2017-10-01, 19:16
Medlem
JustZlatans avatar
Hur läser man av orderflöden? Jag har sett på twitter att en del endast handlar på orderflöden, ingen TA eller annat och dom gör multum.

Alla youtube-videos om orderflöden är på engelska och då brister inlärningsförmågan.
Citera
2017-10-09, 19:29
Medlem
Jag sparar mestadels i fonder, cirka 5000-10000kr i månaden, dock är det aldrig roligt att titta på mitt avanzakonto för det följer bara index. Jag önskar lite mer spänning i sparandet och funderar på att köpa lite okända aktier på typ Stockholm Small Cap. Har i dagsläget inte tid eller lust att lusläsa om olika företag eller årsrapporter osv.
Är det ekonomiskt försvarbart att bara läsa texten på "om bolaget" på Avanza och utifrån magkänslan köpa aktier för cirka 500kr i olika bolag varje måndag? Jag räknar med att ha kvar aktierna i cirka 10 år. Eller bör jag göra något helt annat med pengarna?
Citera
2017-10-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomten
Jag sparar mestadels i fonder, cirka 5000-10000kr i månaden, dock är det aldrig roligt att titta på mitt avanzakonto för det följer bara index. Jag önskar lite mer spänning i sparandet och funderar på att köpa lite okända aktier på typ Stockholm Small Cap. Har i dagsläget inte tid eller lust att lusläsa om olika företag eller årsrapporter osv.
Är det ekonomiskt försvarbart att bara läsa texten på "om bolaget" på Avanza och utifrån magkänslan köpa aktier för cirka 500kr i olika bolag varje måndag? Jag räknar med att ha kvar aktierna i cirka 10 år. Eller bör jag göra något helt annat med pengarna?
Det är nog inte så ekonomiskt försvarbart att vara ute efter mer spänning i sparandet och att inte har tid eller lust att läsa på. Vill du ha kickar så kanske du ska söka det på andra ställen än börsen?
Det finns en grupp som heter "aktieraketer" på Facebook där du kan läsa och försöka hitta nästa raket. Tycker du ska behålla dina indexfonder som bas i ditt sparande och i så fall mindre summor på "raketer"
Citera
2017-10-10, 08:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Lite tid kan du väl ändå ge det? Har du inget intresse kan du väl köpa något investmentbolag istället?
Citera
2017-10-10, 20:45
Medlem
Argh123s avatar
Köpläge
Finns det råvaror som är mer benägna att stiga vissa månader?
https://invst.ly/5ejne Svårt att se denna bild, men oljepriset ökade flest gånger (jag tittar grafiskt) under vintermånaderna. Och jag skulle gärna vilja bevisa detta med historisk data. Det är nedladdat på excel, men jag skulle behöva hjälp att ställa upp det snyggt.
Det låter rimligt kan jag tycka att konsumera energi under kyligare månader och att det påverkar priserna. Kan man även säga att priset är som lägst under sommaren pga konsumtionen sjunkit?
Det går naturligtvis inte att kolla historisk data då lägsta priserna finnes i början av mätningarna.
Man skulle då behöva göra mätningar år för år och notera högsta och lägsta nivån.
Edit: hittade tillbaka till något matnyttigt hjälp https://www.youtube.com/watch?v=FJyp5ys_1ZU
Senast redigerad av Argh123 2017-10-10 kl. 21:17.
Citera
2017-10-10, 23:04
Medlem
Citat:
Kan ju testa med att köpa 10 olika bolag på small cap men innan du köper så tittar du på
resultatet efter skatt - tar ungefär 5-10 sekunder. Bolag som gör plusresultat köper du
och minusbolagen ger du fan i. Istället för att köpa på måndag så skulle nog jag satsa på
fredag istället.
Citera
2017-10-10, 23:58
Medlem
Hej!

Har en fråga om aktier på avanza, om man köper där och sen säljer för att köpa andra aktier, måste man då skatta för de aktierna man sålt om det är med vinst?

Om det är så, kan man handla aktier för aktier eller hur man ska förklara det
Citera
2017-10-11, 01:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorents
Hej!

Har en fråga om aktier på avanza, om man köper där och sen säljer för att köpa andra aktier, måste man då skatta för de aktierna man sålt om det är med vinst?

Om det är så, kan man handla aktier för aktier eller hur man ska förklara det
Om du handlar i kontotypen Aktie och fondkonto, ja.

Om du handlar i kontotypen ISK, Investeringssparkonto, nej.
Citera
2017-10-11, 17:17
Medlem
Argh123s avatar
Det lönar sig med ISK, mycket lägre skatt. Oförklarligt att inte alla gått över till ISK, men det är väl regeringen tacksamma över.
igen, finns det någon som handlar (och det kan gälla vad som helst) säsongbetonat?
Ex köper under höst/vinter och säljer under vår/sommar. Finns det något smidigt sätt att räkna ut genomsnittligt index för månader? Jag hämtade historiska data och lade i Excel, men det var omständligt.
Senast redigerad av Argh123 2017-10-11 kl. 17:22.
Citera
2017-10-11, 21:13
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Det lönar sig med ISK, mycket lägre skatt. Oförklarligt att inte alla gått över till ISK, men det är väl regeringen tacksamma över.
igen, finns det någon som handlar (och det kan gälla vad som helst) säsongbetonat?
Ex köper under höst/vinter och säljer under vår/sommar. Finns det något smidigt sätt att räkna ut genomsnittligt index för månader? Jag hämtade historiska data och lade i Excel, men det var omständligt.

Smidigast är nog att läsa all forskning beträffande säsongsmönster på börsen så behöver du inte oroa dig om beräkningarna i Excel.
Citera
2017-10-12, 12:06
Medlem
Bimboankans avatar
Jag undrar över en sak, en Bitcoin i skrivandes stund är värt ca 41661:-
Men på Avanza kan man köpa så kallade certifikat. Där kostar dom 211:- borde inte dessa kosta samma som en hel bitcoin? Förklara gärna. 🙈
Citera
2017-10-12, 21:34
Medlem
General.Maximus.s avatar
Sitter inne på Börsdata.se och leker omkring lite med mina totala nybörjartankar inom aktiehandel. Råkar stöta på detta: det är en plot av aktiepris och företagets P/S-ratio.

Det jag undrar över är varför dessa är så starkt korrelerade och om det på något sätt är enklare att förutspå företagets P/S än dess aktiekurs (antar att det inte är så).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in