2016-10-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nu skriver inte lundaluppen längre men jag tyckte hans skola lärde mig en del när det begav sig: http://lundaluppen.blogspot.se/2012/07/analysskola-tele2.html

http://lundaluppen.blogspot.se/2014/03/handelsbankens-ar-2013-genomlasning.html

Tack ska kika på det!

Försöker lära mig alla väsentliga nyckeltal, men tycker det sägs så olika om hur man ska beakta P/E, P/S, Eget kapital etc. Har lite svårt att ta in förklaringarna för just dom delarna.

Samt det klurigaste tycker jag är att få en ungefärlig förklaring till hur aktier prissätts? Visst utbud, efterfrågan, men hur mer gör man bedömningar etc?
Citera
2016-10-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Samt det klurigaste tycker jag är att få en ungefärlig förklaring till hur aktier prissätts? Visst utbud, efterfrågan, men hur mer gör man bedömningar etc?

Väldigt enkelt förklarat så är en aktie värd nuvärdet av alla framtida fria kassaflöden (free cash flows). Själva modellen är väldigt enkel och straightforward men det svåra är vilka siffror som man stoppar in i modellen. Att bedöma hur de fria kassaflödena kommer utvecklas i framtiden och vilken procentsats man ska diskontera dem med. Men googla Free Cash Flow valuation eller FCF valuation så borde du hitta mer information.
Citera
2016-10-03, 13:45
Medlem
Jag undrar ifall någon här vet var jag kan ladda hem historisk data (OHLC) i .csv format (till Excel) för aktier? Jag vill göra grafer och kalkyleringar på excel för olika aktier baserat på deras historiska data när jag gör mina aktieanalyser.

Jag vet att Yahoo Finance och Google Finance har gratis historisk data i OHLC format men många gånger så är den inte helt korrekt historiskt sett utan har massa konstiga värden ibland när man kollar på graferna vilket jag har märkt nyligen för vissa aktier och det är därför jag nu frågar er här.

Tydligen så bryr sig inte Yahoo Finance eller Google Finance om att gå tillbaka och fixa historiska fel eftersom det är en gratis tjänst...

Någon som vet annars var man kan köpa historisk data för aktier (med OHLC, i CSV format till excel och gärna daglig-vecko-månads data)?

Någon som vet eller känner igen vad jag menar?

Tack för hjälpen!
Citera
2016-10-03, 15:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Jag undrar ifall någon här vet var jag kan ladda hem historisk data (OHLC) i .csv format (till Excel) för aktier?
Här är ett alternativ: http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/historiskakurser
Citera
2016-10-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Här är ett alternativ: http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/historiskakurser

Tack så jättemycket Celeno! Exakt det jag letade efter! Dock så fanns det inte uppdelat i månad-vecko kurser men det går nog att fixa i Excel.
Citera
2016-10-03, 17:04
Medlem
Segments avatar
Jag ringde till Avanza för jag ville köpa aktier i ett företag i Taiwan. De upplyste om att jag kunde köpa aktien "på bevis" via Frankfurt, det vill säga en spegling av aktien. Är det någon som har information om denna typ av värdepapper att dela med sig av? Är det säkert? Seriöst?

Jag hade inte hört talas om det tidigare.
Citera
2016-10-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag ringde till Avanza för jag ville köpa aktier i ett företag i Taiwan. De upplyste om att jag kunde köpa aktien "på bevis" via Frankfurt, det vill säga en spegling av aktien. Är det någon som har information om denna typ av värdepapper att dela med sig av? Är det säkert? Seriöst?

Jag hade inte hört talas om det tidigare.
Det är säkert och seriöst.

Autoliv är ett sådant exempel i Sverige. Handlar du Autoliv i Sverige så heter den Autoliv SDB och SDB står för Svenskt DepåBevis. Den riktiga aktien är noterad i USA och den svenska "aktien" är en spegling av detta. I praktiken kommer det vara som att äga aktien direkt, förutom att du förstås äger den i en annan valuta. Sedan vet jag inte om du har rätt att gå på bolagsstämman heller men ligger företag i Taiwan är det kanske ändå inte aktuellt.
Citera
2016-10-03, 17:19
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är säkert och seriöst.

Autoliv är ett sådant exempel i Sverige. Handlar du Autoliv i Sverige så heter den Autoliv SDB och SDB står för Svenskt DepåBevis. Den riktiga aktien är noterad i USA och den svenska "aktien" är en spegling av detta. I praktiken kommer det vara som att äga aktien direkt, förutom att du förstås äger den i en annan valuta. Sedan vet jag inte om du har rätt att gå på bolagsstämman heller men ligger företag i Taiwan är det kanske ändå inte aktuellt.

Tack för informationen!

Nej, att kunna gå på bolagsstämman bryr jag mig inte så mycket om Vet du hur detta går till i praktiken? Köper bevisutställaren in motsvarande värde av aktien? Eller är banken själv garant för värdet på pappret och spekulerar i att aktien ska dyka?
Citera
2016-10-03, 17:25
Medlem
Citat:
Tack för informationen!

Nej, att kunna gå på bolagsstämman bryr jag mig inte så mycket om Vet du hur detta går till i praktiken? Köper bevisutställaren in motsvarande värde av aktien? Eller är banken själv garant för värdet på pappret och spekulerar i att aktien ska dyka?
Kan tyvärr inte så mycket om depåbevis men du kan läsa mer här: http://www.investopedia.com/terms/d/depositaryreceipt.asp

http://www.alltommarknaden.se/grundkurs-investerare-depabevis-sdb-adr-gdr.php
Citera
2016-10-03, 18:16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tack för informationen!

Det låter som något som sköts av en delta one desk. Dom skapar exponeringen syntetiskt men hedgar givetvis sin positioner antingen med hjälp av de faktiskt aktierna eller via terminer om det finns. Här har dom såklart lite utrymme att över- eller underhedga om dom har en tro på utvecklingen i den underliggande men i stort sätt äger dom underliggande och säljer den syntetiska exponeringen till dig.
Citera
2016-10-03, 19:03
Medlem
svampdamps avatar
Det känns inte jättebra att sitta med 40% globalt innehav just nu. De globala fonderna går sådär. Hur resonerar ni som är lite mer aktiva?
Citera
2016-10-03, 19:09
Medlem
Det säljs 20 st aktier för 100 kr och börsen är stängd över natten. Om 5 personer köper 20 aktier vardera för 100 kr, vem är det då som får dessa aktier för 100 kr? Kan man lägga en order på 20 aktier för 101 kr och hoppas på att det är större chans att man får dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in