Citat:
Ursprungligen postat av
Harakash
Finns det något ställe på internet där man kan lära sig om hur riktiga professionella traders på investmentbanker faktiskt trejdar (proprietary trading)? Eller hedge funds?
Är inte riktigt intresserad av "gurus" som får en hundring att bli till en miljon på en vecka, utan är intresserad av hur riktiga traders gör.
Tack för svar!
Finns mängder av info om kvantitativ finans på internet. Tastytrade.com är ju en självklar rekommendation. Sedan så har jag hittat en del från MIT och deras öppna föreläsningsarkiv. Jag kollar på en kurs nu som heter "Topics in Mathematic with applications in Finance "
https://www.youtube.com/watch?v=wvXDB9dMdEo&list=PLUl4u3cNGP63ctJIEC1UnZ0b tsphnnoHR" . Det är en undergradkurs för ingenjörer, matematiker och fysiker och en masterkurs för ekonomer.
Generellt så ska man vara väldigt inne på numerisk modellering, programmering, matematisk statistik och kanske avancerad modern fysik.
Många prop traders använder algoritmer för att kunna förutse framtiden några sekunder i taget för att sedan lägga in bud och därmed plocka hem några cent på varje trade. En av de mest framgångsrika propfirmorna i USA heter Citadel om jag inte har fel, så sök på det namnet och så får du säkert en mängd info.