Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-07, 20:16
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Hmm... Endast schablonskattat. Inga vinstskatter på de trejder man gjort. Endast schablonskatt på all kapital på kontot vid slutet av varje kvartal.

Jag var under det antagandet , att på alla trejder man tjänade något på, behövde man eventuellt punga 30% skatt på trejdvinsten.

Det är i ett aktie- & fondkonto som du betalar 30% på vinsten. Men ett ISK är väldigt förmånligt och där är det som sagt en schablonskatt.
Citera
2015-12-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Det är i ett aktie- & fondkonto som du betalar 30% på vinsten. Men ett ISK är väldigt förmånligt och där är det som sagt en schablonskatt.
Kanoners!

Tackar
Citera
2015-12-07, 23:12
Medlem
Hej. Tänkte satsa lite på börsen imorgon. Har Handelsbanken och tänkte körs via deras app, depå via internet per courtage är 0.09% med minimum på 99kr. Låt oss säga att jag handlar för 100 000 (lättast räkning). Blir det då 100 000 x 0,0009 = 90kr. Denna summan är under 99 så då hamnar jag i en courtage avgift på 99kr om jag köper aktier för 100 000kr?
Citera
2015-12-07, 23:54
Medlem
Cornizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Hej. Tänkte satsa lite på börsen imorgon. Har Handelsbanken och tänkte körs via deras app, depå via internet per courtage är 0.09% med minimum på 99kr. Låt oss säga att jag handlar för 100 000 (lättast räkning). Blir det då 100 000 x 0,0009 = 90kr. Denna summan är under 99 så då hamnar jag i en courtage avgift på 99kr om jag köper aktier för 100 000kr?

Ja det låter rimligt.
Kör själv Avanza...tradar du med mindre än ca 140k så betalar du 69kr per avslu (köp och säl).
Kom ihåg att köra en fill or kill om du vill vara säker på att minimera courtaget....iaf Avanza har en tendens att dela upp avsluten (såkallade delavslut)..
Då kan följande scenario uppstå:

Du matar in att du vill köpa 100.000 aktier för 1kr styck.
De matchar din köporder mot säljorders och det kan då se ut såhär:
Köp 5000 (69kr courtage)
Köp 95000 (69 kr courtage)

Med en fill or kill så säger du åt systemet att du inte vill köpa förrens någon säljer alla 100.000 som en klumporder. Självklart kan detta betyda att du inte kommer in i aktien precis då du ville för att ingen sålde 100.000k just vid tillfället då du köper. Dvs, fyll ordern eller döda den.
Citera
2015-12-08, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag skulle [...] även välja att köpa in mig i omgångar. Nu vet jag inte hur mycket kapital du har att tillgå, men jag rekommenderar att du endast köper in dig för en mindre summa och ligger likvid med resten, för att sedan fylla på regelbundet över en viss period. Du kan exempelvis köpa in dig en gång per månad, en gång per kvartal, eller en gång per halvår. Intervallet bestämmer du själv - precis som hur lång period det ska ta för dig att nå full position.

Oavsett om du har tillgång till hela det kapital du har tänkt att investera i indexfonder så tycker jag att man bör sprida inköpen just för att få ett bättre snittpris (och bättre risk). Välj därför ut 4-5 indexfonder som du tycker passar dina kriterium, för att sedan med jämna mellanrum föra in kapital i dessa.

Att köpa in dig till full position direkt kan kännas psykologiskt skönare, men det är oftast mycket sämre. Framgångsrik investering handlar till stor del om tålamod och planering.
Det där är en vanlig missuppfattning. Du borde inte sprida den vidare till nybörjare.
Citera
2015-12-08, 07:22
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Det där är en vanlig missuppfattning. Du borde inte sprida den vidare till nybörjare.
På vilket sätt är det en missuppfattning? Jag har lärt mig samma sak, och baserat på det jag läser på flashback verkar jag inte vara ensam
Citera
2015-12-08, 08:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
På vilket sätt är det en missuppfattning? Jag har lärt mig samma sak, och baserat på det jag läser på flashback verkar jag inte vara ensam
Det är en missuppfattning eftersom det är fel.

Skrivit om det bla här: (FB) Nybörjarfråga: investera nu eller vänta på kraschen?
Citera
2015-12-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Därför att det är fel. Det beror på att förväntad avkastning på aktiemarknaden är högre än förväntad avkastning på kontanter. Alternativkostnaden att behålla kontanterna en tid istället för att investera dem är relativt hög.

Här är en artikel med empiriska data som kan vara lättare att förstå än ett teoretiskt resonemang:
https://www.tiaa-cref.org/public/advice-guidance/education/financial-ed/saving_investing/investing-a-lump-sum
Citera
2015-12-08, 10:17
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corniz
Ja det låter rimligt.
Kör själv Avanza...tradar du med mindre än ca 140k så betalar du 69kr per avslu (köp och säl).
Kom ihåg att köra en fill or kill om du vill vara säker på att minimera courtaget....iaf Avanza har en tendens att dela upp avsluten (såkallade delavslut)..
Då kan följande scenario uppstå:

Du matar in att du vill köpa 100.000 aktier för 1kr styck.
De matchar din köporder mot säljorders och det kan då se ut såhär:
Köp 5000 (69kr courtage)
Köp 95000 (69 kr courtage)

Med en fill or kill så säger du åt systemet att du inte vill köpa förrens någon säljer alla 100.000 som en klumporder. Självklart kan detta betyda att du inte kommer in i aktien precis då du ville för att ingen sålde 100.000k just vid tillfället då du köper. Dvs, fyll ordern eller döda den.
Avanza tar inte ut courtage för varje delavslut utan du betalar ett courtage för hela ordern oavsett hur många delavslut som sker. Detta förutsätter dock att samtliga avslut på sker på samma order, är av samma typ (köp eller sälj) och sker under samma handelsdag.

På samma sätt kan du redigera din order till att köpa på olika kurser under en handelsdag utan att riskera betala courtage för varje delavslut. Detta gäller dock endast om du redigerar en liggande order och inte lägger en ny order.
Citera
2015-12-08, 19:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Därför att det är fel. Det beror på att förväntad avkastning på aktiemarknaden är högre än förväntad avkastning på kontanter. Alternativkostnaden att behålla kontanterna en tid istället för att investera dem är relativt hög.

Här är en artikel med empiriska data som kan vara lättare att förstå än ett teoretiskt resonemang:
https://www.tiaa-cref.org/public/advice-guidance/education/financial-ed/saving_investing/investing-a-lump-sum
Så du menar alltså att allt kapital som inte är placerat där du har högst förväntad avkastning är fel?

Att aktier har högre förväntad avkastning säger ju i sig inget om hur man bör placera eftersom aktier har högre volatilitet också.
Citera
2015-12-09, 00:48
Medlem
Cornizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Avanza tar inte ut courtage för varje delavslut utan du betalar ett courtage för hela ordern oavsett hur många delavslut som sker. Detta förutsätter dock att samtliga avslut på sker på samma order, är av samma typ (köp eller sälj) och sker under samma handelsdag.

På samma sätt kan du redigera din order till att köpa på olika kurser under en handelsdag utan att riskera betala courtage för varje delavslut. Detta gäller dock endast om du redigerar en liggande order och inte lägger en ny order.

Är du säker? Jag har nämligen lagt köporder som delats upp och på notan dagen efter så har varje avslut 69kr courtage.
Har även läst detta av andra forumianer tidigare.

Samma order, samma kurs, samma klockslag
Citera
2015-12-09, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Så du menar alltså att allt kapital som inte är placerat där du har högst förväntad avkastning är fel?

Att aktier har högre förväntad avkastning säger ju i sig inget om hur man bör placera eftersom aktier har högre volatilitet också.
Svar nej. Man ska alltid titta på riskjusterad avkastning tror jag de säger. I det här fallet handlar det dock om kapital man vill utsätta för viss risk. Frågan var om det är bättre att dutta sig in över tid eller att investera hela beloppet på en gång. Om du läser artikeln så kan du se att den behandlar olika kombinationer av aktier-obligationer så resonemanget fungerar även för en portfölj som inte är särskilt riskutsatt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in