Citat:
Ursprungligen postat av
nummerseven
Hej Flashback,
Låt oss säga att vi har ett bolag som heter BlaBlabla AB.
Kursen ligger på 5 kr.
Jag köper 2000 aktier.
Totalt: 5x2000= 10 000 kr exl courtage.
Kursen går upp o ner och när den ligger på 17 kommer BlaBlaBla AB ut med en PM som gör att kursen flyger upp till 50 kr.
Tiden går och det bestäms att utdelningen blir 49 kr per aktie.
49 x 2000 = 98 000 kr.
Direkt avkastningen från 5 kr till 50 kr är ju betydligt betydligt mycket mer än utdelningen.
Om kursen går ner efter utdelningen till 1 kr säger vi. Är det inte då bättre att sälja av innehållet när kursen är på 50 kr istället för att vänta på utdelningen?
Hur kan utdelningen vara mer värt än avkastningen? Man tjänar ju ännu mer genom att sälja av innehållet?
Hej!
Det var ett ganska luddigt inlägg. Jag ska ändå försöka, först skriva rent det jag tror du menar och därefter svara på din fråga:
1) Du köper 2 000 st aktier för 5:- styck i "bolaget A", total investering 10.000:- exkl courtage.
2) Kursen stiger till 50:- dvs dina aktier är då värda 100.000:-.
3) På bolagsstämman bestäms aktieutdelningen till 49:- per aktie.
4) Aktieutdelningen betalas ut till dig med totalt 98.000:-.
Nu till dina frågor och lite rättningar:
-direktavkastning anges i % och inte i kr. Direktavkastningen är aktieutdelningen dividerat med börskursen. I ditt exempel är direktavkastningen 49/50 dvs 98%.
-i en "perfekt värld" sjunker aktien från 50:- styck till 1:- styck samma dag som avstämningsdagen för aktieutdelningen på 49:- per aktie
-det är samma sak om du 1) säljer aktier dagen innan eller om du 2) behåller aktierna tills utdelning sker, exempel:
1) du säljer aktierna för 50:- styck och erhåller i så fall 100.000:-
2) du behåller aktierna och värdet på dessa är efter utdelningen 2.000:-. Inkluderar du aktieutdelningen du får på 98.000:- är ditt "värde" 2.000:- + 98.000:- dvs även här 100.000:-
-utdelningen är inte "mer värd" än avkastningen utan i ditt fall lika mycket värt (se mitt exempel punkt 1 och 2 här ovan)
-nej, du tjänar inte mer på att sälja aktierna innan utdelningen än om du behåller aktierna efter utdelningen i ovanstående exempel (se punkt 1 och 2 ovan)