2018-02-01, 18:40
Medlem
hur långt menar proffsen att tidsintervallet är när man läser om köp Rekommendationer och olika riktkurser?
Jag tror det är på 1 års sikt men det står absolut ingenstans

Som här tex : https://www.avanza.se/aktier/om-akti...58928/netent-b

6 st på köp
1 st på behåll
0 st på sälj
Citera
2018-02-01, 20:13
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Betalas utdelningen i publika aktiebolag verkligen ut från efterskattade resultatet?

Som jag förstår det betalas utdelning ut med efterskattade vinstmedel. Något annat säger mig att utdelningen betalas genom att sänka aktiekursen med motsvarande utdelning. Vad jag menar med detta är att börsen med flit sänker kursen genom en splitt och sedan säljer dina motsvarande aktier och ger pengarna till dig.

Exempel. Jag har 10 aktier och kursen ligger på 100 kr. Innehavsvärde 1 000 kr. Utdelningen är 50 kr per aktie. Efter "handlas utan utdelning" datum så sänks kursen till 50. Det har alltså blivit en 2:1 splitt och jag har nu 20 aktier. Innehavsvärdet är fortfarande 1 000 kr. Sedan säljer börsen 10 st av mina aktier och jag får alltså 500 kr i fickan och har 10 aktier kvar. Innehavsvärdet är då 500 kr samt att jag fått ytterligare 500 kr i fickan genom utdelning.

Frågan är självklar: Kommer utdelningen från bolagets pengar eller genom ett tricks på aktiekursen?
Citera
2018-02-01, 20:26
Medlem
TheRiddle-s avatar
Det kommer från bolaget. Dessutom, vem är den här "börsen"? Och vem skulle "börsen" isåfall sälja aktierna till? Jag menar dom måste ju ta vägen nånstans. Man kan ju se hur många aktier ett bolag har gett ut, så dom försvinner inte i tomma intet.
Citera
2018-02-01, 20:43
Medlem
Utdelningen kommer självklart från företaget, inte från något trixande på börsen. Det som händer är att marknaden bestämmer sig för att "rätt" pris på en aktie är X antal kronor, säg 100 kr. Om företaget gör bra vinst det året kan stämman bestämma att utdelningen skall vara 10 kronor per aktie. Innan de pengarna delas ut så har aktien priset 100 kr, men när du fått pengarna för varje aktie du äger så är det ju rimligt att priset sjunker med 10 kronor, till 90.

Lek med tanken att det inte händer något som påverkar företaget Acme Industries, någonsin sedan företaget startas. Företaget går med bar vinst, och delar ut 10 kronor per aktie i utdelning varje år. Det är då rimligt att priset på en aktie sjunker med tio kronor varje gång företaget delat ut utdelningen. Men så fort utdelningen är utdelad kommer priset att börja stiga igen, för att ett år senare vara tillbaka där det var innan utdelningen.
Citera
2018-02-01, 20:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Jag tror du har missuppfattat något.

Varje gång en aktie, eller vad som helst, säljs till någon så är denna någon en köpare.

Det krävs alltså två parter för en affär.
Citera
2018-02-01, 20:54
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Det kommer från bolaget. Dessutom, vem är den här "börsen"? Och vem skulle "börsen" isåfall sälja aktierna till? Jag menar dom måste ju ta vägen nånstans. Man kan ju se hur många aktier ett bolag har gett ut, så dom försvinner inte i tomma intet.

Varför faller kursen med motsvarande utdelningsbelopp. Vem är det som bestämmer att kursen ska falla precis så mycket efter "handlas utan utdelning" datumet?

Om kursen faller lika mycket som man får i utdelning, varför sparar istället inte bolaget pengarna? Man tjänar ju ändå ingenting eftersom det blir +-0 i och med kursfallet. Alltså har bolaget kastat sina pengar i sjön.

Jag håller med dig om att det låter väldigt skumt med "trickset på aktiekursen" eftersom aktierna då måste säljas till någon.
Citera
2018-02-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Varför faller kursen med motsvarande utdelningsbelopp. Vem är det som bestämmer att kursen ska falla precis så mycket efter "handlas utan utdelning" datumet?

Om kursen faller lika mycket som man får i utdelning, varför sparar istället inte bolaget pengarna? Man tjänar ju ändå ingenting eftersom det blir +-0 i och med kursfallet. Alltså har bolaget kastat sina pengar i sjön.

Jag håller med dig om att det låter väldigt skumt med "trickset på aktiekursen" eftersom aktierna då måste säljas till någon.

Vissa företag betalar ingen, eller väldigt liten, utdelning för att företaget skall ekonomiskt orka växa snabbare. Men så småningom hamnar man i läget att företaget inte rimligen kan växa mycket mer, och då vill ju ägarna (dvs de som äger aktier i företaget) ha utdelning på de pengar de satsat i företaget.

Och anledningen att priset på en aktie sjunker med exakt utdelningen är ju enkel: om du dagen före utdelningen köper en aktie i företaget kommer du dagen efter att ha rätt till din utdelning, stor eller liten. Men dagen efter det kan du ju sälja dina aktier i företaget, men då måste man vänta ett år för nästa utdelning. Det är då rimligt att priset sjunker med utdelningen.
Citera
2018-02-01, 21:07
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det låter som du beskriver en variant av utdelning som sker med inlösensaktier.

Istället för att företaget direkt betalar ut utdelning kontant till aktiägarna så ger man dem några nya aktier i bolaget. Det blir en form av split precis som du säger.

Det som händer sedan är att bolaget tvångsinlöser de nyss utdelade aktierna och då får aktieägarna kontanter då.

Pengarna kommer i slutändan från bolaget precis som en vanlig utdelning.

Fördelen är att det blir några skattemässiga fördelar för t ex en del utländska ägare tror jag.

Här är ett exempel på ett sådant utdelningsupplägg: http://www.mangold.se/MangoldOnline/..._Swe_final.pdf
Citera
2018-02-01, 21:10
Medlem
Citat:

Nej, eget kapital är en skuld till ägarna, man måste få ränta på sitt investerade kapital.

Sen kan man mkt förenklat säga att, om kursen går ner med 10kr direkt efter utdelning. Men den kommer sedan att stiga långsamt för att sedan vara i kap lagom till utdelningen nästa år. (I praktiken händer en massa saker som gör att det inte blir så kliniskt.)

Om man tror att bolaget kommer att dela ut lika mkt nästa år. Så är ju avkastningen dubbelt så stor efter 6 månader osv.
Citera
2018-02-01, 21:11
Medlem
Citat:

För att bolaget nu innehåller X kronor mindre än "igår", och därmed är värt X kronor mindre. Om jag har en burk med pengar som är värderad till 500 kr och jag sedan plockar ur en 50-lapp ur den och stoppar i fickan. Skulle du verkligen fortfarande vilja köpa den burken för 500 kr? Eller är 450 kr ett vettigare pris?
Marknaden styr priset på aktien.

Citat:
Bolaget delar ut pengarna eftersom de inte kan skapa tillräckligt hög avkastning på detta överskottskapital. Och istället för att det bara ska ligga still i bolaget så delar man ut det till aktieägarna så att de kan få avkastning på annat håll.
Citera
2018-02-01, 21:27
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det är då rimligt att priset på en aktie sjunker med tio kronor varje gång företaget delat ut utdelningen.

Jag förstår precis vad du menar. Det ända jag inte förstår är när du snackar om rimligt att priset sjunker med motsvarande belopp. Vem är det som bestämmer att priset ska sjunka så mycket? Det är ju självklart rimligt eftersom om priset inte sjönk alls skulle arbitrage förekomma. Alltså måste det finnas någon typ av regulator som sänker kursen genom ett system. Dessutom är det onödigt att bolaget betalar utdelning eftersom kursen sjunker med motsvarande belopp och därför tjänar man +-0 samtidigt som bolaget förlorar pengar. Därför fick jag denna tanken att bolaget kanske inte betalar utdelningen från sin efterskattade vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Men dagen efter det kan du ju sälja dina aktier i företaget, men då måste man vänta ett år för nästa utdelning. Det är då rimligt att priset sjunker med utdelningen.

Aktieinnehavarna kan väl sälja aktierna för hur mycket de vill? Varför är det rimligt att priset går ner? Du menar att massor med traders hoppar in för att få utdelning och sedan säljer? I så fall borde också kursen innan utdelningen gå upp och om man köper aktien ett bra tag innan tjänar man alltså alltid pengar och därmed finns ett arbitrage.
Citera
2018-02-01, 21:32
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
För att bolaget nu innehåller X kronor mindre än "igår", och därmed är värt X kronor mindre. Om jag har en burk med pengar som är värderad till 500 kr och jag sedan plockar ur en 50-lapp ur den och stoppar i fickan. Skulle du verkligen fortfarande vilja köpa den burken för 500 kr? Eller är 450 kr ett vettigare pris?
Marknaden styr priset på aktien.

Du måste ju skilja på en primär (börsintroduktion) och sekundär (publika aktiemarknaden) handel. När företaget börsintroduceras eller emitterar nya aktier så får de in pengar till bolaget. När man sedan handlar på aktiemarknaden påverkas inte företaget, det är handel mellan dig och mig. Kursen har ingen betydelse för det underliggande företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in