2017-03-28, 09:53
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Det var ett utförligt svar tackar uppskattas

Så om en stor nyhet kommer och aktien går upp efter denna nyhet, då kan man väl snabbt hinna köpa innan den går upp om man är blixtsnabb?
Jag förstår det du säger om att säljaren och köparen uppfattar värdet samtidigt, men om aktiens värde ändå går upp efter en god nyhet borde man väl kunna tjäna sig en hacka genom att göra det jag sa?
Jag förstår inte riktigt hur aktien kan stiga i värde pga en stor nyhet och man ändå inte kan tjäna på den genom att köpa den väldigt fort. För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?

Föreställ dig den där loppmarknaden igen. Varför skulle säljaren av tavlan sälja den för 20 kronor om ni båda nåtts samtidigt av informationen att den är värd en miljon? När informationen väl nått er båda spelar det absolut ingen som helst roll hur snabb du är, säljaren måste fortfarande acceptera budet. Du kan självklart köpa den för en miljon, i hopp om att den faktiskt är värd ännu mer än så och att du kan sälja den för 1,2 miljoner runt hörnet, men det är inte "automatiskt" så bara för att du var väldigt snabb med att köpa den. Det kan lika gärna vara så att en miljon var i överkant, och att de runt hörnet inte betalar mer än 800 000. Då är det omöjligt för dig att göra en vinst på köpet, trots att tavlan fortfarande stigit enormt i värde från de ursprungliga 20 kronorna.

Om du ska få ett övertag genom att agera snabbt krävs det alltså att du på ett eller annat sätt hinner agera innan övriga marknaden hinner ta hänsyn till informationen, och i dessa fall ger snabbhet i allra högsta grad ett övertag på börsen (som exempel: högfrekvenshandlare jagar millisekunder). Det är dock en annan diskussion, eftersom din ursprungliga fråga gällde hur man agerar efter att informationen är allmänt känd.

Citat:
Om vi tar ett exempel att nyheten kommer kl 02.00 på natten. När börsen öppnar så blir det BUY BUY BUY och sen stiger aktien. Eller funkar inte detta menar du?

Om du istället tänker dig att du redan äger aktien som nyheten gäller, och nyheten kommer kl 02.00 som du säger. Hur kommer du agera på morgonen när börsen öppnar, och jag ställer mig på kö för att "BUY BUY BUY"?
Citera
2017-03-28, 17:43
Medlem
Citat:
Det var ett utförligt svar tackar uppskattas

Så om en stor nyhet kommer och aktien går upp efter denna nyhet, då kan man väl snabbt hinna köpa innan den går upp om man är blixtsnabb?
Jag förstår det du säger om att säljaren och köparen uppfattar värdet samtidigt, men om aktiens värde ändå går upp efter en god nyhet borde man väl kunna tjäna sig en hacka genom att göra det jag sa?
Jag förstår inte riktigt hur aktien kan stiga i värde pga en stor nyhet och man ändå inte kan tjäna på den genom att köpa den väldigt fort. För inte går väl aktien upp omedelbart innan man har chans att köpa?
Om vi tar ett exempel att nyheten kommer kl 02.00 på natten. När börsen öppnar så blir det BUY BUY BUY och sen stiger aktien. Eller funkar inte detta menar du?

Det är bara att du lyssnar på de svar du fått, väldigt utförliga och pedagogiska du verkar ha lite svårt att ta åt dig av det som skrivs, så jag rekommenderar dig att istället prova din strategi för en mindre summa, så får du se att det inte fungerar som du tror. om en aktie kostar låt säga 100kr och det kommer en positiv nyhet under natten så kommer den aktien säljas för tex 102 kr i callen morgonen därpå. Sen kanske det kommer en negativ nyhet medans börsen är öppen och priset går ner till 98 kr. Då har du gjort en liten förlust istället.
Citera
2017-03-28, 19:09
Medlem
polagoms avatar
En fraga till er har some helt lever pa dt, eller iaf anvander en stor del av era vinster till att forsorja er sjalva, hur beskattas era vinster (och avdrag for era forluster)? Normalt vis med kapitalvinster, dvs 30%? Eller har ni nagot annat satt att gora det mer skattebekvamt for er sjalva?
Citera
2017-03-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
En fraga till er har some helt lever pa dt, eller iaf anvander en stor del av era vinster till att forsorja er sjalva, hur beskattas era vinster (och avdrag for era forluster)? Normalt vis med kapitalvinster, dvs 30%? Eller har ni nagot annat satt att gora det mer skattebekvamt for er sjalva?
Kolla upp ISK (Investeringssparkonto)
Citera
2017-03-28, 20:41
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kolla upp ISK (Investeringssparkonto)

For day trading?
Citera
2017-03-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
For day trading?
Ja, varför inte?
Citera
2017-03-28, 20:52
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, varför inte?

Ar inte sa bekant med de olika tjansterna man kan anvanda for sin ISK. Men t.ex. for forex trading sa vet jag inte hur man skulle koppla sitt konto, eller anvanda/baka in sina vinster och forluster fran en forex-platform in i ett ISK-konto?
Citera
2017-03-28, 21:06
Medlem
För någon som är ny

Och inte väldigt mkt insatt och inte heller vilja/lust till att sätta mig in i allt vad har med aktier att göra, som vill köpa aktier för 100 000kr för ett långsiktigt sparande. Vad skulle ni föredra? En bekant tipsade mig om att köpa saab aktier för de växer stadigt över åren. Jag har kollat igenom prognoserna och det såg bra ut. Men jag undrar om det finns en som är "bättre" än saab, kanske lite högre risk men också högre chans för högre avkastning?
Citera
2017-03-28, 21:41
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valhav
Och inte väldigt mkt insatt och inte heller vilja/lust till att sätta mig in i allt vad har med aktier att göra, som vill köpa aktier för 100 000kr för ett långsiktigt sparande. Vad skulle ni föredra? En bekant tipsade mig om att köpa saab aktier för de växer stadigt över åren. Jag har kollat igenom prognoserna och det såg bra ut. Men jag undrar om det finns en som är "bättre" än saab, kanske lite högre risk men också högre chans för högre avkastning?
Nordea, telia och hybricon bus systems som krydda.
Skulle dock sätta 80% i exempelvis avanza zero och ha resten i aktier.
Är man oinsatt så bör man överlåta förvaltandet till ett proffs, så runt 20% är lämpligt att träna med.

Akelius sparkonto kan vara att kolla på också, ca 5% ränta på pengarna, dock bör avanza zero avkasta ca 7% i snitt.

Eller så all in i fingerprint
Citera
2017-03-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Nordea, telia och hybricon bus systems som krydda.
Skulle dock sätta 80% i exempelvis avanza zero och ha resten i aktier.
Är man oinsatt så bör man överlåta förvaltandet till ett proffs, så runt 20% är lämpligt att träna med.

Akelius sparkonto kan vara att kolla på också, ca 5% ränta på pengarna, dock bör avanza zero avkasta ca 7% i snitt.

Eller så all in i fingerprint

Vad jag ser så varken Nordea eller telia verkar ha så bra uppgång genom åren som tex Saab. Då har jag tittat på rapport på senaste 3 åren men också 5 åren.

Avanza zero hittade jag inte när jag sökte i aktier utan bara avanza bank.

Skulle ha tillagt att jag inte är intresserad att låsa mina pengar. Vill kunna ta ut de osv.
Citera
2017-03-28, 22:14
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valhav
Vad jag ser så varken Nordea eller telia verkar ha så bra uppgång genom åren som tex Saab. Då har jag tittat på rapport på senaste 3 åren men också 5 åren.

Avanza zero hittade jag inte när jag sökte i aktier utan bara avanza bank.

Skulle ha tillagt att jag inte är intresserad att låsa mina pengar. Vill kunna ta ut de osv.
Nej det är just därför potentialen finns i nordea och telia. Akiter som gått "trögt" senaste åren brukar i regel kunna sticka iväg då dom konsoliderat så fint under tid.
Avanza zero är en fond du finner på exempelvis avamzas hemsida.

Mig veterligen låser du inga pengar o akelius invest
https://www.online.akeliusspar.se/kampanj/kampanj.asp?gclid=COKlpM-B-tICFQyUsgodNMEPwg
Var dock bra mycket sämre ränta än jag tidigare skrivit.
Citera
2017-03-28, 22:31
Medlem
Frisims avatar
Vill tipsa om volvoaktier istället för Saab! Körde en teknisk analys på en bildekal där Kalle pissade på ett saabmärke och jag drog slutsatsen att volvo kommer gå bättre.

Nej men helt ärligt, lyssna inte på din bekant, inget gott kommer av att slänga in 100k i en och samma aktie. Du säger att du vill spara på långsikt, samt att du inte har någon vilja/lust att läsa på om aktier. Det enda du borde göra är att över tid köpa in dig i 2-3 lågprisfonder. En som följer global index (70%-80%) och en som följer sveriges index (20%-30%) Sen har du en soffportfölj du kan glömma bort och den kommer sannolikt ändå vara framgångsfull. Du kan som sagt välja till en tredje om du vill krydda lite med t.ex. någon tillväxtmarknad.

Men helt ärligt, beläs dig i alla fall en smula innan du gör något med pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in