Citat:
Ursprungligen postat av
Bajsmaskinen
Så om jag förstår dig rätt kan jag inte göra månatliga överföringar från sparkontot till ett fondsparande, jag måste först flytta tillbaka pengarna till min bank (som ej ger ränta på pengarna) och därefter skapa ett autogiro till mitt månadssparande?
Det känns lite bakvänt. Jag hade helst haft min buffert hos avanza eftersom jag får ränta på pengarna där. (jag har redan en klumpsumma men är för feg för att sätta allt i en indexfond direkt.)
Sparkontot är inget transaktionskonto, det går enbart att spara pengar där, inget annat.
Allt månadssparande sker genom att autogiro från ditt vanliga bankkonto, förslagsvis från det kontot som du får lönen till.
Du kan ju behålla pengarna på sparkontot och själv föra över pengar när du känner för att köpa fonder.
Det finns ingen vits med att gå omvägen via ditt bankkonto, köp själv fonder en gång i månaden eller hur ofta du nu vill och sen när pengarna är slut börjar du med ett månadssparande från ditt bankkonto. Så länge du vet vilken fond du vill ha tar det max någon minut per månad att göra.
Jag har inte kollat men jag skulle gissa på att det finns nischbanker som erbjuder högre ränta en Avanzas sparkonto.
Lycka till!