2018-02-20, 16:56
Medlem
Jag undrar över detta med courgage för avslut som går igenom till bara hälften. (förresten så har jag Nordnet i Finland men jag tror principen torde fungera likadant).

Låt oss säga att jag köper 400 aktier och utav dessa går 75 till avslut. Sedan ändrar jag frivilligt ordern till ett högre pris för att få igenom de resterande eftersom kursen nu har hunnit stiga något.

Räknas detta som ETT köp med ett enda courtage, eller räknas det som två olika köp med två courtage?
Citera
2018-02-21, 16:06
Hej, här kommer förmodligen en dum fråga

MEN

Jag köpte nyss fonder, och då ville dom ju att man skulle fylla antal belopp man vill spara varje månad. Jag köpte fonder för 5000kr och fyllde i spara 2000kr varje månad. Men av dom 5 laxen då, vadå spara 2k varje månad? Fattar inte Jag vill ju att dom pengarna ska användas till att ökas, inte spara de pengar som redan är mina? Haha
Citera
2018-02-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Boom

MEN

Jag köpte nyss fonder, och då ville dom ju att man skulle fylla antal belopp man vill spara varje månad. Jag köpte fonder för 5000kr och fyllde i spara 2000kr varje månad. Men av dom 5 laxen då, vadå spara 2k varje månad? Fattar inte Jag vill ju att dom pengarna ska användas till att ökas, inte spara de pengar som redan är mina? Haha

Banken (eller fondbolaget) menar att de 5K är en första investering, och sedan kommer du, utöver detta, att köpa (möjligen per automatik) för 2K varje månad tills du meddelar annat.
Citera
2018-02-21, 16:19
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Banken (eller fondbolaget) menar att de 5K är en första investering, och sedan kommer du, utöver detta, att köpa (möjligen per automatik) för 2K varje månad tills du meddelar annat.

Men jag har ju bara satt in 5k på den banken, mer finns inte tillgängligt för dom. Kommer de 2k/månad dras från de 5k eller behöver jag sätta in ännu mer pengar som då kommer dras varje månad? Vad händer när de 5k är slut?

Och om då de drar 2k varje månad IFRÅN mig, hur blir det ett 'sparande'? Blir ju uppenbarligen fattigare varje månad

Fattar inte deras språk
Citera
2018-02-21, 16:24
Medlem
Har du läst igenom pappren från banken ordentligt? Någonstans där bör det stå vad som gäller om de inte kan dra 2K från ditt konto.

Men du blir inte fattigare av att sätta in pengar i en fond, annat än om börsen går ner. Så länge börsen inte tappar i värde, eller går upp, så händer bara det att du skjuter upp åtkomsten till pengarna. Och så kan dina pengar bli fler eller färre, beroende på vad som händer på börsen.
Citera
2018-02-21, 16:32
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Har du läst igenom pappren från banken ordentligt? Någonstans där bör det stå vad som gäller om de inte kan dra 2K från ditt konto.

Men du blir inte fattigare av att sätta in pengar i en fond, annat än om börsen går ner. Så länge börsen inte tappar i värde, eller går upp, så händer bara det att du skjuter upp åtkomsten till pengarna. Och så kan dina pengar bli fler eller färre, beroende på vad som händer på börsen.

Nä jag får väl göra det

Men menar du att dom kommer vilja ha 2k/månad ifrån mig i all oändlighet tills jag säger stopp? Det blir ju skitmycket pengar i slutändan ... Jag ville ju bara leka med de 5k jag satt in.
Citera
2018-02-21, 16:36
Medlem
DeadByDawns avatar
Citat:

MEN

Du kanske ska läsa på lite innan, så du vet vad du gör med dina pengar! Har du obegränsat med stålar behöver man kanske inte läsa vad som gäller. Fast då är det roligare att sitta på ebay än att hålla på med fonder!
Citera
2018-02-21, 16:37
Medlem
Citat:
Men menar du att dom kommer vilja ha 2k/månad ifrån mig i all oändlighet tills jag säger stopp? Det blir ju skitmycket pengar i slutändan ... Jag ville ju bara leka med de 5k jag satt in.

Det är så jag tolkar det du har skrivit. Men du bör fråga banken om det är något oklart. Och ja, 2K i månaden blir en hel massa pengar på några år. Men om du kan undvara dem tycker jag absolut att du skall lägga undan dem: om banken sköter sitt så kommer de pengarna att växa en hel del, kanske 2&-6% om året, och om du kan vara utan pengarna i 15 år kommer det att ha hunnit växa massor.

En liten reservation dock: bankens avgifter kan göra att dina pengar inte växer lika mycket, men det är något då måste kolla med banken.

Avslutningsvis: en fond är inte något man stoppar in pengar i för att "göra något" med dem i något år, utan man bör se det som en investering som skall vara i många år (fler än tio, tycker jag).
Citera
2018-02-21, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Du kanske ska läsa på lite innan, så du vet vad du gör med dina pengar! Har du obegränsat med stålar behöver man kanske inte läsa vad som gäller. Fast då är det roligare att sitta på ebay än att hålla på med fonder!

Trodde man kunde sätta in en engångssumma och sen leka med den, inte att den skulle fortsätta suga pengar ur mig resten av livet Blev plötsligt väldigt ointresserad av detta skit.. pallar inte. Kommer nog avbryta allt
Citera
2018-02-21, 16:42
Medlem
DeadByDawns avatar
Citat:
Trodde man kunde sätta in en engångssumma och sen leka med den, inte att den skulle fortsätta suga pengar ur mig resten av livet Blev plötsligt väldigt ointresserad av detta skit.. pallar inte. Kommer nog avbryta allt

Det kan man. Du skulle ha gjort en engångsinsättning istället för att välja att de drar två papp i månaden. Jag tycker det är bäst att välja själv från månad till månad hur mycket en vill investera.
Citera
2018-02-21, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Det kan man. Du skulle ha gjort en engångsinsättning istället för att välja att de drar två papp i månaden. Jag tycker det är bäst att välja själv från månad till månad hur mycket en vill investera.

Jag köpte via Avanza Auto. Där frågar dom bara efter vilket datum köp ska genomföras och från vilket konto pengarna ska dras

Men jag kan ju ändra värdet i månadssparandet ser jag nu, kanske ska sänka till 500k istället då så pengarna inte tar slut direkt
Citera
2018-02-25, 18:24
Medlem
Är snart 28år, 20.000 bruttolön, bor hemma och brukar spara 6-7k i månaden. Har ungefär 450000kr, och endast 10% är sparade på börsen (i form av aktiefonder, började spara för 1 år sedan). Har också en samling som jag tänkt sälja av de närmaste åren som jag bör kunna få 100-150k för.

Har tidigare tänkt köpa en bostadsrätt, men har i nuläget börjat tänka om. Jag tror inte det finns någon chans att jag skulle köpa en bostadsrätt ensam på väldigt länge, men skulle jag träffa rätt person så skulle jag kunna tänka mig att köpa en lägenhet tillsammans med den personen. Mina möjligheter att öka min lön nämnvärt ser jag som är väldigt begränsad då jag har ett flertal diagnoser som begränsar mig. Hoppas kunna få en hyresätt om 1-2år, men då kommer ju även möjligheterna att spara bli klart sämre.

Jag känner därför att jag skulle ha kanske 50% av pengarna investerade i fonder. Vet att det statistiskt sätt är bäst att lägga in alla pengar på en gång, men känner mig helt övertygad att en börskrasch kommer ske om jag går all-in med pengarna. Men hur många månader borde jag dela upp sparandet i? Vad skulle ni gjort om ni var nya eller fick en större klumpsumma att att investera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in