2016-04-26, 21:53
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Daytrade:a inte. Skaffa ISK-konto och köp säkra aktier. Behåll dessa och vänta på utdelningen. Återinvestera denna och upprepa. Avväg alla köp- och säljbeslut väldigt noga. Till slut blir utdelningen stor nog att både återinvestera och leva på.

Finns det säkra aktier som ger värdig utdelning?
Citera
2016-04-27, 06:36
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Finns det säkra aktier som ger värdig utdelning?

Ja titta på till exempel Telia och Nordea, båda har fått en del stryk på börsen så direktavkastningen(utdelningen) börjar bli riktigt lockande.
Citera
2016-04-27, 15:21
Medlem
Jag trodde inte man behövde deklarera när man hade KF och ISK, har jag fel? Jag har aldrig handlat akiter utanför en ISK eller kf men skatteverket säger att jag måste deklarera köp av en aktie. fattar inget.
Senast redigerad av lolzlo 2016-04-27 kl. 15:27.
Citera
2016-04-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Jag trodde inte man behövde deklarera när man hade KF och ISK, har jag fel? Jag har aldrig handlat akiter utanför en ISK eller kf men skatteverket säger att jag måste deklarera köp av en aktie. fattar inget.
I Kapitalförsäkringar är det din bank som betalar skatten, och sedan drar motsvarande summa från kontot, så den har ingenting med deklarationen att göra.

På ISK kommer summan du ska betala förtryckt på deklarationen.

Du skriver köp, menar du försäljning? Du behöver inte deklarera att du köpt en aktie, bara när du gjort en försäljning. Det är inte så att du köpte på vanligt konto, och sedan flyttat över till ISK?
Citera
2016-04-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I Kapitalförsäkringar är det din bank som betalar skatten, och sedan drar motsvarande summa från kontot, så den har ingenting med deklarationen att göra.

På ISK kommer summan du ska betala förtryckt på deklarationen.

Du skriver köp, menar du försäljning? Du behöver inte deklarera att du köpt en aktie, bara när du gjort en försäljning. Det är inte så att du köpte på vanligt konto, och sedan flyttat över till ISK?

Jag köpte aktier på en KF och sedan sålde jag några, Nordnet har skickat in information så nu på skatteverketssida finns det en K4 att fylla in. som du förstår fattar jag inget.
Citera
2016-04-27, 15:53
Medlem
svampdamps avatar
När uppdateras fonder i Avanzas app? Mer generellt hur vet jag för varje specifik fond? Om man tar SPP Aktie USA som ett exempel.
Citera
2016-04-27, 15:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
När uppdateras fonder i Avanzas app? Mer generellt hur vet jag för varje specifik fond? Om man tar SPP Aktie USA som ett exempel.
Brukar vara runt 19:00 - 19:30 för mig typ, men beror på när Avanza får besked från fondmäklaren tror jag.
Citera
2016-04-27, 15:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag köpte aktier på en KF och sedan sålde jag några, Nordnet har skickat in information så nu på skatteverketssida finns det en K4 att fylla in. som du förstår fattar jag inget.
I en KF så är det Nordnet som är ägare till aktierna. Jag fattar inte heller nånting. Hur har Skatteverket talat om för dig att du måste deklarera aktier?
Citera
2016-04-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
I en KF så är det Nordnet som är ägare till aktierna. Jag fattar inte heller nånting. Hur har Skatteverket talat om för dig att du måste deklarera aktier?

http://i.imgur.com/lZP4iEq.png
Citera
2016-04-27, 16:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
http://i.imgur.com/lZP4iEq.png
Och du har alltså både köpt och sålt detta inom din KF? Om du verkligen gjort det, och dubbelkollat dina transaktioner så att du verkligen har gjort det, så får du nog ringa Nordnet.

Edit: Jag misstror dig inte, det är inte därför jag ber dig dubbelkolla innan du ringer
Citera
2016-04-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Och du har alltså både köpt och sålt detta inom din KF? Om du verkligen gjort det, och dubbelkollat dina transaktioner så att du verkligen har gjort det, så får du nog ringa Nordnet.

Edit: Jag misstror dig inte, det är inte därför jag ber dig dubbelkolla innan du ringer

En otc aktie går bara handla i en KF på Nordnet, det är omöjligt att köpa den på annat sätt. Har det något med att det är en OTC aktie och göra?
Citera
2016-04-27, 16:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
En otc aktie går bara handla i en KF på Nordnet, det är omöjligt att köpa den på annat sätt. Har det något med att det är en OTC aktie och göra?
En OTC-aktie är en aktie som handlas utanför börsen.

Det tror jag inte du gjort.

Eller vad menar du?

Edit: Ah, I see...

Ring Nordnet.
Senast redigerad av Celeno 2016-04-27 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in