Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Det är då rimligt att priset på en aktie sjunker med tio kronor varje gång företaget delat ut utdelningen.
Jag förstår precis vad du menar. Det ända jag inte förstår är när du snackar om
rimligt att priset sjunker med motsvarande belopp. Vem är det som bestämmer att priset ska sjunka så mycket? Det är ju självklart rimligt eftersom om priset inte sjönk alls skulle arbitrage förekomma. Alltså måste det finnas någon typ av
regulator som sänker kursen genom ett system. Dessutom är det onödigt att bolaget betalar utdelning eftersom kursen sjunker med motsvarande belopp och därför tjänar man +-0 samtidigt som bolaget förlorar pengar. Därför fick jag denna tanken att bolaget kanske inte betalar utdelningen från sin efterskattade vinst.
Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Men dagen efter det kan du ju sälja dina aktier i företaget, men då måste man vänta ett år för nästa utdelning. Det är då rimligt att priset sjunker med utdelningen.
Aktieinnehavarna kan väl sälja aktierna för hur mycket de vill? Varför är det rimligt att priset går ner? Du menar att massor med traders hoppar in för att få utdelning och sedan säljer? I så fall borde också kursen innan utdelningen gå upp och om man köper aktien ett bra tag innan tjänar man alltså alltid pengar och därmed finns ett arbitrage.