2017-03-28, 23:38
Medlem
Ta ett medlemskap i Aktiespararna, kika på deras portföljråd. Unna dig några nr av Privata affärer, de har en duktig skribent som heter Marcus Hernehag, han har en chatt på fredag. Ställ frågor där.
Sprid riskerna på ett antal bolag i olika branscher. Är du inte kund hos Nordnet eller Avanza kan du få gratis courtage under vissa förutsättningar som ny kund. Kolla det, då kan du även sprida inköpen. Aktieinvest är Aktiespararnas egna mäklare, de har också bra courtage o verktyg för dig.
Citera
2017-03-29, 02:01
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det är bara att du lyssnar på de svar du fått, väldigt utförliga och pedagogiska du verkar ha lite svårt att ta åt dig av det som skrivs, så jag rekommenderar dig att istället prova din strategi för en mindre summa, så får du se att det inte fungerar som du tror. om en aktie kostar låt säga 100kr och det kommer en positiv nyhet under natten så kommer den aktien säljas för tex 102 kr i callen morgonen därpå. Sen kanske det kommer en negativ nyhet medans börsen är öppen och priset går ner till 98 kr. Då har du gjort en liten förlust istället.
Så ändringen i aktiens värde är alltså omedelbar?
Det är det som var frågan. Dina antaganden om mig som person kan du gärna hålla för dig själv då du inte har en aning om vilken typ av inlärningsprocess jag har och istället fokusera på att klargöra så tydligt som möjligt informationen jag frågar efter, tack på förhand.
Jag hade intrycket av att det oftast var en fördröjning. Detta är alltså fel i alla fall?
Jag tror just nu att ju mer indirekt nyheten är ju längre tid tar det generellt innan aktien påverkas. Rätta mig om jag har fel.

Om vi tar beowulf aktien som exempel som dök den 27 mars 13:00 pga ett klagomål på deras borrning pga miljöpåverkan eller market abuse.
https://www.nordnet.se/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=25161014&sourcecode=atorg
Släpptes kl 08:00 27mars. Alltså hade man ett antal timmar på sig att läsa på sig detta innan fallet.

edit:
Kolla också ortivus som nu stigit som en raket https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5390/ortivus-b. Några dagar efter 2 positiva pressmeddelanden kom ut började den stiga. Det verkade skapa en psykologisk effekt som höll i sig i många dagar där folk fortsatte köpa och aktien steg. Varför den fortsatte stiga efter 15 mars utan nyhet däremot får gärna nån förklara.
edit2: Hittade det... https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/03/13/efter-succen-i-storbritannien-ortivus-redo-for-tillvaxt.html
Är dessa exempel på undantagen från det ni pratar om eller hur tänker ni?
Senast redigerad av MaxDL 2017-03-29 kl. 02:55.
Citera
2017-03-29, 02:07
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
[text]...eftersom din ursprungliga fråga gällde hur man agerar efter att informationen är allmänt känd.

Om du istället tänker dig att du redan äger aktien som nyheten gäller, och nyheten kommer kl 02.00 som du säger. Hur kommer du agera på morgonen när börsen öppnar, och jag ställer mig på kö för att "BUY BUY BUY"?
Okej det kanske var en dumt ställd fråga då. Innan den är allmänt känd men efter informationen finns tillgänglig att leta upp.

Bra fråga, vet du kanske(förmodligen) bättre än mig. Jag antog med buy buy buy att ju mer attraktiv aktien uppfattades ju mer steg den i värde successivt. Alltså att den stiger i värde ju mer folk köper den eller vill köpa den. Så om man var först där kunde kan tjäna sig en slant. Men verkar som att du anser att så inte är fallet och tackar för den informationen.
Citera
2017-03-29, 05:24
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valhav
Och inte väldigt mkt insatt och inte heller vilja/lust till att sätta mig in i allt vad har med aktier att göra, som vill köpa aktier för 100 000kr för ett långsiktigt sparande. Vad skulle ni föredra? En bekant tipsade mig om att köpa saab aktier för de växer stadigt över åren. Jag har kollat igenom prognoserna och det såg bra ut. Men jag undrar om det finns en som är "bättre" än saab, kanske lite högre risk men också högre chans för högre avkastning?

om du bara ska köpa något och sedan inte behöva bry dig något speciellt så tycker jag att du ska köpa investmentbolag eller fonder. vilka som passar just ditt sparande får du kika på själv.

om inte du orkar bry dig låt proffsen göra det åt dig.
Citera
2017-03-29, 09:25
Medlem
JustZlatans avatar
Mini futures är rena bondfångeriet. De drar på hävstången när det går ner och stramar åt när det går upp. Ska det vara så?
Citera
2017-03-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Mini futures är rena bondfångeriet. De drar på hävstången när det går ner och stramar åt när det går upp. Ska det vara så?
Ja, det ska vara så. Du har köpt en hävstångsprodukt utan daglig omsättning av hävstången. När det går ner minskar din equity (=hävstången stiger) och när det går upp ökar din equity och därmed minskar hävstången. Det är ingen som lurar dig, det är bara du som inte förstår hur den produkt du handlat fungerar.

Vet du ö.h.t. hur en mini future är uppbyggd och fungerar?
Citera
2017-03-29, 10:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, det ska vara så. Du har köpt en hävstångsprodukt utan daglig omsättning av hävstången. När det går ner minskar din equity (=hävstången stiger) och när det går upp ökar din equity och därmed minskar hävstången. Det är ingen som lurar dig, det är bara du som inte förstår hur den produkt du handlat fungerar.

Vet du ö.h.t. hur en mini future är uppbyggd och fungerar?

Då är det ingen mening att har kvar minis ens under natten. Det hade jag i natt och de tappade mycket i värde trots att omx började runt nollan. Om nu omx går ner och kortisarna går upp kommer kortisarna inte gå upp lika mycket som de gick ner. Hur kan det här inte vara lurendrejeri?

Jag tänker hålla mig till cert hädanefter.
Citera
2017-03-29, 10:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Då är det ingen mening att har kvar minis ens under natten. Det hade jag i natt och de tappade mycket i värde trots att omx började runt nollan. Om nu omx går ner och kortisarna går upp kommer kortisarna inte gå upp lika mycket som de gick ner. Hur kan det här inte vara lurendrejeri?

Jag tänker hålla mig till cert hädanefter.
Hur kan du inte läsa hur en produkt fungerar innan du handlar med den?

Använd vanliga instrument som futures om du vill ha en hävstångsprodukt med linjär exponering mot omx.
Citera
2017-03-29, 10:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Hur kan du inte läsa hur en produkt fungerar innan du handlar med den?

Använd vanliga instrument som futures om du vill ha en hävstångsprodukt med linjär exponering mot omx.

Det är mycket mygel inom denna bransch. Förra veckan när Fingerprint rasade och omx backade 1% på en sekund stod futures och certen helt stilla. Det står det ingenting om.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-29 kl. 10:52.
Citera
2017-03-29, 10:45
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Så ändringen i aktiens värde är alltså omedelbar?
Det är det som var frågan. Dina antaganden om mig som person kan du gärna hålla för dig själv då du inte har en aning om vilken typ av inlärningsprocess jag har och istället fokusera på att klargöra så tydligt som möjligt informationen jag frågar efter, tack på förhand.
Jag hade intrycket av att det oftast var en fördröjning. Detta är alltså fel i alla fall?
Jag tror just nu att ju mer indirekt nyheten är ju längre tid tar det generellt innan aktien påverkas. Rätta mig om jag har fel.

Om vi tar beowulf aktien som exempel som dök den 27 mars 13:00 pga ett klagomål på deras borrning pga miljöpåverkan eller market abuse.
https://www.nordnet.se/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=25161014&sourcecode=atorg
Släpptes kl 08:00 27mars. Alltså hade man ett antal timmar på sig att läsa på sig detta innan fallet.

[...]

Att BEO föll på eftermiddagen beror inte på att det tog flera timmar för marknaden att uppfatta en nyhet. Som du ser så rörde den sig kraftigt i några minuter direkt vid öppningen den morgonen också. Det släpptes nyheter även under eftermiddagen. När nyheter släpps börjar aktien vanligtvis röra på sig innan du ens har hunnit läsa klart rubriken.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Okej det kanske var en dumt ställd fråga då. Innan den är allmänt känd men efter informationen finns tillgänglig att leta upp.

Bra fråga, vet du kanske(förmodligen) bättre än mig. Jag antog med buy buy buy att ju mer attraktiv aktien uppfattades ju mer steg den i värde successivt. Alltså att den stiger i värde ju mer folk köper den eller vill köpa den. Så om man var först där kunde kan tjäna sig en slant. Men verkar som att du anser att så inte är fallet och tackar för den informationen.

Du missförstår mig, men jag kanske gör det onödigt krångligt för dig. Det du säger stämmer i princip, men det är svårt, och ibland omöjligt att omvandla det till en praktisk fördel. I princip skulle din strategi kunna fungera i vissa fall med lite tur om du upplever att du sett informationen innan de större volymerna gjort det (i praktiken har du då sällan en chans om du inte har tillgång till en exceptionell nyhetsfeed, dessa är ofta väldigt dyra). Att priset förändras under en längre period efter ett nyhetssläpp däremot, beror i regel inte på att det tar så pass lång tid för marknaden att uppfatta nyheten, utan om att tolkningen av vad nyheten är värd förändras hela tiden.

Vi kan dela upp det i två olika utgångspunkter:
Du och övriga marknaden uppfattar informationen samtidigt - Såhär är det i stort sett alltid (eller snarare, du uppfattar den efter stora delar av övriga marknaden helt enkelt eftersom den nyhetsfeed du sannolikt använder är långsammare än många andras). Allt som händer med kursen därefter är en fråga om spekulation och tolkning, att vara snabbast hjälper inte längre.

Du uppfattar informationen före övriga marknaden - Du får en fördel av att vara snabb, men det är extremt svårt att uppnå i praktiken eftersom information bearbetas ohyggligt snabbt. Nu för tiden finns det algoritmer som handlar på nyheter innan en människa ens hunnit uppfatta första bokstaven i rubriken. I väldigt lågomsatta bolag dyker möjligheten upp ibland om du har tur.

Det bästa är att prova själv ett tag. Min gissning är att du konstant kommer få känslan av att du ligger steget efter, alternativt blir förvånad över att kursen inte rör sig åt det håll du tänkt dig.
Senast redigerad av DeMysteriis 2017-03-29 kl. 10:55.
Citera
2017-03-29, 11:44
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Det är mycket mygel inom denna bransch. Förra veckan när Fingerprint rasade och omx backade 1% på en sekund stod futures och certen helt stilla. Det står det ingenting om.

För det första så droppade inte omx 1 % på en sekund förra veckan, för det andra, om du nu ser att omx backar och terminen inte gör det, då år det ju bara till att köpa aktierna och sälja terminen så blir du rik. (Dock kommer det inte hända utan det troligaste är tyvärr att du har sett fel).
Citera
2017-03-29, 11:48
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
För det första så droppade inte omx 1 % på en sekund förra veckan, för det andra, om du nu ser att omx backar och terminen inte gör det, då år det ju bara till att köpa aktierna och sälja terminen så blir du rik. (Dock kommer det inte hända utan det troligaste är tyvärr att du har sett fel).

Omx rasade med ca 1% när Fingerprint rasade. Det hände några minuter efter öppningen. Missade du det?

Då stod certen och futuren helt stilla. Läs Daytrader-tråden så ser du själv. Nu ska väl jag inte klaga på det eftersom jag satt på långa då. Det var mycket värre för dom som hade korta vid tillfället, men det sprider ju en viss skepsis angående terminer och warranter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in