Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 15:30
  #4573
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Använder ni avanza isk för daytrading?

1. Hur funkar det när man säljer. Om det tar x-tid tills den säljs; får man beloppet då det säljs. Låt säga att det kan ta 1 dag. Får jag då den dagens kurs?

Nu vet jag inte hur lång tid det tar, eller om det ens sker direkt?

Har inte börjat ännu pga "anledningar".

2. Vad skulle vara bättre att använda för sådant trading istället för avanza isk? Har också tänkt köpa/sälja var ett par dagar. Vet inte om det kallas som daytrading, men skulle avanza isk va bra för det med?

Beror på vad du köper, men ska du köpa aktier så finns det något som kallas orderdjup.
Detta är alla som har lagt in ett sälj- eller köpbud. Om senaste pris är 100kr så brukar det finnas ett gäng på köpsidan som vill köpa för under 100kr och på säljsidan över 100kr. När någon av sidorna viker ner sig och matchar den andra sidan så sker en affär. Det sker alltså ingen affär om ingen är villig att sänka/höja sina bud. Det är ingen garanti att handel sker i en aktie. När en match sker blir det en affär direkt och du får/dina pengar dras.

Om du inte valt något annat kan det hända att du inte får hela din order. Exempelvis så vill du köpa 500st men bara 300st finns till salu till det priset. Då ligger dina 200 kvar tills stoppdatum (default 1 börsdag). Du betalar vanligtvis 1 courtage per order per dag så om du väljer att lägga en order över flera dagar kan det bli flera courtage. Exempelvis om du köper 300st och sedan 200st under samma dag med samma order blir det 1 courtage. Ändrar du ordern under dagen (t ex nytt pris) efter en delorder räknas det som en ny order.

Ska du hålla på med daytrading bör du vara mer informerad och vara redo på att förlora pengar innan du lärt dig.
Citera
2018-11-24, 21:05
  #4574
Medlem
Om Orderdjup är 0 - 0, kan man då inte köpa/sälja, eller är det bara en prognos?

1. Verkar va många aktier som har 0 i orderdjup. Hur ska man då tänka på dessa?

2. Finns det någon tråd om utdelningsaktier? Vill veta mer om vilka aktier som kan va bra att äga.
Citera
2018-11-24, 21:54
  #4575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Om Orderdjup är 0 - 0, kan man då inte köpa/sälja, eller är det bara en prognos?

1. Verkar va många aktier som har 0 i orderdjup. Hur ska man då tänka på dessa?

2. Finns det någon tråd om utdelningsaktier? Vill veta mer om vilka aktier som kan va bra att äga.

Börsen är stängd. Du ser orderdjup när börsen är öppen.

Använd sökfunktionen så hittar du inlägg om utdelningsaktier.
Citera
2018-11-25, 12:17
  #4576
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Har en liten nyemissionsfråga.

Jag har fått tekningsrätter att teckna aktier i ett bolag som har gjort en nyemission för 1,75kr per aktie.

Efter att nyemissionen annonserade så dök aktien rätt så rejält och handlas nu strax under 1,70kr per aktie.

Om aktien vid tidpunkten för sista dagen som jag måste ta beslut om jag ska teckna eller ej då ligger under 1,75kr som jag kan teckna aktien för så antar jag att det är totalt meningslöst?

Om jag fortfarande tror på företaget hade det varit mer fördelaktigt att helt enkelt bara köpa motsvarande antalet aktier för nuvarande kurs istället för att delta i nyemissionen?

Teckningsrätterna är inte värda ett piss, hade inte kunnat köpa en cheese på donken för värdet av teckningsrätterna.
Citera
2018-11-25, 12:34
  #4577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Har en liten nyemissionsfråga.

Jag har fått tekningsrätter att teckna aktier i ett bolag som har gjort en nyemission för 1,75kr per aktie.

Efter att nyemissionen annonserade så dök aktien rätt så rejält och handlas nu strax under 1,70kr per aktie.

Om aktien vid tidpunkten för sista dagen som jag måste ta beslut om jag ska teckna eller ej då ligger under 1,75kr som jag kan teckna aktien för så antar jag att det är totalt meningslöst?

Om jag fortfarande tror på företaget hade det varit mer fördelaktigt att helt enkelt bara köpa motsvarande antalet aktier för nuvarande kurs istället för att delta i nyemissionen?

Teckningsrätterna är inte värda ett piss, hade inte kunnat köpa en cheese på donken för värdet av teckningsrätterna.

Om du tror på aktien så är det bättre att köpa över börsen.
Men om nyemissionen misslyckas är risken ganska stor att aktien rasar ytterligare.

Det är tyvärr väldigt vanligt att kursen rasar kraftigt i samband med nyemission, i synnerhet i orostider. Man bör försöka hålla koll på bolagens likviditet och kassaflöde (står i rapporterna) och helst undvika bolag där det är överhängande risk för nyemission inom kort.
Citera
2018-11-26, 14:46
  #4578
Medlem
Finns det nåt praktiskt sätt att ge aktier i present?
Borde ju räcka med att jag vet personnumret så att det i grunden blir en fullmakt
Citera
2018-11-27, 19:23
  #4579
Medlem
Sålde aktier hos Swedbank idag. Har nu pengar i VP-handel? som är fast där i 2 vardagar fattar jag det som. Måste jag göra nåt för att de ska överföras till mitt vanliga konto hos Swedbank eller hamnar de där automatiskt? Finns ingen knapp att flytta dem pengarna.
Citera
2018-11-29, 14:23
  #4580
Medlem
Finns det program eller hemsidor på nätet där man kan "investera" låtsas pengar, för att se utvecklingen, som följer den verkliga marknaden?
Citera
2018-11-29, 18:35
  #4581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Finns det program eller hemsidor på nätet där man kan "investera" låtsas pengar, för att se utvecklingen, som följer den verkliga marknaden?

thinkorswim.com
Citera
2018-11-30, 15:46
  #4582
Medlem
När man investerar långsiktigt och mest är ute efter utdelningen ska man köpa den som är billigast av a och b aktien?
Citera
2018-11-30, 16:02
  #4583
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
När man investerar långsiktigt och mest är ute efter utdelningen ska man köpa den som är billigast av a och b aktien?

Om båda delar ut samma belopp som exempelvis SHB så köper du den med lägst aktiekurs. Annars får du räkna på utdelning vs pris (direktavkastning) för att se vilken aktie som är billigast jämfört med utdelningen.

Se upp för aktier som har låg omsättning på den ena aktien då du kan få problem att sälja när du vill då.
Kolla även upp om aktien har haft extra utdelning som inte återkommer då denna drar upp direktavkastningen (som baseras på historik) för aktien men som du kanske inte får tillgång till igen.
Citera
2018-12-01, 20:34
  #4584
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Har en liten nyemissionsfråga.

Jag har fått tekningsrätter att teckna aktier i ett bolag som har gjort en nyemission för 1,75kr per aktie.

Efter att nyemissionen annonserade så dök aktien rätt så rejält och handlas nu strax under 1,70kr per aktie.

Om aktien vid tidpunkten för sista dagen som jag måste ta beslut om jag ska teckna eller ej då ligger under 1,75kr som jag kan teckna aktien för så antar jag att det är totalt meningslöst?

Om jag fortfarande tror på företaget hade det varit mer fördelaktigt att helt enkelt bara köpa motsvarande antalet aktier för nuvarande kurs istället för att delta i nyemissionen?

Teckningsrätterna är inte värda ett piss, hade inte kunnat köpa en cheese på donken för värdet av teckningsrätterna.

Blir väl lite svårt där.

Å ena sidan om man tror på bolaget så måste ju dom få in pengarna. Får dom inte in pengarna måste dom in senare på ett eller annat sätt ändå. Det i kombination med att marknaden tydligen inte tror på bolaget med en sådan värdering gör det väl till ett riskspel.

Skulle du däremot delta i emissionen och den i slutändan blir fulltecknad kanske kursen studsar upp men marknaden verkar inte tro på bolaget och är trött på de ständiga emissionerna?

Utan att vet vilket bolaget det är alltså. Kanske lite bra att berätta så kanske du kan få ett bra svar av någon som vet utöver det enda vi kan säga utifrån att aktien handlas billigare än NE-kursen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback