2015-05-08, 18:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickdig
Om man använder exempelvis Avanza så kan du ju alltid ha ett sparkonto där du har din likvid som du för över på två röda till din ISK när du känner att det är köpläge?
Det lönar sig bara om det förflyter minst 2 kvartalsavläsningar mellan uttag och insättnig igen.
Citera
2015-05-08, 21:33
Medlem
En till. Jag köpte avanza zero och lf global och spiltan invest för nån dag sen. Jag köpte för några tusen var, men på dagens avslut står det att jag köpt för några hundra bara. Är något fel?
Citera
2015-05-08, 22:31
Medlem
Jag sålde en fond den 4 maj, enligt deras avtal skulle pengarna synas på kontot 4 dagar senare, alltså idag men jag har fortfarande inte fått några pengar! Det är fortfarande under behandling. Va fan är det såhär för? Skall jag kontakta kundtjänst på Avanza?
Citera
2015-05-08, 22:36
Medlem
Hej.
Är det någon som känner sig manad att hjälpa mig.
Har Vardia-aktier , och skulle vilja få förklarat vad som sker nu/vad som ska ske.

Att det är en nyemission fattar jag, men hur det går tillväga begriper jag inte.
Det innehav jag har nu, är det i stort sett värdelöst = bara att sälja, och sen köpa nya till lägre kurs om man nu tror på företaget.

Eller vad ska man göra.

Läste något om utspädning och att man måste köpa ett visst antal aktier i nyemissionen för att behålla antalet aktier, stämmer det? Och isåfall hur räknar man ut hur många man behöver teckna?

Har 713 aktier.

Ja, jag behöver någon som förklarar så att ett "barn" fattar.
Vore jättesnällt.
Citera
2015-05-08, 22:39
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag sålde en fond den 4 maj, enligt deras avtal skulle pengarna synas på kontot 4 dagar senare, alltså idag men jag har fortfarande inte fått några pengar! Det är fortfarande under behandling. Va fan är det såhär för? Skall jag kontakta kundtjänst på Avanza?

Sålde du före eller efter kl. 13 dagen du sålde? Om du sålde efter så får du nog pengarna på måndag.
Citera
2015-05-08, 22:46
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saab95v4
Hej.
Är det någon som känner sig manad att hjälpa mig.
Har Vardia-aktier , och skulle vilja få förklarat vad som sker nu/vad som ska ske.

Att det är en nyemission fattar jag, men hur det går tillväga begriper jag inte.
Det innehav jag har nu, är det i stort sett värdelöst = bara att sälja, och sen köpa nya till lägre kurs om man nu tror på företaget.

Eller vad ska man göra.

Osäker på mekanismerna bakom nyemissioner, men att det skulle finnas en arbitragemöjlighet som du verkar beskriva känns osannolikt. Rimligtvis så kommer ingen köpa aktierna för ett särskilt mycket högre pris än vad nyemissionen är satt till.

Citat:
Läste något om utspädning och att man måste köpa ett visst antal aktier i nyemissionen för att behålla antalet aktier, stämmer det? Och isåfall hur räknar man ut hur många man behöver teckna?

Har 713 aktier.

Ja, jag behöver någon som förklarar så att ett "barn" fattar.
Vore jättesnällt.

Njae, för att behålla samma andel ägarskap i företaget måste du ju köpa fler aktier, men det antal aktier du har får du behålla. Du kanske har blandat ihop det en aktiesplit, det vill säga att varje aktie ersätts med större antal aktie. Vanligtvis för att öka likviditeten i aktien.

Jag skulle säga att du inte behöver göra något alls. Förutom att kanske evaluera anledningarna till varför företaget väljer att göra en nyemission.
Senast redigerad av DemocracyNow 2015-05-08 kl. 22:49.
Citera
2015-05-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Sålde du före eller efter kl. 13 dagen du sålde? Om du sålde efter så får du nog pengarna på måndag.
Sålde kl 10 på morgonen. Så det finns en chans att det kommer på måndag trots att det nästan gått 1v då?
Citera
2015-05-08, 22:49
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praktikanten
Vilket pris gäller för en fond? Om jag trycker köp på exempelvis lf global index hos avanza klockan 9.30 på morgonen, blir jag då låst till exakt det priset den ligger på då? Eller blir bara köpesumman reserverad, och så får jag så många andelar pengarna räcker till vid ett nytt pris när handeln stänger för dagen?
Det är ju ofta ett par dagar när fonden är på marknaden, behandlas etc. Vad händer med mitt pris då?

Det är olika från fond till fond. Antalet affärsdagar och stopptid/bryttid gäller. Ex. på Avanza: stopptid 13:00, affärsdag samma dag. Köper du innan 1300 så köper du för summan som fonden blir när fonden stänger den dagen.
Citera
2015-05-08, 22:54
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Sålde kl 10 på morgonen. Så det finns en chans att det kommer på måndag trots att det nästan gått 1v då?

Inte en vecka i bankdagar dock.
Citera
2015-05-08, 23:38
Medlem
Jag tänkte sätta igång mitt månadssparande idag på Avanza, jag fyllde i alla fonder och pengar och satte datumet på den 8:e men inga fonder har blivit köpta. Jag blev färdig ca 15 minuter innan marknaden öppnade. Behöver jag kanske sätta fondinställningarna typ 24 timmar innan första köp eller nått? Jag har kontanter på kontot.
Citera
2015-05-09, 04:45
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Om aktieindexfonder är såpass lukrativa sett ur ett längre perspektiv, är det möjligt att ta ut sin pension så att man kan investera det själv i dessa fonder, istället för att betala en dyr avgift till pensionssparande som inte ger samma avkastning?

Går det att överhuvudtaget ta ut sin pension i förtid?
Citera
2015-05-09, 09:20
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Jag tänkte sätta igång mitt månadssparande idag på Avanza, jag fyllde i alla fonder och pengar och satte datumet på den 8:e men inga fonder har blivit köpta. Jag blev färdig ca 15 minuter innan marknaden öppnade. Behöver jag kanske sätta fondinställningarna typ 24 timmar innan första köp eller nått? Jag har kontanter på kontot.

Du får titta på fondernas handelsinformation. Jag tar Avanza Zero som exempel.
Stopptid: 13:00
Affärsdag köp: Samma dag
Syns på kontot köp: Nästa dag

Du har alltså lagt ordern innan marknaden öppnade 2015-05-08, vilket gör att du är före stopptiden 13:00, alltså har köpet gått igenom samma dag. Dina andelar syns däremot i din depå nästa börsdag, alltså 2015-05-11. På måndag bör du kunna se dina fonder i depån, förutsatt att de har samma köpdatum och datum då det syns på kontot. Vissa andra fonder kan ha längre tider.

Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Om aktieindexfonder är såpass lukrativa sett ur ett längre perspektiv, är det möjligt att ta ut sin pension så att man kan investera det själv i dessa fonder, istället för att betala en dyr avgift till pensionssparande som inte ger samma avkastning?

Går det att överhuvudtaget ta ut sin pension i förtid?

Du har ju din premiepension du kan fördela. Utöver detta rekommenderar jag att ha ett privat pensionsspar vid sidan om för att inte bli en pensionär vars misär man skriver om i tidningen. Premiepensionen kan du fördela relativt fritt, med vissa begränsningar i antal fonder osv. Men eventuellt privat pensionsspar är helt under din regi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in