Citat:
Ursprungligen postat av
BestCoast.
Hej! Verkligen basicfrågor nu men jag är helt ny på detta och tänkte skapa mig någon form av sparande.
Jag hade tänkt skapa mig ett Investeringssparkonto.
Min fråga är kanske lite luddig, men jag gör ett försök. Det bankkontot jag väljer att binda till mitt ISK, är det det som pengarna kommer dras ifrån när man köper exempelvis aktier?
Kommer pengarna dras automatiskt ifrån det kontot när man ska beskattas? Hur mycket pengar ska man ha i buffert på det kontot om det nu är så det funkar?
Tänkte mig kanske köpa aktier för 3-5 tusen i månaden och välja gratisversionen till och börja med.
Är som sagt helt ny, och vill inte göra bort mig. Visst kanske jag skulle kunna gå till bankkontoret att fråga, men känner att det smidigaste hade varit att få svar här och öppna ett via internetbanken.
Mvh BC
Alla dina konton du har på Avanza har ett unikt kontonummer som du för över pengar till, precis som en vanlig överföring i banken. Från början får du ett baskonto som heter "Aktie och Fondkonto" typ, och skapar du ett ISK hamnar den också i listan. Ditt Aktie och Fondkonto får ett unikt kontonummer medan ditt ISK får ett annat unikt kontonummer. Sedab spelar det ingen roll vilket konto du för över till då du lätt kan överföra pengar lätt mellan dina konton på Avanza.
Du kan antingen skicka pengar från banken till avanza genom att betala (likt en räkning, fast utan avgift) alternativt månadsspara en summa i månaden. Då dras pengar från ditt angivna bankkonto och hamnar på Avanza dagen efter. Sedan kan du dessutom låta Avanza sköta jobbet åt dig genom att placera dessa överförda pengar i t.ex fonder om du vill det. Det gör jag varje månad och det funkar hur smidigt som helst!
Hur stor buffert man vill ha varierar från person till person, men ska du börja investera och skapa en buffert bör den vara på cirka 2 månadslöner och dessa skall alltså inte investeras utan användas om en oförutsedd räkning dyker upp. Sen finns det ju investeringsbuffetar också, men dessa kan jag inte uttala mig om