2016-04-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
En otc aktie går bara handla i en KF på Nordnet, det är omöjligt att köpa den på annat sätt. Har det något med att det är en OTC aktie och göra?

Du måste ha köpt Siaf i en vanlig depå. Det är i en ISK som du inte kan ha aktier noterade på Pink Sheet.

(Numera går det att handla Siaf noterade i Norge även i ISK, dock inte den som när noterad i USA).
Citera
2016-04-27, 21:08
Medlem
svampdamps avatar
Känner ni till någon app där man kan få notifikation när en fond/aktie stängs för dagen och ett resultat finns att tillgå?
Citera
2016-04-29, 20:01
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

20% LF GLOBAL
30% SPP AKTIEFOND USA
30% SPILTAN AKTIEFOND INVEST
20% LF TILLVÄXT INDEX

Börsen har varit lite svajjig de senaste dagarna. Samtliga ovan har sjunkit som en sten, hur mår börsen världen över? Känns ändå som jag fått en hyffsad riskspridning.

Som jag förstår det så presenterar USA en låg arbetslöshet. Japan orsakade instabilitet genom att inte stimulera sina finansier som många kanske förväntade sig?

Oroliga tider för en nybörjare
Citera
2016-04-29, 21:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Som alltid.
Citera
2016-04-29, 21:57
Medlem
Citat:
Börsen har varit lite svajjig de senaste dagarna. Samtliga ovan har sjunkit som en sten, hur mår börsen världen över? Känns ändå som jag fått en hyffsad riskspridning.

Som jag förstår det så presenterar USA en låg arbetslöshet. Japan orsakade instabilitet genom att inte stimulera sina finansier som många kanske förväntade sig?

Globalfonder brukar ha mycket i USA så ungefär hälften av ditt innehav är i USA. Det är inget fel med det, världens största marknad och sånt men du är inte direkt diversifierad. Du är ju bara lång storbolagsaktier mer eller mindre. SPY är ju ned 0,5% idag och typ 3 dollar på en vecka. S&P har ju gått upp i drygt 2 månader i sträck och det kanske får folk att vilja ta hem lite vinster. Dessutom är det ju rapportsäsong där vissa stora bolag som AAPL och GOOG som har missat på sina rapporter, det får ju indexet att gå ner.

Jag är nöjd, hade en put spread i SPY och kammade hem en 100 $ vinst idag.
Citera
2016-04-29, 22:37
Medlem
svampdamps avatar
Jag får tro på mina val. I övrigt mycket vilsen i djungeln. Man lär sig.
Citera
2016-04-29, 23:47
Medlem
Finns det något ställe på internet där man kan lära sig om hur riktiga professionella traders på investmentbanker faktiskt trejdar (proprietary trading)? Eller hedge funds?

Är inte riktigt intresserad av "gurus" som får en hundring att bli till en miljon på en vecka, utan är intresserad av hur riktiga traders gör.

Tack för svar!
Citera
2016-04-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Finns det något ställe på internet där man kan lära sig om hur riktiga professionella traders på investmentbanker faktiskt trejdar (proprietary trading)? Eller hedge funds?

Är inte riktigt intresserad av "gurus" som får en hundring att bli till en miljon på en vecka, utan är intresserad av hur riktiga traders gör.

Tack för svar!

Finns mängder av info om kvantitativ finans på internet. Tastytrade.com är ju en självklar rekommendation. Sedan så har jag hittat en del från MIT och deras öppna föreläsningsarkiv. Jag kollar på en kurs nu som heter "Topics in Mathematic with applications in Finance "https://www.youtube.com/watch?v=wvXDB9dMdEo&list=PLUl4u3cNGP63ctJIEC1UnZ0b tsphnnoHR" . Det är en undergradkurs för ingenjörer, matematiker och fysiker och en masterkurs för ekonomer.

Generellt så ska man vara väldigt inne på numerisk modellering, programmering, matematisk statistik och kanske avancerad modern fysik.

Många prop traders använder algoritmer för att kunna förutse framtiden några sekunder i taget för att sedan lägga in bud och därmed plocka hem några cent på varje trade. En av de mest framgångsrika propfirmorna i USA heter Citadel om jag inte har fel, så sök på det namnet och så får du säkert en mängd info.
Citera
2016-04-30, 16:47
Medlem
Det känns väldigt rött i portföljen nu, typ 70-75% som backar. Är det så för dom flesta nu, därför att börsen gått ner?
Citera
2016-04-30, 19:50
Medlem
drageeggs avatar
Tjena!

Har tänkt att börja lära mig om aktier. Frågan är nu vart det är bäst att starta om man verkligen ska börja på ruta ett. Vilka är era bästa tips för en nybörjare? Antar att det finns en miljon olika skolor och teorier om hur man ska handla med aktier? Något speciellt man ska försöka hålla sig borta ifrån?
Vilken bank är att föredra? Sett att Avanza och Nordnet verkar vara de populäraste?

Tacksam för svar
Citera
2016-04-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Det känns väldigt rött i portföljen nu, typ 70-75% som backar. Är det så för dom flesta nu, därför att börsen gått ner?

Om du är lång index så är det klart att du ser rött när det får ner.
Testa att diversifiera dig genom att ha andra tillgångar än bara långa aktier. Olja, guld, silver och obligationer är andra grejer som inte är direkt korrelerade till OMX
Citera
2016-04-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drageegg
Tjena!

Har tänkt att börja lära mig om aktier. Frågan är nu vart det är bäst att starta om man verkligen ska börja på ruta ett. Vilka är era bästa tips för en nybörjare? Antar att det finns en miljon olika skolor och teorier om hur man ska handla med aktier? Något speciellt man ska försöka hålla sig borta ifrån?
Vilken bank är att föredra? Sett att Avanza och Nordnet verkar vara de populäraste?

Tacksam för svar

Skit i teknisk analys och avanza/nordnet är alla bra för småsparare som vill köpa svenska fonder och aktier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in