2021-02-18, 17:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysLisa
Yes, men spelar det någon roll om jag säljer av de nuvarande från AF-kontot eller efter flytt från ISK-kontot? Själva flytten verkar ju kosta en peng i sig.
Att flytta från AF-kontot skattas som försäljning så du tjänar inget skattemässigt på det.
Citera
2021-02-19, 08:35
Medlem
Citat:
Yes, men spelar det någon roll om jag säljer av de nuvarande från AF-kontot eller efter flytt från ISK-kontot? Själva flytten verkar ju kosta en peng i sig.

Bättre att göra flytten själv. Du tjänar ingenting på att någon hjälper dig med det.
Citera
2021-02-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Bättre att göra flytten själv. Du tjänar ingenting på att någon hjälper dig med det.
Jo, jag gör det själv inne på Nordnet. Men som de skriver:
Citat:
Vid flytt av värdepapper från en aktie- och fonddepå till ett investeringssparkonto, beskattas värdepappren också som om de hade avyttrats den dagen då värdepapper flyttas in till ditt investeringssparkonto. Dina värdepapper säljs inte av, men skattemässigt ses det som en försäljning och en kontrolluppgift skickas till Skatteverket.
De kommer skattas precis som om jag hade sålt dem den dagen. Så det verkar inte som om det spelar någon roll om jag säljer dem i AF kontot själv, eller flyttar dem till ISK och därefter säljer dem. Om det nu inte är så att jag slipper extra arbete vid deklaration i nåt av fallen?
Citera
2021-02-19, 10:31
Medlem
Citat:
Jo, jag gör det själv inne på Nordnet. Men som de skriver:
De kommer skattas precis som om jag hade sålt dem den dagen. Så det verkar inte som om det spelar någon roll om jag säljer dem i AF kontot själv, eller flyttar dem till ISK och därefter säljer dem. Om det nu inte är så att jag slipper extra arbete vid deklaration i nåt av fallen?

Nej, du kommer få ta upp dem i K4:an i alla fall.
Citera
2021-02-19, 11:00
Medlem
Finns det något enkelt sätt att hitta vilka analyshus som följer ett specifikt bolag samt se de senaste rekommendationerna?
Citera
2021-02-21, 10:28
Medlem
Nybörjarfråga, optioner.

Hur får man veta tidpunkten för när optioner i en viss aktie utfärdats? Finns tidsserier att ladda ned?

Mvh
Citera
2021-02-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Nybörjarfråga, optioner.

Hur får man veta tidpunkten för när optioner i en viss aktie utfärdats? Finns tidsserier att ladda ned?

Mvh

A new expiration month is listed four Swedish bank days prior to the expiration of the
previous options series.
Citera
2021-02-22, 09:57
Medlem
Nybörjarfråga av onoterade aktier.

Jag har aktier i ett internationellt bolag som köptes in för några år sedan via mitt konto på Avanza. År 2019 så avnoterades dock aktien på NYSE och sedan dess har jag inte kunnat sälja iväg aktien. När jag pratar med kundtjänsten på Avanza så ber de mig att hitta en privat köpare. Hittills har jag inte orkat att ta tag i det men nu så vill jag hitta en privat köpare. Aktierna är idag värda ca 9 000kr. Till vilken förmedlare skulle ni rekommendera mig att gå? Tacksam för hjälp!
Citera
2021-02-25, 19:08
Medlem
Hej, en annan nybörjarfråga:

Ifall man köper en aktie för 1127 kr exempelvis och denna stiger upp under dagen till låt os säga 169$ (1400 kr), hur kommer det sig att Avanza påstår att det har gått enbart 130 kr i vinst? Bör det inte vara 273 kr?
Citera
2021-02-25, 23:40
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Jag har ett bra klipp här där jag känner igen mig själv i vissa av punkterna.

https://m.youtube.com/watch?v=x-keMYie330
Citera
2021-02-26, 00:59
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Hej, en annan nybörjarfråga:

Ifall man köper en aktie för 1127 kr exempelvis och denna stiger upp under dagen till låt os säga 169$ (1400 kr), hur kommer det sig att Avanza påstår att det har gått enbart 130 kr i vinst? Bör det inte vara 273 kr?
Det är väl lite eftersläpning i systemet och så har du courtage om 1 usd plus valutaskillnaden som gör att du får ett mer exakt värde senare när allt har räknats klart. Priset på aktien är bara en ögonblicksbild och det kanske var så att allt inte var klart precis vid stängning.
Citera
2021-02-26, 20:28
Medlem
calmsolutions avatar
Har börjat titta på att investera i guld. Enbart 999.9 (Krugerrand håller väl inte detta?) renhet är intressant för mig då det är själva guldpriset jag fokuserar på för enkelhetens skull då jag är nybörjare.

När jag jämför priser på detta blir jag inte klok, jag förstår nog inte vad som styr priset då jag endast tittar på nyproducerat, så antikt är inte i fokus.

Frågan har nog ställts 100-tals gånger innan men jag vill veta mer om nuläget.

Genom att jämföra de mindre vikterna, 1/4 OZ och neråt har jag kommit fram till följande
- Priset är allt från 13%-60% mer än dagspriset
- Tackor är generellt billigare än mynt
- Självklart är mindre vikt dyrare än högre per gram

Men varför är mynt dyrare, vad är det som styr samlarvärdet där?
Är det skillnad på olika tillverkare av tackor?

Kan någon enkelt förklara marknadsreglerna här? Vilka tillverkare skall man satsa på?
Har jag rätt i att det spannet jag befinner mig i, där är 5g tackor lämpligast att investera i?
Senast redigerad av calmsolution 2021-02-26 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in