Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 21:40
  #4585
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Blir väl lite svårt där.

Å ena sidan om man tror på bolaget så måste ju dom få in pengarna. Får dom inte in pengarna måste dom in senare på ett eller annat sätt ändå. Det i kombination med att marknaden tydligen inte tror på bolaget med en sådan värdering gör det väl till ett riskspel.

Skulle du däremot delta i emissionen och den i slutändan blir fulltecknad kanske kursen studsar upp men marknaden verkar inte tro på bolaget och är trött på de ständiga emissionerna?

Utan att vet vilket bolaget det är alltså. Kanske lite bra att berätta så kanske du kan få ett bra svar av någon som vet utöver det enda vi kan säga utifrån att aktien handlas billigare än NE-kursen?

Är Idogen det handlar om, emissionen är garanterad upp till 80%.

Brukar alltid delta i emissioner då jag bara äger aktier jag tror på. Blir dock svårare att motivera att betala mer per aktie än vad den för närvarande är värderad till.
Citera
2018-12-10, 01:41
  #4586
Medlem
När man tittar på aktiehistorikgrafen tas väl inte hänsyn till utdelning?

Hur jämför man då aktier och fonder på ett rättvist sätt där utdelning ingår och ex. återinvesteras?
Citera
2018-12-10, 12:54
  #4587
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
När man tittar på aktiehistorikgrafen tas väl inte hänsyn till utdelning?

Hur jämför man då aktier och fonder på ett rättvist sätt där utdelning ingår och ex. återinvesteras?
Du kan t.ex. jämföra med SIX30 Return Index, som också tar med utdelningar i utvecklingen.
Citera
2018-12-16, 09:55
  #4588
Medlem
Hur kortar man aktier på Avanza?

Har läst att vissa här kortar aktier, men hur gör dom det?
Citera
2018-12-16, 11:11
  #4589
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Hur kortar man aktier på Avanza?

Har läst att vissa här kortar aktier, men hur gör dom det?
https://www.avanza.se/kundservice.html/c349-blankning
Citera
2018-12-23, 00:35
  #4590
Medlem
Luftgevars avatar
Om man vill gå kort på t.ex. OMX30, hur gör man det enklast? Är det via Minifutures på Avanza? Är det värt att hålla på med om man bara kör med 500-1500 kr?
Citera
2018-12-24, 00:42
  #4591
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Om man vill gå kort på t.ex. OMX30, hur gör man det enklast? Är det via Minifutures på Avanza? Är det värt att hålla på med om man bara kör med 500-1500 kr?

Minifutures är nog bland de enklaste och smidigaste sätten ja, framför allt om man vill använda mindre kapital. Om det är värt att köra med 500-1500 spänn eller inte beror på vad du räknar med att kunna tjäna eller förlora.
Citera
2019-01-06, 19:56
  #4592
Medlem
Finns det några nyckeltal att följa för att veta om börskraschen troligen är "över"?
För ett index eller för en viss aktie
Förstår att det inte är svartvitt
Men om man vänder på det

Finns det några nyckeltal som visar att man absolut inte ska investera en större summa just nu?
Och då är det ju intressant att se vad det talet rekommenderat det senaste året

edit hittade ta verktygen i avanazagraferna, det kan ju vara nåt
__________________
Senast redigerad av falurouge 2019-01-06 kl. 20:09.
Citera
2019-01-16, 17:13
  #4593
Medlem
kakelpannas avatar
Är det bra eller dåligt att köpa ericssonaktier för 40.000 kr? Lönar det sig på lång sikt eller är det gambling?
Citera
2019-01-17, 00:49
  #4594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Är det bra eller dåligt att köpa ericssonaktier för 40.000 kr? Lönar det sig på lång sikt eller är det gambling?
Jävligt konstig investering om du inte söker att gå back. Lägg dig i aktiefonder, typ SIX return, RATOS B sen skulle jag valt AZA, dock som de skrivit i din tråd, vänta ut och lägg aktierna åt sidan.

Givetvis, om du vill skulle jag (du) placerat i ericsson, men om du inte är ute efter att gå pang-tjoff back, så skulle jag inte lagt alla ägg i samma korg.
Citera
2019-01-17, 01:03
  #4595
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JotIdiot
Jävligt konstig investering om du inte söker att gå back. Lägg dig i aktiefonder, typ SIX return, RATOS B sen skulle jag valt AZA, dock som de skrivit i din tråd, vänta ut och lägg aktierna åt sidan.

Givetvis, om du vill skulle jag (du) placerat i ericsson, men om du inte är ute efter att gå pang-tjoff back, så skulle jag inte lagt alla ägg i samma korg.

Hur faen tjänar man pengar på börsen då?
Citera
2019-01-18, 20:07
  #4596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Är det bra eller dåligt att köpa ericssonaktier för 40.000 kr? Lönar det sig på lång sikt eller är det gambling?

På fråga ett svarar jag dåligt.

På fråga två svarar jag ja.


PM:a gärna om du har fler frågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback