2018-11-02, 13:31
Medlem
Är det rea på aktier nu om man har lång sparhorisont och precis vunnit på lotto?
Citera
2018-11-02, 15:12
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Är det rea på aktier nu om man har lång sparhorisont och precis vunnit på lotto?

Det är alltid rea om man har lång sparhorisont, vissa tider är det bara lite mer rea (iaf om du indexsparar). Har du tänkt köpa enskilda aktier så beror det på vad du tänkt köpa.
Citera
2018-11-03, 23:58
Medlem
Hej gott folk, tänkte regga mig på Avanza men har lite funderingar innan. Undrar vad som menas med det här med pantsättning på villkoren för Aktie & Fond-konto samt Investeringskonto där det står på villkoren typ att ''kunden pantsätter härmed samtliga sina värdepapper bla bla'' osv osv.

Undrar alltså vad det är man riskerar när man registrerar sig på avanza på Aktie & Fond-konto/Investeringskonto, sina privata tillgångar och så? sorry ifall det är dumma frågor men är färsking och vill bara vara säker innan jag ger mig in i detta.
Citera
2018-11-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jappisten
Hej gott folk, tänkte regga mig på Avanza men har lite funderingar innan. Undrar vad som menas med det här med pantsättning på villkoren för Aktie & Fond-konto samt Investeringskonto där det står på villkoren typ att ''kunden pantsätter härmed samtliga sina värdepapper bla bla'' osv osv.

Undrar alltså vad det är man riskerar när man registrerar sig på avanza på Aktie & Fond-konto/Investeringskonto, sina privata tillgångar och så? sorry ifall det är dumma frågor men är färsking och vill bara vara säker innan jag ger mig in i detta.

Du riskerar inte mer pengar än vad du satsar, så länge du inte belånar aktierna.

Jag tror den frågan varit uppe förut i Avanza-tråden och om jag minns rätt handlade det om att de ska ha rätt att kunna tvångssälja ditt innehav om du exempelvis inte betalat courtaget. Så i praktiken är det ingenting du behöver vara orolig över så länge du inte blankar, använder belåning eller har stora courtageskulder.

Jag vill dock understryka att det jag skrivit ovan är vad jag minns från tidigare fråga, och jag kan minnas fel. För säkerhets skull bör du söka på typ "pantsättning/pantsätt/pantsätter" eller liknande i Avanza-tråden så bör du hitta Avanzas svar där.
Citera
2018-11-04, 14:46
Medlem
Hegamons avatar
Kan någon förklara VOLYM på aktier?

Jag kan inget om volym vad bör jag veta?
Citera
2018-11-04, 15:04
Medlem
John-Pauls avatar
Aktier finns i ett visst antal, detta antal är konstant tills det ändras av någon anledning, exempelvis en emission, en split etc.
Säg att det finns 100 000 aktier och en dag omsätts säljs och köps 100 000, då sägs det ha varit väldigt hög "volym". Notera att det är inte säkert att det vara alla 100 000 som såldes och köptes eftersom en aktie kan säljas och köpas flera ggr under en och samma dag, dock var det i förhållandet till det totala antalet väldigt många, man säger alltså att "volymen var väldigt hög".
Citera
2018-11-04, 21:34
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Volym är hur mycket pengar som lagts på handel för exempelvis en aktie över en specifierad tidsperiod, t.ex en dag.
Citera
2018-11-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Volym är antalet stycken aktier som sålts under en dag. Det som du ska veta är att enbart köpa en aktie med hyfsat stor volym (omsättning). Genom att göra det så kan du lättare köpa men framförallt sälja aktier vid behov.

Tittar du på bolag på small cap-listan (småbolag på Stockholmsbörsen), eller NGM-listan så ser du att vissa bolag har i princip noll sålda aktier vissa dagar. Det kan då vara svårt att sälja aktierna och få skäligt betalt. Bättre att hålla sig till "likvida" aktier där omsättningen är större. Det leder dessutom till en mer korrekt prissättning.

Har du 1000 st aktier så vill du inte försöka sälja dem om volymen bara är 3000 aktier. Du kommer då troligen få sälja aktierna till en låg kurs alternativt så tar det flera dagar för dig att sälja av aktierna i små, små poster...
Citera
2018-11-15, 11:47
Medlem
General.Maximus.s avatar
Efter en del fram och tillbaka med aktiehandlandet är det dags att faktiskt staka ut en ordentlig strategi och utveckla bättre disciplin. Tanken är att jag ska sköta investeringen i tre steg. Först sorterar jag ut fundamentalt bra företag via hemsidan Börsdata där jag hade tänkt att titta främst på lönsamhet, värdering och finansiell styrka. Sedan läser jag på mer om de relevanta företagen och sätter mig in i vad det gör, hur framtiden ser ut etc. Sist fattar jag ett beslut om jag ska köpa aktien.

Den investeringshorisont jag har är 1 år och längre.

Jag vet förstås att man inte kan använda en aktiescreener och kursvinnare bara ploppar ut men jag tycker det verkar vara ett bra första steg att sortera företag på.

För att mäta företags lönsamhet tänkte jag kolla på:
  1. Tillväxt av vinst/aktie. Jag tänker mig en årlig tillväxt med 10% de senaste 5 åren.
  2. Avkastning på eget kapital. Här har jag satt en lägsta nivå på 25% de senaste 5 åren.

Företages värdering:
  1. PE-tal. Ett värde mellan 0,1 till 15 tänker jag mig är rimligt men det här kan ju skifta otroligt mycket och massvis med bra företag har ju höga PE och fortsätter trots det att växa. Mottar gärna tips och råd gällande detta.
  2. Snitt PE de senaste 5 åren. Kan ju vara bra om aktien är lågt värderad jämfört med dess historiska PE.
  3. PE för branschen. Är aktien lågt värderad i förhållande till resten av branschen ser jag det som en fördel.
  4. PEG. Söker efter företag mellan 0,1 till 1 eller blir det för snävt?

Företages finansiella styrka: Här är jag osäker på hur jag ska gå tillväga och vilka nyckeltal som kan vara bra att titta på så jag mottar gärna förslag. Låg skuldsättningsgrad, hög kassa, hög soliditet, hög balanslikviditet etc. är ju alla bra saker men vad tror ni kan vara viktigast?

Ser det här upplägget någorlunda vettigt ut?

Tack på förhand!
Citera
2018-11-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Efter en del fram och tillbaka med aktiehandlandet är det dags att faktiskt staka ut en ordentlig strategi och utveckla bättre disciplin. Tanken är att jag ska sköta investeringen i tre steg. Först sorterar jag ut fundamentalt bra företag via hemsidan Börsdata där jag hade tänkt att titta främst på lönsamhet, värdering och finansiell styrka. Sedan läser jag på mer om de relevanta företagen och sätter mig in i vad det gör, hur framtiden ser ut etc. Sist fattar jag ett beslut om jag ska köpa aktien.

Den investeringshorisont jag har är 1 år och längre.

Jag vet förstås att man inte kan använda en aktiescreener och kursvinnare bara ploppar ut men jag tycker det verkar vara ett bra första steg att sortera företag på.

För att mäta företags lönsamhet tänkte jag kolla på:
  1. Tillväxt av vinst/aktie. Jag tänker mig en årlig tillväxt med 10% de senaste 5 åren.
  2. Avkastning på eget kapital. Här har jag satt en lägsta nivå på 25% de senaste 5 åren.

Företages värdering:
  1. PE-tal. Ett värde mellan 0,1 till 15 tänker jag mig är rimligt men det här kan ju skifta otroligt mycket och massvis med bra företag har ju höga PE och fortsätter trots det att växa. Mottar gärna tips och råd gällande detta.
  2. Snitt PE de senaste 5 åren. Kan ju vara bra om aktien är lågt värderad jämfört med dess historiska PE.
  3. PE för branschen. Är aktien lågt värderad i förhållande till resten av branschen ser jag det som en fördel.
  4. PEG. Söker efter företag mellan 0,1 till 1 eller blir det för snävt?

Företages finansiella styrka: Här är jag osäker på hur jag ska gå tillväga och vilka nyckeltal som kan vara bra att titta på så jag mottar gärna förslag. Låg skuldsättningsgrad, hög kassa, hög soliditet, hög balanslikviditet etc. är ju alla bra saker men vad tror ni kan vara viktigast?

Ser det här upplägget någorlunda vettigt ut?

Tack på förhand!

Ett genomgående fel i nästan alla dessa mått är att de inte tar hänsyn till skuldsättningen i bolaget. ROE exempelvis kommer vara högre i ett bolag med högre skuldsättning, allt annat lika. Så om du jämför två företag och ser att det ena har högre avkastning på eget kapital så kan det helt enkelt bero på att de bara har högre skuld i balansräkningen. Samma sak med P/E. Det är bättre att använda EV-multiplar, typ EV/EBITA*

Sen är jag över lag emot att värdera enbart med hjälp av multiplar eftersom dessa inte säger någonting om vad företaget borde kosta, bara vad det kostar. Man kommer inte långt med att bara konstatera att ett företag handlas till EV/EBITA = 12. Jaha. Är det dyrt eller billigt? Man kan inte bara ta en siffra ur tomma luften och säga typ "Ja, det är under 15, så då är det nog billigt". Vad kommer siffran 15 ifrån? Gör istället en DCF så får du reda på vad du anser att bolaget bör kosta, och sen ställer du det mot vad det faktiskt kostar.

Sen skulle jag även titta på skuldsättningsgrad som du skriver, och där lägga till leasing-kontrakt för att få fram den "verkliga" skuldsättningen. En del bolag kan se väldigt lågt belånade ut för att de istället för belåning valt långa leasingkontrakt som ligger utanför balansräkningen, så kolla noterna. Kolla också hur många kunder företaget har. Ett fåtal kunder ökar risken markant eftersom intäkter skulle krascha om en av dessa valde en annan leverantör. Äger VD och ledningen aktier själva? Hur stora poster i förhållande till deras förmögenhet/lön?

*just EBITA (istället för EBIT eller EBITDA) är ett bra mått eftersom Depreciation ofta är en okej proxy för hur mycket som måste återinvesteras i verksamheten för att hålla den rullande (nya maskiner o.s.v.) medan Amortization är rätt godtyckligt och kan manipuleras. Så EV/EBITA är ett rent och "rättvist" mått.
Citera
2018-11-15, 16:02
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ett genomgående fel i nästan alla dessa mått är att de inte tar hänsyn till skuldsättningen i bolaget. ROE exempelvis kommer vara högre i ett bolag med högre skuldsättning, allt annat lika. Så om du jämför två företag och ser att det ena har högre avkastning på eget kapital så kan det helt enkelt bero på att de bara har högre skuld i balansräkningen. Samma sak med P/E. Det är bättre att använda EV-multiplar, typ EV/EBITA*

Sen är jag över lag emot att värdera enbart med hjälp av multiplar eftersom dessa inte säger någonting om vad företaget borde kosta, bara vad det kostar. Man kommer inte långt med att bara konstatera att ett företag handlas till EV/EBITA = 12. Jaha. Är det dyrt eller billigt? Man kan inte bara ta en siffra ur tomma luften och säga typ "Ja, det är under 15, så då är det nog billigt". Vad kommer siffran 15 ifrån? Gör istället en DCF så får du reda på vad du anser att bolaget bör kosta, och sen ställer du det mot vad det faktiskt kostar.

Sen skulle jag även titta på skuldsättningsgrad som du skriver, och där lägga till leasing-kontrakt för att få fram den "verkliga" skuldsättningen. En del bolag kan se väldigt lågt belånade ut för att de istället för belåning valt långa leasingkontrakt som ligger utanför balansräkningen, så kolla noterna. Kolla också hur många kunder företaget har. Ett fåtal kunder ökar risken markant eftersom intäkter skulle krascha om en av dessa valde en annan leverantör. Äger VD och ledningen aktier själva? Hur stora poster i förhållande till deras förmögenhet/lön?

*just EBITA (istället för EBIT eller EBITDA) är ett bra mått eftersom Depreciation ofta är en okej proxy för hur mycket som måste återinvesteras i verksamheten för att hålla den rullande (nya maskiner o.s.v.) medan Amortization är rätt godtyckligt och kan manipuleras. Så EV/EBITA är ett rent och "rättvist" mått.

Tack för svar!

Gällande DCF hittade jag den här mallen som förklarar och jag får intrycket att modellen blir rätt känslig för fel. Matematiken är ju vettig och inga problem med att implementera men säg att jag räknar fram ett WACC som är fel så kommer ju det DCF-värde jag får också bli fel och i praktiken kanske helt oanvändbart. Brukar du använda DCF-modeller och isåfall, brukar du faktiskt få någon nytta av dem?
Citera
2018-11-22, 14:20
Medlem
Använder ni avanza isk för daytrading?

1. Hur funkar det när man säljer. Om det tar x-tid tills den säljs; får man beloppet då det säljs. Låt säga att det kan ta 1 dag. Får jag då den dagens kurs?

Nu vet jag inte hur lång tid det tar, eller om det ens sker direkt?

Har inte börjat ännu pga "anledningar".

2. Vad skulle vara bättre att använda för sådant trading istället för avanza isk? Har också tänkt köpa/sälja var ett par dagar. Vet inte om det kallas som daytrading, men skulle avanza isk va bra för det med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in