2015-05-14, 21:11
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Kollade i deras årsredovisning 2014 och det stod "0,64" ?? Vad ska det betyda..? 0.64 vadå?

Ingen aning, sorry.
Citera
2015-05-14, 21:14
Medlem
Citat:
Kollade i deras årsredovisning 2014 och det stod "0,64" ?? Vad ska det betyda..? 0.64 vadå?

1 = 100 %
0,64 = 64 %

De hade alltså 64 % täckning av kortfristiga skulder när årsredovisningen upprättades.
Citera
2015-05-14, 21:16
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Exakt det som står.

Lönsamhet på eget kapital och lönsamhet på totalt kapital. Utan att lösa uppgiften åt dig rekommenderar jag dig att kika lite på räntabilitet på eget kapital så kommer frågan säkert att klarna.

Kan du bara säga vad jag ska titta efter..var inte så kryptisk
Citera
2015-05-14, 21:20
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
1 = 100 %
0,64 = 64 %

De hade alltså 64 % täckning av kortfristiga skulder när årsredovisningen upprättades.
Nej förresten, det var här jag fann det:
https://www.avanza.se/aktier/om-bola...es---mauritz-b
Där står det 0,64 för 2014.

Och sen så hittade jag på denna sida: https://www.iei.liu.se/indek/utbildn...Grupp4_COS.pdf
att de hade kassalikviditet 129% år 2013..? Hur kan det isåfall ha sjunkit så mycket på ett år.
Citera
2015-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Nej förresten, det var här jag fann det:
https://www.avanza.se/aktier/om-bola...es---mauritz-b
Där står det 0,64 för 2014.

Och sen så hittade jag på denna sida: https://www.iei.liu.se/indek/utbildn...Grupp4_COS.pdf
att de hade kassalikviditet 129% år 2013..? Hur kan det isåfall ha sjunkit så mycket på ett år.

0,64 är som sagt 64 %. Om du tittar noga så står det inte "Kassalikviditet %" framför, som det gör på flera av de andra nyckeltalen. Likviditeten var 129 % år 2013 och 64 % år 2014.
Citera
2015-05-14, 21:26
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
0,64 är som sagt 64 %. Om du tittar noga så står det inte "Kassalikviditet %" framför, som det gör på flera av de andra nyckeltalen. Likviditeten var 129 % år 2013 och 64 % år 2014.

Ja, jag hänger med på det. Men vad kan motivera en sådan markant ändring i kassalikviditeten på 1 år?.. Konstigt.
Citera
2015-05-14, 21:31
Medlem
dutys avatar
Jag ska även beräkna nycketal för "tillväxt och lönsamhet Eget Kapital och Totalt Kapital"
Då undrar jag vilka nyckeltal jag bör leta efter här? Tidigare postare nämnde räntabilitet angående lönsamhet? Stämmer det? Och isåfall, vad är det som går i hand med tillväxt? Är det aktiens värde idag jämfört med tidigare år eller finns det något nyckeltal specifikt för tillväxt?

Tack på förhand.
Citera
2015-05-14, 21:51
Medlem
Citat:
Jag ska även beräkna nycketal för "tillväxt och lönsamhet Eget Kapital och Totalt Kapital"
Då undrar jag vilka nyckeltal jag bör leta efter här? Tidigare postare nämnde räntabilitet angående lönsamhet? Stämmer det? Och isåfall, vad är det som går i hand med tillväxt? Är det aktiens värde idag jämfört med tidigare år eller finns det något nyckeltal specifikt för tillväxt?

Tack på förhand.

I H&Ms fall så är tillväxten väldigt fokuserad på öppnandet av nya butiker, så antalet butiker kan ju vara ett nyckeltal. Även antal anställda samt omsättning ger svar på tillväxten.
Citera
2015-05-14, 22:01
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I H&Ms fall så är tillväxten väldigt fokuserad på öppnandet av nya butiker, så antalet butiker kan ju vara ett nyckeltal. Även antal anställda samt omsättning ger svar på tillväxten.

Aa tack, kör på omsättning.

Vad tror du om "Lönsamhet Eget kapital och totalt kapital"? Hur bör jag tolka det..? Kan ju gärna inte jämföra dess eget kapital under en en 3-årsperiod exempelvis?..
Citera
2015-05-14, 22:28
Medlem
Citat:
Aa tack, kör på omsättning.

Vad tror du om "Lönsamhet Eget kapital och totalt kapital"? Hur bör jag tolka det..? Kan ju gärna inte jämföra dess eget kapital under en en 3-årsperiod exempelvis?..

Kör avkastning på eget kapital/totalt kapital.

Avkastning på Eget Kapital = Hur mycket vinst genereras per krona eget kapital.

Avkastning på Totalt kapital = Hur mycket vinst genereras per krona totalt kapital. Låt säga att hela företaget består av en maskin som kostar 100 kronor och att företaget gör en vinst på 7 kr. Då är avkastningen på totalt kapital 7%.
Citera
2015-05-14, 22:39
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kör avkastning på eget kapital/totalt kapital.

Avkastning på Eget Kapital = Hur mycket vinst genereras per krona eget kapital.

Avkastning på Totalt kapital = Hur mycket vinst genereras per krona totalt kapital. Låt säga att hela företaget består av en maskin som kostar 100 kronor och att företaget gör en vinst på 7 kr. Då är avkastningen på totalt kapital 7%.

Schysst!

http://about.hm.com/sv/About/Investo...r-Summary.html
Ovanstånde länk ger mig avkastning på eget kapital i %. Vet du vart jag finner på totalt kapital?
Citera
2015-05-14, 22:51
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Så ingen bra idé att månadsspara i spiltan räntefond i dessa tider? Köpte för en årslön nyligen. Vill bara ha ett tryggt alternativ till sparkonto. Kom gärna med bättre tips om ni har.

Det är ju fortfarande lägre risk än aktiefonder. Har själv en hel del pengar som jag inte vill riskera alltför mycket i räntefonder. Så länge du vet vad risken är i produkterna du köper är der ingen fara
fara. Så ja en räntefond är en tryggt alternativ till sparkonto, lite högre risk lite högre förväntad avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in