2015-05-11, 00:01
Medlem
Draken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Nej det kostar inget med Avanza Mini. Det är bara en courtageklass som blir mest lönsam när man gör affärer mindre än ~15000 kr.

Du behöver inte "satsa" särskilt mycket. Säg att du köper för 1000 kronor. Då betalar du (1000*0,0025) = 2,5 kr, vilket jag tror blir avrundat till 3 kr. Tillsammans med courtaget du säljer för så betalar du totalt (0,0025*2) =0,5% i courtage för Avanza Mini. Detta betyder att om du säljer när aktien gått upp 0,5% så går du +-0.

Den absolut största fördelen är att det är så låg skatt (till skillnad från 30% på vinsten på vanlig depå), men även att du slipper krångla med deklarationen. ISK är en relativt ny sparform 2012 och den kom till för att det skulle bli mer fördelaktigt för dig som sparare. Den enda "haken" är väl att man inte kan kvitta bort förluster, men vem har tänkt att gå med förlust?

Dessutom, om du sparar i räntor och obligationer endast så är det bättre med vanlig depå. ISK förutsätter att ditt kapital växer med runt 2% årligen för att du ska tjäna på det. Kanske kom ISK till för att få småspararna att ta mer risk och kliva in på aktiemarknaden, men det är bara en spekulation

Tack för ditt svar! Känner att jag börjar bli "fullärd".

Har dock en följdfråga. Vad menar du med: "Den enda "haken" är väl att man inte kan kvitta bort förluster". Måste man även skatta på en ev. förlust?
Citera
2015-05-11, 03:13
Medlem
Jag studerar hemma utan avgifter, bör jag ta ut studielån och investera i fonder? Man ska aldrig låna i onödan, men studielån har bara 1% i ränta, detta är otroligt lågt och anser att det skulle vara smart att passa på att börja spara nu när jag inte har några avgifter.

Har jag rätt eller fel?
Citera
2015-05-11, 04:21
Medlem
Är säker på att jag sett detta i någon tråd men minns inte var...

När man pratar om eftermarknaden, t.ex. OMSX30, var går det se den? Dvs. så man får ett hum om hur den kommer öppna nästa dag.
Citera
2015-05-11, 05:58
Medlem
bert1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Jag studerar hemma utan avgifter, bör jag ta ut studielån och investera i fonder? Man ska aldrig låna i onödan, men studielån har bara 1% i ränta, detta är otroligt lågt och anser att det skulle vara smart att passa på att börja spara nu när jag inte har några avgifter.

Har jag rätt eller fel?

Jag har gjort så, mitt resonemang är att jag förväntar mig att ta ett lån i framtiden och kommer inte få lika bra villkor som detta lån. Dessutom behövs bara ca 1% vinst efter skatt per år för att se det som ett lån utan ränta. Det ska inte vara för svårt få 5% avkastning om du lägger pengarna i billiga indexfonder. Du lär dig också tidigt om investeringar.

Jag känner en del som har gjort likadant, däremot har både jag och de haft ett större intresse för börsen sedan innan. Hursomhelst rekommenderar jag att du läser på lite om fonder innan du gör ditt val.

Kör hårt
Citera
2015-05-11, 06:02
Medlem
bert1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Är säker på att jag sett detta i någon tråd men minns inte var...

När man pratar om eftermarknaden, t.ex. OMSX30, var går det se den? Dvs. så man får ett hum om hur den kommer öppna nästa dag.

http://www.ig.com/se/ig-index/sverige30
Citera
2015-05-11, 07:34
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Tack för ditt svar! Känner att jag börjar bli "fullärd".

Har dock en följdfråga. Vad menar du med: "Den enda "haken" är väl att man inte kan kvitta bort förluster". Måste man även skatta på en ev. förlust?

Du betalar den årliga schablonskatten oavsett hur det har gått under året.
Citera
2015-05-11, 09:11
Medlem
autobotens avatar
Citat:

Har jag rätt eller fel?

Du har helt rätt. Jag ångrar mig att jag inte tog studielån direkt när jag började studera. Du får inte ett mer fördelaktigt lån än studielånet! Tryck in det i fonder så är det win! Vill du så kan du bara betala tillbaka allt när du studerat klart.
Citera
2015-05-11, 10:13
Medlem
Reevess avatar
Citat:

Har jag rätt eller fel?

Jag har gjort så med framgång.
Citera
2015-05-11, 19:45
Medlem
autobotens avatar
Fråga angående Amerikanska marknaden!

Jag har nämligen tänkt köpa lite aktier där. Jag har courtageklass Avanza mini. Det står att fasta courtaget är 19,95 USD och rörliga 0,25%. Betyder det att jag kan handla för (19,95/0,0025)=7980 USD innan det går över på rörligt? Känns inte direkt "Mini"
Citera
2015-05-11, 20:10
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Fråga angående Amerikanska marknaden!

Jag har nämligen tänkt köpa lite aktier där. Jag har courtageklass Avanza mini. Det står att fasta courtaget är 19,95 USD och rörliga 0,25%. Betyder det att jag kan handla för (19,95/0,0025)=7980 USD innan det går över på rörligt? Känns inte direkt "Mini"

Förutom att det är 12,95 USD så stämmer det du säger. Att handla amerikanska aktier är dyrare, så är det bara. Trots sina 12,95 USD så tror jag att man ligger väldigt lågt jämfört med andra mäklare i det här landet.

https://www.avanza.se/prislista/oversikt/handel-utland.html
Citera
2015-05-11, 20:17
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Förutom att det är 12,95 USD så stämmer det du säger. Att handla amerikanska aktier är dyrare, så är det bara. Trots sina 12,95 USD så tror jag att man ligger väldigt lågt jämfört med andra mäklare i det här landet.

https://www.avanza.se/prislista/oversikt/handel-utland.html

Korrekt. Jag läste igår och frågade här idag, taskigt minne för en dag tack!
Citera
2015-05-11, 23:02
Medlem
Mr.Horses avatar
När det står "närstående" på insiderhandel, innebär det till exempel fru och barn? Och är det något som själva företaget själv måste notera eller hur fungerar det som?

EDIT: Om jag har hittat rätt information är det alltså personen själv med insynsställning som ska lämna uppgifter om sitt innehav till bolaget så att det sedan förs in i bolagets insiderregister? Någon som kan bekräfta?
Senast redigerad av Mr.Horse 2015-05-11 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in