2019-05-20, 21:40
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mitt förslag istället för Avanza Zero är Aktiespararna Direktavkastning. Hög direktavkastning tenderar att vara en bra "kudde" för aktievärderingen vid sämre börsklimat. Dessutom kan vinst som delats ut till ägarna inte användas till felaktiga eller alldeles för dyra förvärv eller investeringar, vilket tenderar att återkommande förekomma i en stor andel av bolagen, vars ägare då tappar betydande delar av tidigare kursuppgång.

Är inte korrelationen dem emellan närmare ett då Aktiespararna mer eller mindre fegade ur när de konstruera denna fond och ignorera mindre bolag med bra direktavkastning?
Citera
2019-05-20, 22:54
Medlem
MitchRapps avatar
Om man handlar på ett ISK men ska göra ett uppehåll på 4-5 månader innan man börjar köpa in sig igen. Är det då mer fördelaktigt ur ett skattemässigt perspektiv att låt pengarna vila på ISK-kontot eller flytta ut dem och sedan flytta tillbaka dem om låt säga 4 månader igen?
Senast redigerad av MitchRapp 2019-05-20 kl. 22:58.
Citera
2019-05-21, 01:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Är inte korrelationen dem emellan närmare ett då Aktiespararna mer eller mindre fegade ur när de konstruera denna fond och ignorera mindre bolag med bra direktavkastning?
AVA Zero följer SIX30RX. Aktiespararna Direktavkastning följer SIXDIV15SWGI (IX Sweden Dividend 15).

Läs mer om fonden och kika på innehaven här: http://www.aktieinvestfonder.se/vara...ektavkastning/
Citera
2019-05-21, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Om man handlar på ett ISK men ska göra ett uppehåll på 4-5 månader innan man börjar köpa in sig igen. Är det då mer fördelaktigt ur ett skattemässigt perspektiv att låt pengarna vila på ISK-kontot eller flytta ut dem och sedan flytta tillbaka dem om låt säga 4 månader igen?

Som jag har förstått det så ska det inte spela någon roll. Det kan vara fördelaktigt att ha pengarna utanför kontot under två kvartalsskiften, men att ha kvar pengarna innan ett kvartalsskifte eller ta ut dom och sätta in dom igen efteråt har identisk effekt på skatten.
Citera
2019-05-22, 12:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Om du tänker ligga likvid minst 2 kvartalsskiften går det jämnt upp. Mer än 2 så lönar det sig att ta ut likviderna ur ISK. På ett ungefär.
Citera
2019-05-23, 13:42
Medlem
Busstations avatar
Jag har fonder sedan länge på Swedbank som bara legat, aldrig rört dom egentligen. Tänkte börja spara aktivt på avanza nu, tycker ni man bör flytta över fonderna dit då också eller ska man ha det delat så att säga? Finns det några för/nackdelar mer än att det kan vara smidigt att få överblick över alla sina fonder på ett ställe om jag skulle flytta över dom?

Kommer ändå ha kvar Swedbank för vanliga bankärenden.
Citera
2019-05-27, 03:23
Medlem
Det här är sannolikt en väldigt dum fråga. Jag har nyligen skaffat konto hos avanza och har fått två tomma konton (isk och af). Jag skapade ett sparkonto och har flyttat över pengar dit från min vanliga bank.

Nu tänkte jag börja månadsspara i en indexfond. Problemet är att jag kan bara välja isk eller af men dessa är som sagt tomma. När jag väljer vilket konto jag ska dra pengarna ifrån så dyker inte ens sparkontot (med pengarna) upp som ett alternativ.

Så jag provar helt enkelt att lägga till ett nytt konto och fyller i kontonr för mitt sparkonto. Men när jag sedan klickar mig vidare får jag bara upp ett felmeddelande.

Hur får jag egentligen in pengar på isk-kontot? Måste jag manuellt flytta över dem från sparkontot dagen innan de ska dras till indexfondsparandet? Det verkar ju lite klumpigt.
Citera
2019-05-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Det här är sannolikt en väldigt dum fråga. Jag har nyligen skaffat konto hos avanza och har fått två tomma konton (isk och af). Jag skapade ett sparkonto och har flyttat över pengar dit från min vanliga bank.

Nu tänkte jag börja månadsspara i en indexfond. Problemet är att jag kan bara välja isk eller af men dessa är som sagt tomma. När jag väljer vilket konto jag ska dra pengarna ifrån så dyker inte ens sparkontot (med pengarna) upp som ett alternativ.

Så jag provar helt enkelt att lägga till ett nytt konto och fyller i kontonr för mitt sparkonto. Men när jag sedan klickar mig vidare får jag bara upp ett felmeddelande.

Hur får jag egentligen in pengar på isk-kontot? Måste jag manuellt flytta över dem från sparkontot dagen innan de ska dras till indexfondsparandet? Det verkar ju lite klumpigt.

Om du vill månadsspara ska du ange ditt bankkontonummer och inte sparkontot.

När du är inloggad på ditt ISK bör du kunna göra en intern överföring från ditt sparkonto till din ISK så att du får över de pengar som du redan satt in på sparkontot.
Citera
2019-05-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Om du vill månadsspara ska du ange ditt bankkontonummer och inte sparkontot.

När du är inloggad på ditt ISK bör du kunna göra en intern överföring från ditt sparkonto till din ISK så att du får över de pengar som du redan satt in på sparkontot.
Så om jag förstår dig rätt kan jag inte göra månatliga överföringar från sparkontot till ett fondsparande, jag måste först flytta tillbaka pengarna till min bank (som ej ger ränta på pengarna) och därefter skapa ett autogiro till mitt månadssparande?

Det känns lite bakvänt. Jag hade helst haft min buffert hos avanza eftersom jag får ränta på pengarna där. (jag har redan en klumpsumma men är för feg för att sätta allt i en indexfond direkt.)
Citera
2019-05-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Så om jag förstår dig rätt kan jag inte göra månatliga överföringar från sparkontot till ett fondsparande, jag måste först flytta tillbaka pengarna till min bank (som ej ger ränta på pengarna) och därefter skapa ett autogiro till mitt månadssparande?

Det känns lite bakvänt. Jag hade helst haft min buffert hos avanza eftersom jag får ränta på pengarna där. (jag har redan en klumpsumma men är för feg för att sätta allt i en indexfond direkt.)

Sparkontot är inget transaktionskonto, det går enbart att spara pengar där, inget annat.

Allt månadssparande sker genom att autogiro från ditt vanliga bankkonto, förslagsvis från det kontot som du får lönen till.

Du kan ju behålla pengarna på sparkontot och själv föra över pengar när du känner för att köpa fonder.
Det finns ingen vits med att gå omvägen via ditt bankkonto, köp själv fonder en gång i månaden eller hur ofta du nu vill och sen när pengarna är slut börjar du med ett månadssparande från ditt bankkonto. Så länge du vet vilken fond du vill ha tar det max någon minut per månad att göra.

Jag har inte kollat men jag skulle gissa på att det finns nischbanker som erbjuder högre ränta en Avanzas sparkonto.

Lycka till!
Citera
2019-05-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Sparkontot är inget transaktionskonto, det går enbart att spara pengar där, inget annat.

Allt månadssparande sker genom att autogiro från ditt vanliga bankkonto, förslagsvis från det kontot som du får lönen till.

Du kan ju behålla pengarna på sparkontot och själv föra över pengar när du känner för att köpa fonder.
Det finns ingen vits med att gå omvägen via ditt bankkonto, köp själv fonder en gång i månaden eller hur ofta du nu vill och sen när pengarna är slut börjar du med ett månadssparande från ditt bankkonto. Så länge du vet vilken fond du vill ha tar det max någon minut per månad att göra.

Jag har inte kollat men jag skulle gissa på att det finns nischbanker som erbjuder högre ränta en Avanzas sparkonto.

Lycka till!

Okej då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen! Jag tittar på en massa avsnitt av Rikatillsammans. Det finns sparkonton med bättre ränta men då får man binda pengarna en tid. Jag är helt grön så jag tar en sak i sänder
Citera
2019-05-29, 01:35
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Hej!

Jag är en total nybörjare gällande aktier, men har dock lärt mig grunderna och hur man bör fördela sitt kapital etc.

Jag laddade ner appen Investr där man kan investera låssaspengar i riktiga företag efter en riktig kurs.

Jag börjar känna mig redo för att börja göra samma sak fast med riktiga pengar. Detta kan man göra genom investr appen. Jag känner mig hemma där, det är simpelt och smidigt.

Vad tror ni om denna appen? Känns det seriöst och kan man lita på att lägga in sina pengar där och investera igenom deras app?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in