2018-08-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Var ser du denna 10 procentiga spread? Antingen blåser din mäklare dig totalt eller så kollar du på fel sak. Du kan räkna med att spreaden på de vanliga indexterminerna är en tick.

Tror inte han menar 10% spread utan punkter.

Spread varier väldigt mycket under dygn och på mellan brokers samt beror på volla. På min ena broker på index varierar spread mellan 2-15 beroende index, tid, volla etc på stora index. Har dock 500x hävstång

Som ex just nu SPX 15 spred på cash och 16 på termin, DAX 4 på cash och 3.5 på terminen. Dock ovanliga index kan antingen spread vara väldig hög eller låg.

Lite ex: Taiwan 8, Sydafrika 21 etc.

Men spread är som sagt dynamisk så ändras hela tiden, lägst spread får jag på IG rent allmänt.
Citera
2018-08-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Finns nog inga instrument som har hävstång och som inte har någon form av drag eller liknande. Terminer är ju det mest rena, men där finns lagringskostnad, ränta och ev utdelningar att tänka på.

OMX-terminen har margin req på typ 2500kr så den kan man ju leka runt med.

Terminer har ingen kostnad som dras, dock är det inbakat i spread istället. Jag har dock ett special konto på ena broker som inte har någon kostnad hålla cash index. Och har 500x hävstång.

Annars om man ska hålla länge är annars terminer billigast hos vanliga broker, intraday är dock terminer sämre alternativ. Även som du säger så är terminer negativa om du vill ha utdelning.
Citera
2018-08-14, 20:47
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Tror inte han menar 10% spread utan punkter.

Spread varier väldigt mycket under dygn och på mellan brokers samt beror på volla. På min ena broker på index varierar spread mellan 2-15 beroende index, tid, volla etc på stora index. Har dock 500x hävstång

Som ex just nu SPX 15 spred på cash och 16 på termin, DAX 4 på cash och 3.5 på terminen. Dock ovanliga index kan antingen spread vara väldig hög eller låg.

Lite ex: Taiwan 8, Sydafrika 21 etc.

Men spread är som sagt dynamisk så ändras hela tiden, lägst spread får jag på IG rent allmänt.

16 punkters spread på spx?! Nog för att man förväntar sig en aning extra spread som retailkund men spreaden är ju 0,25 99% av dagen (och kanske 0,5 då och då när Asien precis öppnar).

På stora indexterminerna är spreaden ytterst sällan vara mer än en tick, så allt med en större spread måste enbart vara brokern som tar betalt.
Citera
2018-08-14, 21:00
Medlem
Citat:
16 punkters spread på spx?! Nog för att man förväntar sig en aning extra spread som retailkund men spreaden är ju 0,25 99% av dagen (och kanske 0,5 då och då när Asien precis öppnar).

På stora indexterminerna är spreaden ytterst sällan vara mer än en tick, så allt med en större spread måste enbart vara brokern som tar betalt.

Varierar stort hela tiden, på NASDAQ100 har jag 2.5 just nu bara, US30 3.90. Så dynamisk baserat mycket på volla med.

IG har 0.4-1.5 i spread på SPX men har inte 500x hävstång där. Och fördel med min andra broker har avtal som inte kostar någon ränta eller övrig kostnad hålla.

Så visst vill du göra många små trade under dagen eller robothandel är IG så klart betydligt bättre. Men ska orka fixa så får 500x på IG med.

Men ja mycket handlar om göra vinst samt likviditet. Orsak varför man har flertal broker så man kan optimera sin trading baserat optimalt.
Citera
2018-08-14, 21:10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Varierar stort hela tiden, på NASDAQ100 har jag 2.5 just nu bara, US30 3.90. Så dynamisk baserat mycket på volla med.

IG har 0.4-1.5 i spread på SPX men har inte 500x hävstång där. Och fördel med min andra broker har avtal som inte kostar någon ränta eller övrig kostnad hålla.

Så visst vill du göra många små trade under dagen eller robothandel är IG så klart betydligt bättre. Men ska orka fixa så får 500x på IG med.

Men ja mycket handlar om göra vinst samt likviditet. Orsak varför man har flertal broker så man kan optimera sin trading baserat optimalt.

Men handlar du en produkt skapad av din broker (så att brokern ställer priser) eller handlar du terminen via brokern?
Citera
2018-08-14, 21:42
Medlem
Citat:
Men handlar du en produkt skapad av din broker (så att brokern ställer priser) eller handlar du terminen via brokern?

Handlar native ( alltså ingen produkt med underliggande marknad ) samt terminer, men spread kan dom ju ändå själva styra över. Även om vissa broker erbjuder DMA om man vill.
Citera
2018-08-14, 22:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Handlar native ( alltså ingen produkt med underliggande marknad ) samt terminer, men spread kan dom ju ändå själva styra över. Även om vissa broker erbjuder DMA om man vill.

Ser man på, man lär sig något nytt varje dag. Aldrig hört talas om att man kan handla terminer på det sättet. Ser bara inte riktig fördelen med att mäklaren kan styra spreaden.
Citera
2018-08-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ser man på, man lär sig något nytt varje dag. Aldrig hört talas om att man kan handla terminer på det sättet. Ser bara inte riktig fördelen med att mäklaren kan styra spreaden.

Fast det är ju inte terminer, det är helt olika produkter.

Antingen handlar du terminer eller handlar du underliggande marknad direkt.

Terminer skapades ju av helt annan syfte från början tills dom kom på att man kan börja köpa och sälja dom kontrakten på börsen som en produkt.

Så vill du handla index så föredrar jag köpa index direkt istället för en termin som har index underliggande.

Dock kan man kombinera både handla index native samt som termin för uppnå vissa saker. Ex ett index native får du pengarna utbetald när görs utdelning samt index faller motsvarande punkter. Medans termin inte ger dig några pengar för utdelnig. Så pris / spread blir en skillnad där mellan dom.

Och shortar du ett index under utdelning får du istället betala motsvarande summa istället.
Citera
2018-08-15, 07:02
Medlem
Tack för svaret! ska titta in mer på det då , har gjort ett konto på avanza igår men valde inga fonder än så.
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Avanza zero är en ganska smal fond och dessutom inte jättebra som grund i sparandet (tycker jag)
Du ska inte bara ha avanza zero.

En nybörjare som inte vill lägga mycket tid skulle jag rekommendera:
Globalfond 40% (T.ex. Länsförsäkringar global indexnära eller SPP aktiefond global A)
Sverigefond 30% (t.ex SPP aktiefond sverige A)
USA fond 15% (t.ex. SPP aktiefond USA)
Tillväxtfond 15% (t.ex. Swedbank robur access asien)

Kör månadssparande automatiskt på avanza enligt %-satserna ovan. Vill du spara 1000kr/månad så sätt 400kr/månad i global, 300 kr/månad i sverige osv.

Sätt upp detta sparandet automatiskt OCH GLÖM BORT DET!
Om du vill kan du titta till det årligen, men försök vara så passiv som möjligt. Då kommer det bli bra.
Citera
2018-08-15, 11:21
Medlem
Citat:
Terminer har ingen kostnad som dras, dock är det inbakat i spread istället. Jag har dock ett special konto på ena broker som inte har någon kostnad hålla cash index. Och har 500x hävstång.

Annars om man ska hålla länge är annars terminer billigast hos vanliga broker, intraday är dock terminer sämre alternativ. Även som du säger så är terminer negativa om du vill ha utdelning.

Det finns kontango och backwardation som kan ses som drag/lagringskostnad eller liknande. Med termin på OMX så måste du reservera omkring 2500kr för att kontrollera 160000kr i underliggande. Det du handlar med är CFD som INTE är en termin.
Citera
2018-08-15, 11:24
Medlem
Citat:

Han handlar CFDs som han kallar terminer.
Citera
2018-08-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det finns kontango och backwardation som kan ses som drag/lagringskostnad eller liknande. Med termin på OMX så måste du reservera omkring 2500kr för att kontrollera 160000kr i underliggande. Det du handlar med är CFD som INTE är en termin.

Ja jag handlar CFD, men handlar även terminer med hävstång. Och nej jag har 500x hävstång även på index terminer. Eller ser bara har 200x hävstång på OMX dock. Så 160k SEK Ca 17.5k USD blir Endast 87USD behöver med min hävstång.

Terminer har ju ett datum så dom kan du ändå inte hålla för evigt, dock rena CFD kan du hålla för evigt och mitt konto har ingen kostnad hålla. Specialavtal utan endast fast köp/sälj kostnad. Men den är samma oavsett håller 1 minut eller 100 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in