2017-12-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
https://imgur.com/a/9KLry
Telia. Vad har hänt? Varför någon vill köpa Telia för 46 kr idag?
Det är ett avslut som har skett utanför börsen mellan 2 motparter.
Citat:
Ursprungligen postat av Avanza
Rapporterat avslut
Ett avslut med symbolen R innebär att avslutet är ett rapporterat avslut som skett utanför börsen genom att två motparter kommit överens om pris och volym sinsemellan. Sådana affärer kallas för lappningar och det handlar ofta om större poster som inte annars går att omsätta i marknaden utan att väsentligt påverka kursen.
Citera
2017-12-19, 20:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Det är ett avslut som har skett utanför börsen mellan 2 motparter.

Utan att riktigt kunna cash marknaden så låter det väl ändå märkligt vem som skulle vilja köpa runt 25% högre än dagens kurs? Traden var ju ändå bara ett par procent av dagens totala volym så ett pris på 46 för att bli av med en sådan size låter rätt mycket.

Men som sagt, kan bara derivatmarknaden så detta kanske är normalt?
Citera
2017-12-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
https://imgur.com/a/9KLry
Telia. Vad har hänt? Varför någon vill köpa Telia för 46 kr idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Utan att riktigt kunna cash marknaden så låter det väl ändå märkligt vem som skulle vilja köpa runt 25% högre än dagens kurs? Traden var ju ändå bara ett par procent av dagens totala volym så ett pris på 46 för att bli av med en sådan size låter rätt mycket.

Telia är nya Bitcoin, kursen ska till månen så några kronor hit eller dit i inköpspris spelar ingen roll

Skämt åsido så tycker jag också det ser konstigt ut. Allt är ju dock internavslut vilket får mig att tänka att det kanske är lappningar det är fråga om? Och att dessa sker till "konstiga" priser av skattetekniska skäl eller för att innehavaren ska få samma anskaffningsvärde som denne haft på det gamla kontot? Ren spekulation från min sida.
Citera
2017-12-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Kanske någon som haft ett dåligt år och behöver lite vinst att kvitta förlusterna mot
Visst, visst, säger gode vännen, och sedan delas mellanskillnaden under bordet.

Anledningar jag kan komma till att göra så:
- Skattetrixande
- Affär inom familj / släkt
- Att kunna 'flytta över' aktierna med samma anskaffningsvärde

Ex morfar kanske ligger med en förlust som han inte kan kvitta, och för att undvika att staten ska få någon del av kakan säljer han dig aktierna till anskaffningsvärde och för sedan över mellanskillnaden i kontant.
Nu kan du kvitta förlusten eller förhoppningsvis sälja med vinst i framtiden.

Men förhoppningsvis finns det nog även en seriös anledning till att göra såna affärer också.
Senast redigerad av Asguk 2017-12-19 kl. 21:12.
Citera
2017-12-19, 21:15
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Telia är nya Bitcoin, kursen ska till månen så några kronor hit eller dit i inköpspris spelar ingen roll

Skämt åsido så tycker jag också det ser konstigt ut. Allt är ju dock internavslut vilket får mig att tänka att det kanske är lappningar det är fråga om? Och att dessa sker till "konstiga" priser av skattetekniska skäl eller för att innehavaren ska få samma anskaffningsvärde som denne haft på det gamla kontot? Ren spekulation från min sida.

Bör absolut vara en lappning det är frågan om, i synnerhet eftersom det rör sig om ~200k aktier. Men de enda två möjligheterna för lappning är väl kund vs bankens tradingbok eller kund vs kund. Och oavsett om det är en kund eller en bank på andra sidan har jag svårt att se hur man skulle kunna motivera ett köp 25% högre än rådande kurs. Gissar nog att du har en poäng med att fixa samma anskaffningsvärde, och att det rör sig om en transaktion mellan fonder men inom samma fondförvaltare. Men fortfarande förvånande att börsen låter en sådan transaktion gå igenom.
Citera
2017-12-19, 21:16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Kanske någon som haft ett dåligt år och behöver lite vinst att kvitta förlusterna mot
Visst, visst, säger gode vännen, och sedan delas mellanskillnaden under bordet.

Anledningar jag kan komma till att göra så:
- Skattetrixande
- Affär inom familj / släkt
- Att kunna 'flytta över' aktierna med samma anskaffningsvärde

Ex morfar kanske ligger med en förlust som han inte kan kvitta, och för att undvika att staten ska få någon del av kakan säljer han dig aktierna till anskaffningsvärde och för sedan över mellanskillnaden i kontant.
Nu kan du kvitta förlusten eller förhoppningsvis sälja med vinst i framtiden.

Men förhoppningsvis finns det nog även en seriös anledning till att göra såna affärer också.

Nu rörde det sig om runt 200k aktier så känns inte direkt om din average morfar som är och handlar.
Citera
2017-12-20, 15:54
Medlem
Sven2s avatar
Hur kan man öppna kort position på svensk statsobligation?
Avanza
Citera
2017-12-20, 20:57
Medlem
Hej på er.

Jag har gett mig den på att verkligen lära mig att läsa, tyda och förstå finansiella rapporter, och det går helt okej, men än så länge missar jag fortfarande en del självklara saker som jag inte riktigt lyckas hitta svar på och sätta i sitt sammanhang. Jag länkar en bild här: https://imgur.com/a/lyK2d

När jag läser balansräkningen för Q3 2017 här så går det fint fram tills jag kommer till "Eget kapital 218 069"(TSEK). Samma tid förra året var det egna kapitalet 148 381. För mitt otränade öga kommer denna siffra lite från "out of the blue". Hur kan jag spåra denna ökning? Totalesultatet för perioden Jan-Sep 2017 som tilldelats aktieägarna är 61 857 (TSEK), så jag tänker att man skall räkna 148 381 + 61 857, men det uppnår ju inte 218 069. Är det möjligtvis så att jag helt enkelt glömt att ta med intäkterna från senaste Q4an 2016 som inte visas i denna rapport 2016?

Alltså, i den här situationen, är det rätta sättet för att räkna ut det aktuella egna kapitalet 2017 Q3 genom: 148 381(2016 Q3) + Totalesultatet 2016 Q4 + Totalesultatet Jan-Sept 2017 ? Låter jag förrvirrad? Det är jag.
Citera
2017-12-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RefXad
Hej på er.

Jag har gett mig den på att verkligen lära mig att läsa, tyda och förstå finansiella rapporter.

Eget Kapital Q3 2017 kommer vara Eget Kapital Q3 2016 + vinsten i Q4 2016 och Q1-Q3 2017 (alltså ett års vinst) +/- vad man delat ut till aktieägarna genom utdelning och vad man tagit in genom nyemission. Så kom ihåg att ta med flöden till/från aktieägarna.
Citera
2017-12-20, 21:42
Medlem
Hax.Pains avatar
Vad betyder det när ett företag vill göra "exit" så fort som möjligt?
Citera
2017-12-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Vad betyder det när ett företag vill göra "exit" så fort som möjligt?

Kan betyda flera saker beroende på sammanhang men den enklaste översättningen är väl "dra sig ur".

Ett investment/PE-bolag som säljer ett innehav gör exit, en grundare av ett bolag som säljer alla sina aktier i en börsintroduktion gör exit, ett företag som drar sig ur en viss marknad/bransch gör exit därifrån.
Citera
2017-12-21, 14:43
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kan betyda flera saker beroende på sammanhang men den enklaste översättningen är väl "dra sig ur".

Ett investment/PE-bolag som säljer ett innehav gör exit, en grundare av ett bolag som säljer alla sina aktier i en börsintroduktion gör exit, ett företag som drar sig ur en viss marknad/bransch gör exit därifrån.

Vad händer om företaget vill bli uppköpta? Och dom får en köpare. Finns det något regelverk för vad aktieägarna i det uppköpta bolaget ska få för sina aktier? Eller bestämmer ägaren det själv?
Om jag sitter som aktieägare till själva uppköpet, kan jag mista mina aktier då?

Edit: tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in