Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-03, 08:56
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Att TSLA gick +4,79 % är inte riktigt relevant, det som är relevant är NÄR du köpte bull-certifikatet under dagen.

Det kan således bero på att du köpte certifikatet när kursen var nära dagens peak på ca $715, och kursen gick sedan ned litet. Eftersom du har en x6 multiplikator på certet så krävs enbart en nedgång på ca 1,6 % för att generera totalt -9,66 %.

Detta är den enda logiska förklaringen jag ser. Någon urholkningseffekt bör heller ej kunna ses ännu.

Jag köpte den innan USA-börsen öppnade, so makes no sense
Citera
2021-05-03, 12:18
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Jag köpte den innan USA-börsen öppnade, so makes no sense
Du köpte alltså långt efter stängning.
Citera
2021-05-05, 09:39
Medlem
Går det att veta hur mycket pengar som pytsats in i ex en aktie eller en kryptovaluta

Som jag förstått saken så är svaret nej.
Mona Lisa är värderat till ca en miljard utan att det pytsats in något.
Citera
2021-05-05, 11:06
Medlem
SYSTEMexes avatar
Market cap.

Det är ingen som "pytsar in" något. Köpare A köper av säljare B för ett visst pris.
Citera
2021-05-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Market cap.

Det är ingen som "pytsar in" något. Köpare A köper av säljare B för ett visst pris.

Vid en börsintroduktion går det förstås att se hur mycket som pytsats in. Aktiens värde gånger antalet aktier. Inga konstigheter.
Ungefär som om någon målar en tavla och säljer den för 1000kr. Då har det PYTSATS IN 1000kr.
Om konstnären sen blir känd och tavlan värderas till 10000kr har den ökat 9000kr utan att pengar PYTSATS IN.
Samma torde gälla för aktierna.
Citera
2021-05-05, 12:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Som jag förstått saken så är svaret nej.
Mona Lisa är värderat till ca en miljard utan att det pytsats in något.

Volvo har ett börsvärde på 431 miljarder och totalt har det pytsats in max en miljon i det bolaget.
Citera
2021-05-05, 13:18
Medlem
Jämför med guld i stället. Jag pytsade in 3000 för 10g för några år sen. I dag skulle man kunna räkna ut det totala värdet på allt guld men ingen vet ju hur mycket som pytsats in. Det har ju garanterat PYTSATS IN mindre än totala värdet.
Citera
2021-05-05, 13:37
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Vid en börsintroduktion går det förstås att se hur mycket som pytsats in. Aktiens värde gånger antalet aktier. Inga konstigheter.
Ungefär som om någon målar en tavla och säljer den för 1000kr. Då har det PYTSATS IN 1000kr.
Om konstnären sen blir känd och tavlan värderas till 10000kr har den ökat 9000kr utan att pengar PYTSATS IN.
Samma torde gälla för aktierna.

Det pytsas inte in något. En köpare köper och en säljare säljer.
Citera
2021-05-05, 14:11
Medlem
Finans.killens avatar
Tror TS frågar om hur man får fram totalt "market cap"?

Stämmer att man bara ta senaste transaktionen och multiplicerar med antal aktier i bolaget.

Så priset för hela bolaget sätts på marginalen via senaste transaktionen.

Klart det inte är ett perfekt antagande, men det är minst dåliga sättet jag kan tänka mig.
Citera
2021-05-05, 14:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Tror TS frågar om hur man får fram totalt "market cap"?

Stämmer att man bara ta senaste transaktionen och multiplicerar med antal aktier i bolaget.

Så priset för hela bolaget sätts på marginalen via senaste transaktionen.

Klart det inte är ett perfekt antagande, men det är minst dåliga sättet jag kan tänka mig.

Jag tror att TS menar så här:

Om ett bolag gör IPO på 100 kr per aktie och släpper 100 aktier, så köps dessa aktier för 10 000 kr. Dessa "pytsas in". Bolaget har totalt 1 000 aktier, men endast 10 000 kr har "pytsats in". Ingen handel sker i aktierna förrän efter en vecka. Då säljs en aktie för 500 kr. Nu har totalt 10 500 kr "pytsats in", men aktierna är värda 500 000 kr.

TS menar inte vad bolaget fått vid IPO eller nyemission, utan enbart vad folk aggregerat köpt aktier för. Tror jag.

TS får väl då kolla på den historiska dagliga omsättningen i aktien. Vad han nu ska med dessa siffror till..
Citera
2021-05-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det pytsas inte in något. En köpare köper och en säljare säljer.

En tavla kan tiodubbla sitt värde utan en enda försäljning.
Citera
2021-05-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag tror att TS menar så här:

Om ett bolag gör IPO på 100 kr per aktie och släpper 100 aktier, så köps dessa aktier för 10 000 kr. Dessa "pytsas in". Bolaget har totalt 1 000 aktier, men endast 10 000 kr har "pytsats in". Ingen handel sker i aktierna förrän efter en vecka. Då säljs en aktie för 500 kr. Nu har totalt 10 500 kr "pytsats in", men aktierna är värda 500 000 kr.

TS menar inte vad bolaget fått vid IPO eller nyemission, utan enbart vad folk aggregerat köpt aktier för. Tror jag.

TS får väl då kolla på den historiska dagliga omsättningen i aktien. Vad han nu ska med dessa siffror till..

Det är vad jag menar. Tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in