Citat:
Ursprungligen postat av
lolzlo
Tänkte byta fonder då mina har väldigt höga avgifter. Problemet är att om jag tar ut och omplacerar får jag ju skatta 30% av vinsten.
Är det kanske är smartare att ligga kvar då jag har mer kapital som kan växa än om jag tar ut och omplacerar?
Finns det ett sätt man kan byta fonder utan att ta ut pengar och sedan placera dem i en ny fond och istället "byta" från en fond till en annan så jag slipper skatta?
Förr eller senare måste du skatta 30%, det finns tyvärr inget sätt att komma undan. Jag har precis gjort just detta - flyttat en stor del av mina fonder från vanlig depå till ISK, och mitt tips till dig är att göra det så fort som möjligt. Jag väntade in en liten topp och sen sålde, då det var ganska en ganska stor summa.
Den största fördelen med att göra det nu istället för att vänta är att du slipper pröjsa dyra avgifter varje dag, som dessutom växer med kapitalet. Så byt till billigare ASAP!
Dessutom, om du gör detta nu, så har du dina "oskattade" pengar i cirka ett år, som kan fortsätta växa, innan de ska in till skatteverket