2016-04-30, 22:50
Medlem
God afton!

Jag har ett par newbie-frågor. Jag tror att vi befinner oss i en bear market och vill då spekulera på en nedgång.

Jag började med att köpa xact bear men insåg att det inte var så smart eftersom jag vill behålla mina papper några månader i alla fall och insåg att värden i xact bear räknas om varje dag, vilket gör att det finns en urholkningeffekt.

Nu funderar jag på minifutures i stället man fattar inte hur stop loss funkar. Tanken är väl att vid stop loss så upphör just gällande minifuture, men jag hittade en där kursen i fredags var 100 kr och stop loss var 1400 kr, hur går det ihop? Kan någon förklara detta med stop loss på ett enkelt sätt?

Tack i förhand!
Citera
2016-05-01, 00:26
Medlem
drageeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Skit i teknisk analys och avanza/nordnet är alla bra för småsparare som vill köpa svenska fonder och aktier
Okej! Har du några förslag på vart man som ny ska starta någonstans. Hur såg det ut för dig när du började handla med aktier?
Citera
2016-05-01, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drageegg
Okej! Har du några förslag på vart man som ny ska starta någonstans. Hur såg det ut för dig när du började handla med aktier?

Vad är det för saker som du tycker är svåra? Vet du inte vad en aktie är eller vet du inte vad du ska lägga pengarna i? Antar att både nordnet/avanza har någon skola om aktiehandel eller något sånt. Föreningen Aktiespararna har också kurser och tips på aktier.

Jag började hålla på med aktier i runt 12-14 års åldern. Snabbspola till vuxen ålder och jag började köpa förhoppningsbolag och det gick väl bra fram till jag var tvungen att sälja av allt mitt innehav så jag kunde köpa mat. Nu studerar jag optioner och matematiken bakom på högskola för att jag anser de vara mer säkra än aktier.
Citera
2016-05-01, 10:02
Medlem
psychograves avatar
En fråga om skatt på isk.
Börjat leka med lite aktier, börjat smått för att lära mig av mina misstag utan att sabba kapitalet.

Men en undran om skatten på ett isk-konto. Jag är med på hur skatten beräknas ut på deklarationen. Men undrar hur det går tillväga vid insättningar. Läste nått att det görs en automatisk avstämning en gång i kvartalet på de totala kapitalet. Men har för mig jag läst nått om insättningar också.
Ökar skatten om man sätter in flera gånger under månaderna jämfört om man gör en stor överföring en gång? Hoppas ni förstår vad jag menar!
Citera
2016-05-01, 11:23
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychograve
En fråga om skatt på isk.
Börjat leka med lite aktier, börjat smått för att lära mig av mina misstag utan att sabba kapitalet.

Men en undran om skatten på ett isk-konto. Jag är med på hur skatten beräknas ut på deklarationen. Men undrar hur det går tillväga vid insättningar. Läste nått att det görs en automatisk avstämning en gång i kvartalet på de totala kapitalet. Men har för mig jag läst nått om insättningar också.
Ökar skatten om man sätter in flera gånger under månaderna jämfört om man gör en stor överföring en gång? Hoppas ni förstår vad jag menar!

Se exempelvis Skatteverket för exempel http://www.skatteverket.se/privat/sk...800037851.html
Citera
2016-05-01, 21:34
Medlem
Har några standard 0,2% indexfonder. Jag ska välja mellan Länsförsäkringar, SPP och Swedbank Robur. De har alla presterat lika, så jag tar dem jag tycker mest om!

Jag hatar Swedbank då någon kärring tvingade på mina päron att månadssparan i Allemansfonden istället för index för ca 20 år sedan.

Vilka ska jag använda av LF och SPP?
Senast redigerad av lolzlo 2016-05-01 kl. 21:39.
Citera
2016-05-02, 13:04
Har en lång position med hävstång.
Underliggande instrument ökar men warrenten sjunker som en sten. Vad har jag missat?
Citera
2016-05-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Har en lång position med hävstång.
Underliggande instrument ökar men warrenten sjunker som en sten. Vad har jag missat?

Om jag inte har fel så är warranter optioner som man köper av en bank och allt som gäller för optioner även gäller för warranter fast med mer kostnader. Så om underliggande går upp men inte tillräckligt fort/mycket så äts värdet upp av optionens halveringstid samt att volatiliteten minskar när det sker en långsam uppgång. Om din warrants inneboende värde inte kompenserar för minskningen i tidsvärde och minskning i volatilitet så kommer du att göra förlust, även om du har rätt i underliggandes riktning.
Citera
2016-05-02, 14:37
Citat:
Om jag inte har fel så är warranter optioner som man köper av en bank och allt som gäller för optioner även gäller för warranter fast med mer kostnader. Så om underliggande går upp men inte tillräckligt fort/mycket så äts värdet upp av optionens halveringstid samt att volatiliteten minskar när det sker en långsam uppgång. Om din warrants inneboende värde inte kompenserar för minskningen i tidsvärde och minskning i volatilitet så kommer du att göra förlust, även om du har rätt i underliggandes riktning.

Nu tittar jag på själva warrenten och inte min portfölj.

Hävstång 11.38
Underliggande instrument + 1,87%
Utveckling idag - 19,10%

Det är det som jag inte får ihop.

Kolla själv på mini L olja ava 77
Citera
2016-05-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Nu tittar jag på själva warrenten och inte min portfölj.

Hävstång 11.38
Underliggande instrument + 1,87%
Utveckling idag - 19,10%

Det är det som jag inte får ihop.

Kolla själv på mini L olja ava 77

Du har en mini future, inte en warrant. Minifuture fungerar som en vanlig future tror jag bara att du lånar finansieringen av Morgan Stanley och du måste handla med deras spread. Anledningen är att det är för låg omsättning i produkten och om någon säljer av stora mängder så kommer den att sjunka precis som en illikvid aktie.

Handla alltid i likvida värdepapper för att få en rättvis prisbild och handla definitivt inte med storbanker som motpart.
Citera
2016-05-02, 20:55
Citat:
Du har en mini future, inte en warrant. Minifuture fungerar som en vanlig future tror jag bara att du lånar finansieringen av Morgan Stanley och du måste handla med deras spread. Anledningen är att det är för låg omsättning i produkten och om någon säljer av stora mängder så kommer den att sjunka precis som en illikvid aktie.

Handla alltid i likvida värdepapper för att få en rättvis prisbild och handla definitivt inte med storbanker som motpart.

Vad är ens syftet med en sån här om det inte följer oljepriset?
Citera
2016-05-02, 21:37
Medlem
svampdamps avatar
Hur ser ni på att sprida riskerna med både en råvarufond och en guld/ädelmetaller? Hur pass följer dessa varandra?

Min tanke är Handelsbankens råvarufond iallafall. Sedan en som investerar uteslutet i guld och ädelmetaller.

Försöker få lite diversitet i min portfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in