2017-08-24, 16:20
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Aktiesparkontot använder du till bolag du tror på, men där du anar en stor risk för nedgång.
Känns som om det nästan alltid är bättre att sälja i så fall. Antingen tror man att aktierna kommer att stiga i värde, och då har man dem i ett ISK eller i en KF eller så har man inte aktier.
Citera
2017-08-24, 16:50
Medlem
RostigHinks avatar
Tänk på att man inte kan ha onoterade aktier i ISK eller KF.
Citera
2017-08-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Tänk på att man inte kan ha onoterade aktier i ISK eller KF.

Se där ja, då blir det ett Aktie- & fondkonto?

Registrerade mig på Avanza, inga problem att ha onoterade aktier där? Eller är det något speciellt då?
Citera
2017-08-25, 00:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Se där ja, då blir det ett Aktie- & fondkonto?

Registrerade mig på Avanza, inga problem att ha onoterade aktier där? Eller är det något speciellt då?
Det ska gå att ha onoterat på ett A&F hos Avanza men kontakta dem och fråga hur man gör.
Citera
2017-09-01, 20:55
Jag föredrar själv att tänka långsiktigt när jag köper aktier. (Tänk buy and hold). Eftersom jag inte litar på min förmåga att bedöma ett företags kortsiktiga utsikter. Men på senare tid har jag börjat förstå att det bästa argumentet för buy and hold är att du betalar skatt när du säljer en aktie med vinst, och du betalar dessutom courtage för att sälja och köpa, vilket innebär att ett nytt köp måste ge en förväntad avkastning som inte bara är bättre än den tillgång du tidigare ägde utan måste vara så pass mycket bättre att den ökar mer i värde även om du räknar med courtage och skatter. Med det argumentet förstår jag att buy and hold är överlägset.
Men jag som äger aktier via ett ISK betalar ju ingen skatt på vinst vid försäljning, och courtaget är väldigt lågt. Det innebär att det största argumentet för buy and hold inte gäller för mig. Det känns som att jag tjänar på att sälja en tillgång med förväntad avkastning på 10% årligen för att köpa en med förväntad avkastning på 12% årligen. (Vilket inte skulle vara sant om courtage var högt och jag betalade skatt på vinsten)
Mina frågor är då:
1. Är buy and hold inte bra om man handlar genom ett ISK?
2. Om man fortfarande vill använda buy and hold, ska man göra det genom ett annat konto än ISK? (Och alltså sträva efter att endast betala skatt vid försäljning)
Citera
2017-09-02, 12:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
1. Är buy and hold inte bra om man handlar genom ett ISK?
2. Om man fortfarande vill använda buy and hold, ska man göra det genom ett annat konto än ISK? (Och alltså sträva efter att endast betala skatt vid försäljning)
Det har räknats på ett par gånger i forumet, särskilt sedan isk-skatten höjdes.

Kort svar är fortfarande ISK.
Citera
2017-09-04, 09:01
Medlem
Hej, har precis skapat ett konto på Avanza och läst runt lite på deras hemsida. Det är första gången jag investerar i aktier/fonder, så jag har tänkt börja med så lite som 5000 kr. Hädanefter är tanken att jag ska investera ett par tusenlappar (ca 2-3 tusen) i månaden på långsiktiga fonder (5-10 år); vad har ni för förslag? Mina första 5000 har jag tänkt investera på Apple och Avanza Zero, men jag har ingen aning över hur jag skall dela upp det. Sedan vill jag ju givetvis fortsätta med månatliga insättningar.

Tips?
Citera
2017-09-04, 09:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hädanefter är tanken att jag ska investera ett par tusenlappar (ca 2-3 tusen) i månaden på långsiktiga fonder (5-10 år); vad har ni för förslag? Mina första 5000 har jag tänkt investera på Apple och Avanza Zero, men jag har ingen aning över hur jag skall dela upp det.
1 aktie i Apple kostar för närvarande 1309 kronor. Det begränsar dina sätt att dela upp ditt månadssparande. En enda aktie i månaden gör alltså att Apple kommer att bli ungefär hälften av ditt innehav.

Det tycker jag är för mycket för ett enda bolag, men så förespråkar jag indexfonder också. Vill du ha Apple för skojs skull så köp en aktie då och då istället.
Citera
2017-09-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
1 aktie i Apple kostar för närvarande 1309 kronor. Det begränsar dina sätt att dela upp ditt månadssparande. En enda aktie i månaden gör alltså att Apple kommer att bli ungefär hälften av ditt innehav.

Det tycker jag är för mycket för ett enda bolag, men så förespråkar jag indexfonder också. Vill du ha Apple för skojs skull så köp en aktie då och då istället.

Hej, tack för ditt svar! Vilka aktier/fonder skulle du föreslå om jag vill satsa ca 3000/månad långsiktigt (ca 5-10 år)?
Citera
2017-09-05, 15:06
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Hej, tack för ditt svar! Vilka aktier/fonder skulle du föreslå om jag vill satsa ca 3000/månad långsiktigt (ca 5-10 år)?

Goda idéer för att skaffa sig en uppfattning om bra portföljer är att studera följande:
(FB) Här presenterar vi vår portfölj
(FB) Vilka fonder har ni flashbackare? (rubrik ändr.)

Och om du är Avanzakund kan du prova portföljgeneratorn, enbart fonder, men ett lämpligt alternativ för automatiskt månadsspar.
https://www.avanza.se/fonder/portfol...eneratorn.html

Kom ihåg att lyssna sparsamt på andra människor. Man brukar säga att man ska göra sin egen hemläxa. En utgångspunkt kan vara att fundera över vilka företag som man tror kommer att vara mycket större om 5-10 år, eller som tuffar på i samma stabila takt. Lycka till.
Citera
2017-09-05, 17:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Frågar du mig så kan jag bara ge det extremt tråkiga svaret indexfonder. Vill du ha mer spänning i livet, vilket du uppenbarligen vill då du vill äga en stor andel Apple, så kan jag inte ge något svar tyvärr.
Citera
2017-09-11, 13:59
Medlem
sadustenellers avatar
Hej,

tänkte börja med daytrading men är inte helt säker om jag har kapital än.
Alltså, om man tittar på en "daytrading" aktie som fingerprints, säg att man gör entry på kursvärdet 34,44 o köper 300st, det blir totalt 10332kr.

Om man nu väntar lite o den dyker upp till 34,50 o sedan säljer av allting där så får man ut 10350.
En vinst på närmare 18kr, + courtage o allt därtill.

Det betyder väl att man får ha ett kapital på närmare 100k för att ens kunna göra någon profit, om ens det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in