

Med KF eller ISK behöver du inte deklarera dina affärer. Inte heller om du bara äger fonder.
Citat:
Och sedan räknas skatten automatiskt när man lämnar in den eller måste man fylla i exakt hur mycket skatt som ska betalas?
Även om du kommer att få reda på exakt vad du skall betala i skatt när du får slutskattebeskedet så bör du betala in din kvarskatt tidigare: https://www.skatteverket.se/omoss/ny...6725aef6c.html
Citat:
De på skatteverket gör ingen kontroll av detta, eller? Tack!
Kontrollerar gör de. I vilken omfattning vet jag inte.
Citera
2015-05-27, 19:57
Medlem
Citat:
Just det, det har jag läst om! Vad händer om man inte gör det? Vad är det man skriver in på K4-blanketten? Hur mycket vinst man samlat ihop? Och sedan räknas skatten automatiskt när man lämnar in den eller måste man fylla i exakt hur mycket skatt som ska betalas? De på skatteverket gör ingen kontroll av detta, eller? Tack!

Med allra största sannolikhet kommer din bank att rapportera in dina aktieförsäljningar samt försäljningspris till skatteverket så det blir svårt att fuska med det.

Det du skriver in i deklarationen på k4-blanketten är anskaffningskostnaden, sedan räknas skatten fram automatiskt, om du nu har en vanlig aktiedepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in