2016-05-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Vad är ens syftet med en sån här om det inte följer oljepriset?

Strukturerade produkter är till för att bankerna ska tjäna pengar. Om du vill köpa olja så har du /CL eller /QM
Citera
2016-05-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur ser ni på att sprida riskerna med både en råvarufond och en guld/ädelmetaller? Hur pass följer dessa varandra?

Min tanke är Handelsbankens råvarufond iallafall. Sedan en som investerar uteslutet i guld och ädelmetaller.

Försöker få lite diversitet i min portfölj.

Det är bra att ha råvaror. Du får kolla vad för innehåll Handelsbanken har i sin fond för att se hur korrelerad den är till en ren guldfond som Blackrocks guldfond eller GLD.
Citera
2016-05-04, 18:11
Medlem
BarbecueBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
God afton!

Jag har ett par newbie-frågor. Jag tror att vi befinner oss i en bear market och vill då spekulera på en nedgång.

Jag började med att köpa xact bear men insåg att det inte var så smart eftersom jag vill behålla mina papper några månader i alla fall och insåg att värden i xact bear räknas om varje dag, vilket gör att det finns en urholkningeffekt.

Nu funderar jag på minifutures i stället man fattar inte hur stop loss funkar. Tanken är väl att vid stop loss så upphör just gällande minifuture, men jag hittade en där kursen i fredags var 100 kr och stop loss var 1400 kr, hur går det ihop? Kan någon förklara detta med stop loss på ett enkelt sätt?

Tack i förhand!

Stoplossen syftar på underliggande tillgång.
Exempel:
OMX är på 1300.
Minifuturen har finansieringsnivå 1250
Minifuturen kostar då ca 50kr
Stoplossen ligger då runt 1270
när kursen når dit slutar minifuturen att säljas och om inget gap skedde eller liknande så kan du få tillbaka mellanskillnaden mellan stoploss och finansieringsnivån, 20kr kan du då sälja den för tillbaka till emitenten.
Citera
2016-05-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbecueBob
Stoplossen syftar på underliggande tillgång.
Exempel:
OMX är på 1300.
Minifuturen har finansieringsnivå 1250
Minifuturen kostar då ca 50kr
Stoplossen ligger då runt 1270
när kursen når dit slutar minifuturen att säljas och om inget gap skedde eller liknande så kan du få tillbaka mellanskillnaden mellan stoploss och finansieringsnivån, 20kr kan du då sälja den för tillbaka till emitenten.

tack!
Citera
2016-05-09, 09:07
Medlem
enmaestros avatar
Om jag har låg-risk månadssparande långsiktigt. (inga aktier)
Är det någon vits med att sälja alla fonder och ligga likvid när man känner att marknaden flackar?
För

Eller ska man bara rida ut stormen trots att det sjunker under egen investering?
Senast redigerad av enmaestro 2016-05-09 kl. 09:24.
Citera
2016-05-09, 10:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enmaestro
Om jag har låg-risk månadssparande långsiktigt. (inga aktier)
Är det någon vits med att sälja alla fonder och ligga likvid när man känner att marknaden flackar?
För

Eller ska man bara rida ut stormen trots att det sjunker under egen investering?
Det framgår inte riktigt vad det är du äger men det korta svaret är nej, du kommer att få sämre resultat om du hoppar ut och in i marknaden.
Citera
2016-05-11, 16:06
Medlem
Bbobis avatar
Om man ska sitta och trycka på börshandlande fonder för att samla på sig utdelningar så är som jag förstår det kapitalförsäkring bäst då man vid ägande av utländska sådana, tex usa, får tillbaks källskatten om 15%.

Just nu har jag dom innehaven in ISK men kommer öka innehaven kraftigt snart iom vissa realiseringar så ska se till att placera dom rätt.

Årliga källskatten kommer vara mer än småpengar.

Sen har jag läst att även om man får tillbaks pengarna från källskatten så tar det 2-3år innan man får dom. Hur ser den processen ut? Sköts det av banken och vips så har jag fått tillbaks dom pengarna eller är det något jag måste begära tillbaks i egen person? Och varför så lång tid för att få tillbaks dom? Och stämmer det helt och hållet att kapitalförsäkring är n1 för ägande av utländska utdelningsaktier/fonder?
Senast redigerad av Bbobi 2016-05-11 kl. 16:08.
Citera
2016-05-11, 16:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Sen har jag läst att även om man får tillbaks pengarna från källskatten så tar det 2-3år innan man får dom. Hur ser den processen ut? Sköts det av banken och vips så har jag fått tillbaks dom pengarna eller är det något jag måste begära tillbaks i egen person?
Tre år efter att jag fått min utdelning (enda utdelning, då jag sålde sen) i Fortum så kom ett meddelande från Avanza och några dagar senare trillade pengarna in på min KF.

Så här stod det:

Hej!

Inom kort kommer du få 707 kronor insatt på din försäkring. Beloppet avser återbetalning av utländsk källskatt, som belastat din försäkring under 2013. Bakgrunden är att Avanza Pension begärt så kallad avräkning av utländsk källskatt mot avkastningsskatten hos Skatteverket och fått denna beviljad. De pengar du får tillbaka är alltså din andel av denna avräkning. Självklart kommer Avanza Pension begära avräkning för utländsk källskatt även för nästkommande år.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss genom att besvara detta meddelande. Du kan även ringa oss på telefon: 08-562 250 00.
Med vänliga hälsningar
Avanza

På sidan Frågor och Svar skriver Avanza:

Du kan själv inte söka avräkning för utländsk källskatt då en kapitalförsäkring ägs av Avanza Pension. Vi söker därför avräkning åt våra kunder och skatt som är betald under 2015 kan vi söka avdrag mot den avkastningsskatt som betalats in 2016. Vi deklarerar denna sedan under 2017 och behöver sedan invänta på slutskattebeskedet. Förhoppningsvis så godkänns vår avräkning och vi kan då påbörja återbetalningen i början på 2018.
Citera
2016-05-11, 16:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tre år efter att jag fått min utdelning (enda utdelning, då jag sålde sen) i Fortum så kom ett meddelande från Avanza och några dagar senare trillade pengarna in på min KF.

Så här stod det:

Hej!

Inom kort kommer du få 707 kronor insatt på din försäkring. Beloppet avser återbetalning av utländsk källskatt, som belastat din försäkring under 2013. Bakgrunden är att Avanza Pension begärt så kallad avräkning av utländsk källskatt mot avkastningsskatten hos Skatteverket och fått denna beviljad. De pengar du får tillbaka är alltså din andel av denna avräkning. Självklart kommer Avanza Pension begära avräkning för utländsk källskatt även för nästkommande år.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss genom att besvara detta meddelande. Du kan även ringa oss på telefon: 08-562 250 00.
Med vänliga hälsningar
Avanza

På sidan Frågor och Svar skriver Avanza:

Du kan själv inte söka avräkning för utländsk källskatt då en kapitalförsäkring ägs av Avanza Pension. Vi söker därför avräkning åt våra kunder och skatt som är betald under 2015 kan vi söka avdrag mot den avkastningsskatt som betalats in 2016. Vi deklarerar denna sedan under 2017 och behöver sedan invänta på slutskattebeskedet. Förhoppningsvis så godkänns vår avräkning och vi kan då påbörja återbetalningen i början på 2018.

Känns som att KF är bäst då. Vet inte så mycket om skillnaden mellan dom faktiskt. Eller har nog glömt det mesta men dom tusenlappar jag får tillbaks borde rättsfärdiga det.

Att få behålla 15% av alla utdelningar mot i ISK. Är ju inte så lite.
Citera
2016-05-12, 00:42
Medlem
psychograves avatar
En riktigt rolig grej hände idag. Jag tänkte köpa lite Nanexa aktier. Sagt och gjort så gick jag in o klicka hem 4000 nanexa, men inte aktier. För ja missa att det stod TR bakom (varsågod o garva).
Såg nu också att det va sista handelsdagen.
Så min fråga är, vad händer med dessa TR om jag inte tecknar eller bara tecknar en mindre del?
Försvinner dom bara från depån? isånnafall förlorar jag dom pengarna? Tur i oturen då att de bara rör sig om ca 400 kr. Nån som vet?
Citera
2016-05-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychograve
En riktigt rolig grej hände idag. Jag tänkte köpa lite Nanexa aktier. Sagt och gjort så gick jag in o klicka hem 4000 nanexa, men inte aktier. För ja missa att det stod TR bakom (varsågod o garva).
Såg nu också att det va sista handelsdagen.
Så min fråga är, vad händer med dessa TR om jag inte tecknar eller bara tecknar en mindre del?
Försvinner dom bara från depån? isånnafall förlorar jag dom pengarna? Tur i oturen då att de bara rör sig om ca 400 kr. Nån som vet?
Om du inte säljer dem eller tecknar dem (kom ihåg att du måste lägga ut ytterligare pengar för att teckna) så kommer de bara försvinna från depån (alltså bli värdelösa).
Citera
2016-05-12, 10:16
Medlem
psychograves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om du inte säljer dem eller tecknar dem (kom ihåg att du måste lägga ut ytterligare pengar för att teckna) så kommer de bara försvinna från depån (alltså bli värdelösa).

Tack! Sälja går inte längre. Det var sista dag igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in