Citat:
Ursprungligen postat av
Utomhus123
Jag har kommit på hur man tjänar oändliga pengar.
Skämt åsido så får någon förklara för mig vad jag missar i följande hypotes.
Exempel: Jag lånar 250 000:- till 4% ränta i låt säga 50 år från bank A, år 5 betalas ändå hela lånet tillbaks. Därefter köper jag ett obligationslån med följande erbjudande - en löptid om fem år och obligationslånet kommer att återbetalas 28 februari 2023.
Obligationerna löper med en fastställd årlig nominell ränta om 8,75 procent. Ränteutbetalningar sker halvårsvis i efterskott.
Lägsta teckning är 4 obligationer om nominellt 20 000 SEK och därefter i multiplar om 5 000 SEK.
Kommer jag tjäna pengar på detta ? Eller vad missar jag ?
Har jag fattat dig rätt om du vill låna pengar från banken till 4% ränta och sedan använda dessa pengar för att köpa obligationer som ger 8,75% ränta?
Förutsatt att bolaget du lånar ut till (köper obligationen av) betalar räntan utan problem så kommer du såklart tjäna pengar på det hela. Men problemet är att du inte vet att de kommer göra det. Så mellanskillnaden på 4,75% är den kompensation du får för att du tar på dig den risken. Om obligationen hade låg risk så hade företaget lånat direkt av banken till 4%, men det gick inte banken med på, och därför ger de istället ut en obligation till mycket högre ränta till någon annan (dig) som är beredd att ta den risken.
8,75% ränta på en obligation visar att det är väldigt hög risk inblandat.