2017-01-14, 21:05
Medlem
pyramusthisbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Avancerad matte har du inget behov av om du ska handla med aktier.

Teknisk analys har jag börjat bli rätt frågande till överhuvudtaget, jag började med fx (valutahandel), men kommit fram till att det mesta faktiskt ligger i den fundamentala analysen, om man inte handlar på väldigt kort sikt, typ daytradear vilket även det är överskattat.

Antar att du vill lära dig investera, så börja läs.
Benjamin Graham - The intelligent investor , är en bra start.

Vill du lära dig trade'a så öppna ett demokonto hos valfri mäklare, sedan läser du lite böcker om psykologi av Mark Douglas till exempel, Trading in the Zone tyckte jag var bra.
Sen sätter du in riktiga pengar och märker vem du är, och att det är en helt annan femma när dina sparpengar står på spel.

Så, läs läs läs.
babypips.com har en bra kurs, dock egentligen för valutahandel men den lär dig hur du läser av diagram (charts) med mera, väl värd gratis lärande online.

Finns hur mycket som helst på nätet, men man får ta allting med en nypa salt.
Du kommer aldrig kunna spå framtiden hursomhelst, lär dig skillnaden mellan att investera och gambla.

Edit:
Sedan så kan det vara bra att försöka få en uppfattning om vad som faktiskt händer makroekonomiskt och geopolitiskt.
Det påverkar allt.
Att läsa ekonominyheter dagligen, hålla koll på diverse råvarupriser och hur diverse statslåneräntor påverkar dittan och dattan, kommer du lära dig mycket av.
Även om jag inte alls handlar aktivt i dagens läge, så är det fortfarande ett av mina små och få glädjeämnen i livet.
Jag finner det väldigt intressant.

Hjälpfullt och intressant svar, ska kollas upp.

Hur är det själv inom ämnet, försörjer du dig på detta?
Citera
2017-01-14, 21:21
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyramusthisbe
Hjälpfullt och intressant svar, ska kollas upp.

Hur är det själv inom ämnet, försörjer du dig på detta?

Nej de gör jag inte.
Om du ska försörja dig på detta, så krävs det att du har kapital.
Det går att göra klipp, och det går att göra stora förluster.
Vissa har ett bra år och sedan går det åt skogen, man måste alltid vara medveten om riskerna.

Folk med pengar, är nöjda med 10% på ett år.
Om du kan göra 5% per månad, så grattis.
Men du måste fråga dig hur stora risker du tar? Vad är ditt mål?

Mitt mål är att försöka spara och använda aktier som ett medel att spara i , en av få saker som faktiskt ger avkastning i denna rätt bisarra ekonomiska miljö vi befinner oss i i dagsläget.

Det började inte så och det kommer säkert inte sluta så, men gränsen är väldigt fin mellan spekulation och investering.

The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable - Nassim Taleb är ett till lästips.

Börja med dessa tre böcker. En investering på 700kr för dig kanske, men den kommer betala sig åter flera gånger om.
Senast redigerad av Rebelx 2017-01-14 kl. 21:26.
Citera
2017-01-14, 22:31
Medlem
på hemsidan hos resp bolag går det oftast att se under fliken ir
Citera
2017-01-14, 23:52
Medlem
Nicke08s avatar
Gå in på Avanza, bli medlem. Följ och delta i forum/chat. Där lär du dig massor. Deras online Aktieskola är också en bra inkörsport för intresserade.
Citera
2017-01-15, 01:13
Medlem
Nybörjare aktier. Några frågor. Bland annat skatt och sparkonto

Registrerade mig nyss på Avanza för två syften. Ett för att ha ett sparkonto och det andra att investera i aktier. Tänkte ställa några frågor innan jag sätter in pengar, jättetacksam för svar.

Sparkonto på Avanza

- Avanza har ett sparkonto som heter klarna 12 månader, man är alltså bunden 1 år och får en ränta på 0,9 procent. Anta att jag sätter in 10000k idag den 14 januari, alltså är jag bunden till den 14 januari 2018. Men kan jag göra fri insättningar på det kontot? Dvs säga lägga in pengar varje månad? Och kommer bindningstiden då förflyttas med ett år eller gäller det fortfarande 14 januari 2018?

Aktier

- Jag kommer lägga in mina pengar, till att börja med, på Kinnevik. Nu finns det Kinnevik A och Kinnevik B, vad är skillnaden och vad ska man ta?

- Skattar man vinsten? Även om vinsten är liten?

- Har hört att INGA extra avgifter förekommer under 50000k? Stämmer detta? Så jag bara köper aktiern och behöver inte oroa mig för några andra avgifter? Vad händer när jag passerat 50K?

Oerhört tacksam för svar!
Citera
2017-01-15, 10:01
Medlem
knasen79s avatar
Det handlar mycket om att ha en strategi och hålla sig till den. Sätt up mål med din strategi. Byt gärna strategi, men håll dig till den du valt tills dess att du antingen nått dina mål eller ej.
Citera
2017-01-16, 09:55
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-01-16, 19:32
Medlem
Hur gjorde man med teckningsrätter förr innan det fanns internet?

Fick man teckningrätter i pappersform på samma sätt som aktier? Med tanke på att man har begränsat tid att antingen sälja eller använda sina tilldelade teckningsrätter så måste det vara extra besvärlig innan det fanns internet?
Citera
2017-01-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Registrerade mig nyss på Avanza för två syften. Ett för att ha ett sparkonto och det andra att investera i aktier. Tänkte ställa några frågor innan jag sätter in pengar, jättetacksam för svar.

Sparkonto på Avanza

- Avanza har ett sparkonto som heter klarna 12 månader, man är alltså bunden 1 år och får en ränta på 0,9 procent. Anta att jag sätter in 10000k idag den 14 januari, alltså är jag bunden till den 14 januari 2018. Men kan jag göra fri insättningar på det kontot? Dvs säga lägga in pengar varje månad? Och kommer bindningstiden då förflyttas med ett år eller gäller det fortfarande 14 januari 2018?

Aktier

- Jag kommer lägga in mina pengar, till att börja med, på Kinnevik. Nu finns det Kinnevik A och Kinnevik B, vad är skillnaden och vad ska man ta?

- Skattar man vinsten? Även om vinsten är liten?

- Har hört att INGA extra avgifter förekommer under 50000k? Stämmer detta? Så jag bara köper aktiern och behöver inte oroa mig för några andra avgifter? Vad händer när jag passerat 50K?

Oerhört tacksam för svar!
Skillnaden mellan A och B är din röststyrka vid stämmor. Som privatsparare ska du i regel välja B-aktien då den har högre volym och det är lättare att sälja, men skulle A-aktien ha en betydligt lägre kurs kan den vara värd att köpa. Köp B-aktier främst dock.

Öppnar du ett ISK-konto så skattar du en bestämd summa på kapitalet du har insatt, det är det mest lukrativa sparkontot som finns att tillgå just nu.

Väljer du courtageklass start så får du ha samlat kapital på uppemot 50 000 på avanza utan att betala för aktieköpen.

Det är bra att du köper investmentbolag som nybörjare, tänk dock på att Kinnevik är rätt nischat i sina innehav och det kan vara värt att komplettera med ytterligare ett investmentbolag för att du ska äga företag i många branscher.
Citera
2017-01-16, 22:58
Medlem
För dem som har VP-konto hos Euroclear (gamla Värdepapperscentralen) är det fortfarande så att man får brev. Genom att skicka in en svarstalong så kan man sälja de teckningsrätter man inte vill ha alternativt så använder man bifogat inbetalningskort och betalar för nya aktier. Tidsfristen brukar vara minimum 2 veckor så att man ska hinna. Glömmer man att skicka in så förlorar man värdet på teckningsrätterna.
Gissningsvis så är Euroclear fortfarande en av Sveriges 3 största på förvaring eftersom man har hand om kunder hos alla de traditionella storbankerna. Skulle därför tro att verksamheten med att skicka ut brev är gigantisk trots att Internetbanker med depå funnits i 20 år.

Edit: Ser på hemsidan att de administrerar 3,2 miljoner VP-konton
Senast redigerad av Mynicname 2017-01-16 kl. 23:01.
Citera
2017-01-18, 11:30
Medlem
Meminisses avatar
Hej hur gör jag om jag vill köpa aktier till någon annan? Har ni tips på något att köpa?
Citera
2017-01-18, 22:51
Medlem
jattelokas avatar
Korta nybörjarfrågor

Tänkte öppna ett konto på Avanza via deras hemsida. Vet inte om jag är dålig på att navigera på deras hemsida men mina frågor lyder som följande:

1. Om jag startar ett konto på avanza via mobilt bank id, kan jag då sätta upp bankkonton i mitt avanza konto och förflytta pengar dit från låt säga mitt swedbank konto?

2. Kan ett Avanza konto ha olika typer av konton i sig, t.ex ett sparkonto för en buffert och ett ISK konto bundet till avanza kontot jag skapat? Hur gör man för att förflytta pengar mellan dessa?

3. Kostar det pengar att ha konton på avanza? (konstig fråga kanske men hittar verkligen inget vettigt svar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in