2017-08-19, 15:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.

Vad är det egentligen som påverkar aktiekursen? Är det balansen mellan köpare o säljare, tillgång o efterfrågan som styr börskursen ?

Vilken påverkan har aktiekursen för ett företag? Vilken fördel är det med en hög kurs och vilken nackdel finns för en låg kurs?
Kursen är där säljare och köpare möts så det sker ett avslut. Finns det fler säljare än köpare får säljarna sänka sitt pris för att få sålt, Sker det avslut på lägre nivå så sjunker kursen. Tvärtom om det finns fler köpare än säljare.

Aktiekursen påverkar inte företaget mer än vad en kurs för en nyemission ska sättas till. Verksamheten påverkas inte men omvänt så påverkar verksamheten kursen. Du måste relatera till något när du säger för hög eller för låg kurs, exempelvis företagets inneboende värde dividerat med antalet utestående aktier.
Citera
2017-08-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Kursen är där säljare och köpare möts så det sker ett avslut. Finns det fler säljare än köpare får säljarna sänka sitt pris för att få sålt, Sker det avslut på lägre nivå så sjunker kursen. Tvärtom om det finns fler köpare än säljare.

Aktiekursen påverkar inte företaget mer än vad en kurs för en nyemission ska sättas till. Verksamheten påverkas inte men omvänt så påverkar verksamheten kursen. Du måste relatera till något när du säger för hög eller för låg kurs, exempelvis företagets inneboende värde dividerat med antalet utestående aktier.

Tack för svar.

Så vitt jag vet när det gäller företag på börsen är ju vid "uppstarten" får man in kapitaltillskott i form av sålda aktier. Därefter kämpar säljare o köpare att göra vinster på själva kursen - helt separerat från företaget. Vid låg kurs riskerar väl företaget att bli uppköpt ? Det är väl en aspekt med aktier - det kan skapa en maktstruktur i företaget ?
Citera
2017-08-19, 22:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Tack för svar.

Så vitt jag vet när det gäller företag på börsen är ju vid "uppstarten" får man in kapitaltillskott i form av sålda aktier. Därefter kämpar säljare o köpare att göra vinster på själva kursen - helt separerat från företaget. Vid låg kurs riskerar väl företaget att bli uppköpt ? Det är väl en aspekt med aktier - det kan skapa en maktstruktur i företaget ?
Jovisst, om en aktör köper väldigt många aktier kan denne ta en så kallad corner position i bolaget och till och med kräva styrelseplats. Likaså om ett bolag bedöms som alltför billigt kan ett så kallat fientligt uppköp göras eller ett tvingande bud då en ägare nått över 30% av aktierna. Men det är ganska ovanliga händelser.

Vi småhandlare kan inte påverka ett bolag så.
Citera
2017-08-23, 17:16
Bannlyst
Kort fråga.

Håller på att som nybörjare testa att köpa aktier mest på skoj.

Jag gör så att jag placerar en mindre summa (ca 50') ena dagen på en aktie som för mig verkar intressant, behåller den några dagar/veckor beroende på utveckling, för att sedan sälja av.
Detta inbringar såklart inga stora vinster, men heller inga stora förluster.

Finns det någon nackdel/onödig kostnad med att jag gör såhär??

Tänker att courtage betalas direkt så det blir inga omkostnader som dyker upp senare.

Eller hur resonerar ni?
Citera
2017-08-23, 18:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfrooDite
Kort fråga.

Håller på att som nybörjare testa att köpa aktier mest på skoj.

Jag gör så att jag placerar en mindre summa (ca 50') ena dagen på en aktie som för mig verkar intressant, behåller den några dagar/veckor beroende på utveckling, för att sedan sälja av.
Detta inbringar såklart inga stora vinster, men heller inga stora förluster.

Finns det någon nackdel/onödig kostnad med att jag gör såhär??

Tänker att courtage betalas direkt så det blir inga omkostnader som dyker upp senare.

Eller hur resonerar ni?
Handlar du inom en KF eller ett ISK så är det bara courtagekostnaden. Sker det i ett vanligt konto ska affärerna deklareras året efter.
Citera
2017-08-24, 15:05
Medlem
AF,ISK eller KF?

Hej,

Mod för gärna flytta om det är fel för nu har jag ingen aning vad jag pratar om.

Första gången jag ska använda mig av aktier och har precis lyckats skapa ett konto på Avanza.
Det är så att jag köper en liten andel i ett bolag som går ut på börsen om ett tag vet inte riktigt när.
Vad för konto ska jag skapa? AF, ISK eller KF? Jag kommer inte handla i dagens läge mer aktier inom något bolag endast låta dessa och ligga och förhoppningsvis växa alternativt se hur börsintroduktionen går om man vill sälja av. ¨

Tack på förhand för hjälpen.
Citera
2017-08-24, 15:07
Medlem
CelenoIIs avatar
ISK.

Detaljerat svar finns om du söker, det är en av de vanligaste frågorna i forumet.
Citera
2017-08-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
ISK.

Detaljerat svar finns om du söker, det är en av de vanligaste frågorna i forumet.

Tack så mycket, fick bara lite panik då allt går så himla fort. Tror jag är med i något som kallas private placing och igår fick jag chansen att köpa och imon ska det vara klart.
Citera
2017-08-24, 15:11
Medlem
ISK är den vanligaste sparformen där man sparar långsiktigt i bolag man tror på. Aktiesparkontot använder du till bolag du tror på, men där du anar en stor risk för nedgång.

I ISK:en betalar du en schablonskatt oavsett vinst eller förlust. I Aktiesparkontot eller värdepappersportföljen betalar du skatt utifrån verklig vinst på samma sätt som du kan dra av för förlust.
Citera
2017-08-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Tack så mycket, fick bara lite panik då allt går så himla fort. Tror jag är med i något som kallas private placing och igår fick jag chansen att köpa och imon ska det vara klart.

Spontant känns det som att du borde skippa denna affär utan att ha en aning... Magkänslan säger att du håller på att göra bort dig.
Citera
2017-08-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Spontant känns det som att du borde skippa denna affär utan att ha en aning... Magkänslan säger att du håller på att göra bort dig.

Har alltid haft planer att köpa aktier i detta bolag nu fick jag dock möjligheten att göra det innan börsintroduktion. Det är inga enorma summor så och vet att allt kan gå åt pipan.
Citera
2017-08-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Har alltid haft planer att köpa aktier i detta bolag nu fick jag dock möjligheten att göra det innan börsintroduktion. Det är inga enorma summor så och vet att allt kan gå åt pipan.

Har du följt bolaget är det säkert ingen fara, men generellt kan man säga att nyintroduktioner på börsen ofta gör att köpa betydligt billigare dag två i 80% av fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in