2015-03-29, 19:50
Medlem
Varför vill företag börsnoteras och ge ut aktier, vad gynnar de företag?
Får dem in kapital som dem kan använda i företaget?
Citera
2015-03-29, 20:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Varför vill företag börsnoteras och ge ut aktier, vad gynnar de företag?
Får dem in kapital som dem kan använda i företaget?
Jag antar att det ofta handlar att man vill casha ut på företaget, inte riskera egna pengar eller behöver ha mer pengar.
Citera
2015-03-29, 21:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingernail
Hopp!

Vet inte om den här frågan har ställts förut men kan inte hitta något kring det i alla fulla fall. Ny på börsen och undrar helt enkelt vad det innebär att "gå kort" eller att "gå lång"? Har hört uttrycket alldeles för många gånger utan att lyckas ta reda på vad det egentligen innebär. Tänk på att jag är rookie, inga krångliga svar tack
Lång: Satsa på uppgång.

Kort: Satsa på nedgång.
Citera
2015-03-30, 15:39
Medlem
Finns det någon (gratis) sida där man kan se hur stor del av total global market cap en viss region har?

Typ som denna: https://www.ftportfolios.com/Comment...ion-is-growing

EDit: tror jag hittade det själv... MSCI world http://www.msci.com/resources/factsh...orld-index.pdf (men Asien exkl, Japan verkar inte finnas med)
Senast redigerad av applemos 2015-03-30 kl. 15:45.
Citera
2015-03-30, 16:11
Medlem
BestCoast.s avatar
Hej! Verkligen basicfrågor nu men jag är helt ny på detta och tänkte skapa mig någon form av sparande.

Jag hade tänkt skapa mig ett Investeringssparkonto.
Min fråga är kanske lite luddig, men jag gör ett försök. Det bankkontot jag väljer att binda till mitt ISK, är det det som pengarna kommer dras ifrån när man köper exempelvis aktier?
Kommer pengarna dras automatiskt ifrån det kontot när man ska beskattas? Hur mycket pengar ska man ha i buffert på det kontot om det nu är så det funkar?

Tänkte mig kanske köpa aktier för 3-5 tusen i månaden och välja gratisversionen till och börja med.

Är som sagt helt ny, och vill inte göra bort mig. Visst kanske jag skulle kunna gå till bankkontoret att fråga, men känner att det smidigaste hade varit att få svar här och öppna ett via internetbanken.

Mvh BC
Citera
2015-03-30, 16:53
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Hej! Verkligen basicfrågor nu men jag är helt ny på detta och tänkte skapa mig någon form av sparande.

Jag hade tänkt skapa mig ett Investeringssparkonto.
Min fråga är kanske lite luddig, men jag gör ett försök. Det bankkontot jag väljer att binda till mitt ISK, är det det som pengarna kommer dras ifrån när man köper exempelvis aktier?
Kommer pengarna dras automatiskt ifrån det kontot när man ska beskattas? Hur mycket pengar ska man ha i buffert på det kontot om det nu är så det funkar?

Tänkte mig kanske köpa aktier för 3-5 tusen i månaden och välja gratisversionen till och börja med.

Är som sagt helt ny, och vill inte göra bort mig. Visst kanske jag skulle kunna gå till bankkontoret att fråga, men känner att det smidigaste hade varit att få svar här och öppna ett via internetbanken.

Mvh BC

Alla dina konton du har på Avanza har ett unikt kontonummer som du för över pengar till, precis som en vanlig överföring i banken. Från början får du ett baskonto som heter "Aktie och Fondkonto" typ, och skapar du ett ISK hamnar den också i listan. Ditt Aktie och Fondkonto får ett unikt kontonummer medan ditt ISK får ett annat unikt kontonummer. Sedab spelar det ingen roll vilket konto du för över till då du lätt kan överföra pengar lätt mellan dina konton på Avanza.

Du kan antingen skicka pengar från banken till avanza genom att betala (likt en räkning, fast utan avgift) alternativt månadsspara en summa i månaden. Då dras pengar från ditt angivna bankkonto och hamnar på Avanza dagen efter. Sedan kan du dessutom låta Avanza sköta jobbet åt dig genom att placera dessa överförda pengar i t.ex fonder om du vill det. Det gör jag varje månad och det funkar hur smidigt som helst!

Hur stor buffert man vill ha varierar från person till person, men ska du börja investera och skapa en buffert bör den vara på cirka 2 månadslöner och dessa skall alltså inte investeras utan användas om en oförutsedd räkning dyker upp. Sen finns det ju investeringsbuffetar också, men dessa kan jag inte uttala mig om
Citera
2015-03-30, 17:54
Medlem
Varför gör index och aktier så stora rörelser på morgonen?
Vad är det som händer då?
Citera
2015-03-30, 18:23
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Varför gör index och aktier så stora rörelser på morgonen?
Vad är det som händer då?

Det sätter dagstrenden.. folk vet inte åt vilket håll det lutar, köpare och säljare pumpar åt det håll dom tror att vi kommer gå under dagen.. när trenden har satt sig börjar folk tveka åt ena eller det andra hållet.
Citera
2015-03-30, 18:49
Medlem
Hade en liten fundering här.

Sålde av 2/3 från Avanza Zero i söndags.

Hela dagen har det stått "under behandling" men jag ser nu att dagens uppgång har räknats in på hela beloppet och inte enbart på den 1/3 som ska vara kvar i fonden.

Betyder det att min säljorder inte blivit genomförd än eller kommer detta att rätta till sig så att säga?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Utlandsk 2015-03-30 kl. 19:05.
Citera
2015-03-30, 19:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandsk
Hade en liten fundering här.

Sålde av 2/3 från Avanza Zero i söndags.

Hela dagen har det stått "under behandling" men jag ser nu att dagens uppgång har räknats in på hela beloppet och inte enbart på den 1/3 som ska vara kvar i fonden.

Betyder det att min säljorder inte blivit genomförd än eller kommer detta att rätta till sig så att säga?
Det är ingen handel på söndagar. Du sålde för dagens kurs, så allt är korrekt.
Citera
2015-03-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är ingen handel på söndagar. Du sålde för dagens kurs, så allt är korrekt.

Tack, förstår inte hur jag tänkte tidigare...
Senast redigerad av Utlandsk 2015-03-30 kl. 19:17.
Citera
2015-03-31, 17:01
Medlem
Fittsaft85s avatar
Jag har en fråga!

Vi säger att jag har 12190 aktier inköpa på 4.11 och kursen sjunker till 1.80 och jag vill köpa 14800 nya aktier, vad blir gavet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in