2019-08-16, 23:24
Medlem
elbels avatar
Bestäms vakutapris på samma sätt som aktiepris?
dvs att det ligger ute en massa köp och säljorders och när de möts sätts priset
Citera
2019-08-17, 07:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Jag tycker att du borde lämna storbanken och istället välja Avanza eller Nordnet som bank för dina värdepappersaffärer.
Varför är Avanza och Nordnet bättre än Swedbank vid ett månadssparande på Robur?
Citera
2019-08-17, 07:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Bestäms vakutapris på samma sätt som aktiepris?
dvs att det ligger ute en massa köp och säljorders och när de möts sätts priset
Ungefär. Här kan du läsa mer: https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-valutakurs
Citera
2019-08-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför är Avanza och Nordnet bättre än Swedbank vid ett månadssparande på Robur?

AVA och NON är mer inriktade på VP-affärer och kan erbjuda mycket bättre tjänst överlag. Specifikt kring månadssparande har jag inte uttalat mig om. Dessutom handlade mycket av mitt svar om att göra någonting helt annat än att månadsspara i en Robur blandfond.
Citera
2019-08-17, 22:03
Medlem
Funderar på att köpa lite aktier i större amerikanska bolag (coca cola etc). Ska man avvakta nu när kronan är skit eller slå till? Tänker långsiktigt.
Citera
2019-08-19, 20:17
Medlem
knapratimigs avatar
Tja vill börja handla lite på börsen (försöka nå drömmen om rikedom) finns det några bra hemsidor eller böcker om vad man ska tänka på eller om någon bara kan säga allmänt, hur mkt borde man ha för att börja köpa på börsen t. Ex
Citera
2019-08-21, 21:49
Medlem
maxatdunders avatar
Hur fungerar det att handla utländska aktier när kronan står sig så svagt som den gör nu? Förlorar man på det eller bör man handla svenskt just nu? Lite förvirrad
Citera
2019-08-25, 12:00
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur fungerar det att handla utländska aktier när kronan står sig så svagt som den gör nu? Förlorar man på det eller bör man handla svenskt just nu? Lite förvirrad
Kanske bättre att vänta med att handla aktier i ett par månader för nu verkar det mesta på marknaden gå ner? Så länge kronan rasar i värde jämfört med dollar och euro så är det bra att ha aktier som köps i dessa valutor, förutsatt att aktierna inte minskar i värde under tiden. Kommer kronan att återhämta sig och öka i värde? - Inte den närmaste tiden.
Citera
2019-08-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Kanske bättre att vänta med att handla aktier i ett par månader för nu verkar det mesta på marknaden gå ner? Så länge kronan rasar i värde jämfört med dollar och euro så är det bra att ha aktier som köps i dessa valutor, förutsatt att aktierna inte minskar i värde under tiden. Kommer kronan att återhämta sig och öka i värde? - Inte den närmaste tiden.

Fast hur länge lär man vänta? Nedgången har pågått ett bra tag.
Citera
2019-08-25, 17:47
Medlem
ALZIRs avatar
Vet inte om inlägget ligger rätt till men provar här.

Har fått en summa euro av en släkting och undra vad är bäst att göra.
När jag reser så använder jag ej såpass mycket kontanter.

Skall man låta pengarna ligga hemma?
Ska man växla in dom, isåfall nu eller vänta?

Tar gärna emot tips hur ni skulle gjort.
Pengarna kommer ej spenderas på ett bra tag.
Citera
2019-08-25, 18:11
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moneymitch
Fast hur länge lär man vänta? Nedgången har pågått ett bra tag.
Presidentvalet i USA 2020 inträffar på tisdag den 3:e november. En stund innan valet vill nog Trump att det är lugnt och stabilt på marknaden för att kunna bli omvald, så kan man vänta till våren 2020 så går det nog att göra en del klipp.

Jag är relativt ny på marknaden och det känns så klart inte bra att direkt förlora tusenlappar per dygn och i praktiken betala för nöjet att få äga aktier - och då ligger jag ändå 5% över amerikanskt index i utveckling.

Den aktie som varken verkar gå upp eller ner på mitt konto är Footway Group Pref som har en direktavkastning om 7.14%. Footway är en stor aktör som kan näthandel och som expanderar så den investeringen känns trygg, trots att de säljer billiga skor från Kina som USA just har börjat hytta med näven åt.
Citera
2019-08-26, 18:37
Medlem
elbels avatar
Kan någon säga något objektivt guld och silver, är det inte längre stämplat som foliehatt längre?

Och är det verkligen någon ide att köpa det i annat än icke fysisk form?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in