2015-06-15, 07:44
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Hej

Jag är lite nyfiken på hur det fungerar med företagens andelar. Jag presenterar ett exempel här som säkert låter korkat, ni får gärna rätta om ni ser något fel:

Svennson skor AB är ett publikt bolag. Företaget har totalt 100 aktier varav 40 av de ägs av Peter Svensson och 40 ägs av hans bror Jonas Svensson. Detta säger då att det är 20 andelar som är ute i marknaden som människor kan köpa. Om de 20 andelarna köps upp av någon/några intresserade, finns det då en möjlighet om företaget kan utöka sina andelar till... Vi säger 500 andelar?

Om vi nu tar en annan fråga med samma exempel fast i ett annat sammanhang:
Bröderna Svensson äger alltså totalt 80% av företagets andelar. Resterande 20% ägs av ett investmentbolag. Ja... Vad innebär detta? Jag vet att detta är en grundsten som man måste förstå. Vad tjänar Investmentbolaget på detta förutom att vara en del av styrelsen och liksom ha en begränsad behärskning över bolaget? Jag har en egen spekulation angående detta, som bara är en egen spekulation och det är att företagets vinst delas upp då i procentandelarn mellan ägarna. (Företaget gör en vinst/resultat på 1000 kr, 200 går till investmentbolaget och resterande 800 går till bröderna. Ja, jag har ingen aning, hjälp gärna till.

- Innan ni svarar på mina frågor så skulle jag uppskatta om ni kunde vara seriösa med era svar och inte förolämpar min kunskap. Jag vet att jag är kass på detta och ska definitivt plocka upp en bok när jag slutligen bestämt mig för att ge mig in i aktievärlden! Tack.

I grund och botten är den enda anledningen att äga andelar att få ta del av företagets vinst. Ang. ditt första exempel: Alla andelarna i företaget är tillgängliga för marknaden, sen om innehavarna är intresserade av att sälja dem är en annan sak. Om de inte är det, utan vill hålla i sina andelar, så kommer priset på aktien att stiga tills dess att köpbehovet möts. Skulle priset per aktie då stiga "för högt" så att styrelsen anser att priset per aktie hindrar handeln med aktien, så kan de göra en split. Det går helt enkelt till så att man delar upp befintliga aktier, till exempel till 500 som du nämnde. Alla aktieägarnas procentuella innehav är då samma, ingen har förlorat något, men priset per aktie har sjunkit till en femtedel, vilket tillåter en bättre omsättning av aktien i många fall.
Citera
2015-06-15, 14:19
Medlem
Hur fungerar preferensaktier?

Jag förstår vad utdelning är och så vidare.

Men jag förstår inte hur kurspriset sätts av marknaden eller vad inlösen innebär. Blir preferensaktier alltid inlösta av företaget eller kan en preferensaktie fortlöpa tills vidare?
Citera
2015-06-15, 16:16
Medlem
Har precis öppnat konto på både Avanza & Nordnet och är fullständig nybörjare på aktier & fonder, men vad tycker ni och aktier & fonder som dessa rekommenderar? t.ex som Avanzas egna fonder och Nordnets superfonder?

Tanker man fel om man t.ex. vill köpa fonder som toppar "topp 30 under ett år" osv?
Vad tycker ni om detta?
Citera
2015-06-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Har precis öppnat konto på både Avanza & Nordnet och är fullständig nybörjare på aktier & fonder, men vad tycker ni och aktier & fonder som dessa rekommenderar? t.ex som Avanzas egna fonder och Nordnets superfonder?

Tanker man fel om man t.ex. vill köpa fonder som toppar "topp 30 under ett år" osv?
Vad tycker ni om detta?

Gammal avkastning är aldrig nån garanti för någon ny avkastning så jag personligen brukar inte kolla allt för mycket på top-listor över fondavkastning, mer intresant och så om presterat bra i jämförelse med branchen/indexet de följer på långsikt.

Värt och komma ihåg är att väldigt få aktiva fonder slår index och därför tycker jag Avanza Zero och nordnets fonder är en bra bas. Krydda sedan med lite andra index fonder från Emerging markets, USA osv. och eventuellt några aktiva fonder du tycker verkar vara intressanta typ småbolagsfonder.
Citera
2015-06-15, 16:32
Medlem
Är det någon som vet än bra sida där man kan filtrera aktier efter nyckeltal ?
Alltså typ säga att man vill se alla Nordiska aktier med ett P/E under 20 och Vinsttillväxt över 10% och få en lista.
Citera
2015-06-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilaten
Gammal avkastning är aldrig nån garanti för någon ny avkastning så jag personligen brukar inte kolla allt för mycket på top-listor över fondavkastning, mer intresant och så om presterat bra i jämförelse med branchen/indexet de följer på långsikt.

Värt och komma ihåg är att väldigt få aktiva fonder slår index och därför tycker jag Avanza Zero och nordnets fonder är en bra bas. Krydda sedan med lite andra index fonder från Emerging markets, USA osv. och eventuellt några aktiva fonder du tycker verkar vara intressanta typ småbolagsfonder.

Tack för tipsen! Emerging markets menar du med marknaden som kan slå igen / på väg upp i ekonomin? Hade mina fundering på aktier/fonder i solenergi/vindkraft och även app-marknaden(t.ex. King osv). Tror att dessa branscher kommer att fortsätta växa, men vet inte hur jag hittar dessa aktier/fonder om dem ens finns? Tycker även att Klarna och den branschen har mycket att ge.

Ju mer och mer jag tittat på aktier och fonder desto mer börjar jag tveka. De flesta jag har tittat på så har kurvan gått stadigt upp varje år, det brukar ju väldigt vis inte vara för evigt. Hur tänker ni här?
Senast redigerad av SchenkerDS 2015-06-15 kl. 18:29.
Citera
2015-06-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Tack för tipsen! Emerging markets menar du med marknaden som kan slå igen / på väg upp i ekonomin? Hade mina fundering på aktier/fonder i solenergi/vindkraft och även app-marknaden(t.ex. King osv). Tror att dessa branscher kommer att fortsätta växa, men vet inte hur jag hittar dessa aktier/fonder om dem ens finns? Tycker även att Klarna och den branschen har mycket att ge.

Ju mer och mer jag tittat på aktier och fonder desto mer börjar jag tveka. De flesta jag har tittat på så har kurvan gått stadigt upp varje år, det brukar ju väldigt vis inte vara för evigt. Hur tänker ni här?

Emerging markets är ungefär utvecklingsländer, en fond som placerar i emerging markets lägger alltså sina pengar i tidigare U-länder som nu växer tex. Brasilen och Indien (oftast är det lite oklart vad som är emerging markets och många fonder investerar till länder som knappast kan kallas tillväxt länder längre) https://en.wikipedia.org/wiki/Emerging_markets

Om du vill hitta branch fonder kan du söka på branchnamnet på engelska hos din nätmäklare bör ge lite träffar. Annars kan du också klicka dig fram till branchfonder i fondfliken och filtrera så du bara ser den branch du är intreserad av.

hittade lite på det du letade efter Tex. https://www.avanza.se/fonder/om-fond...nergy-retail-a och https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ology-retail-a
(OBS jag har inte alls undersökt om fonderna verkar bra eller dåliga, det får du göra själv )
Citera
2015-06-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
I grund och botten är den enda anledningen att äga andelar att få ta del av företagets vinst. Ang. ditt första exempel: Alla andelarna i företaget är tillgängliga för marknaden, sen om innehavarna är intresserade av att sälja dem är en annan sak. Om de inte är det, utan vill hålla i sina andelar, så kommer priset på aktien att stiga tills dess att köpbehovet möts. Skulle priset per aktie då stiga "för högt" så att styrelsen anser att priset per aktie hindrar handeln med aktien, så kan de göra en split. Det går helt enkelt till så att man delar upp befintliga aktier, till exempel till 500 som du nämnde. Alla aktieägarnas procentuella innehav är då samma, ingen har förlorat något, men priset per aktie har sjunkit till en femtedel, vilket tillåter en bättre omsättning av aktien i många fall.

Toppen! Jag tackar dig så mycket för ditt svar.
Jag tänkte dessutom lägga en till fråga, som har med investmentbolag att göra.
Vi säger så här då. Nypan AB äger 40% av aktierna, 30% ägs av ägare ute i marknaden och resterande 30% ägs av ett investmentbolag.
Så, vad investmentbolaget tjänar på är Nypans ABs vinst (efter räkenskapsåren) och om investmentbolaget eventuellt säljer sina aktier till något annat företag/några köpare (förutsatt att aktierna stigit i värde då under denna tid investmentbolaget ägt de) ?

Tack igen!
Citera
2015-06-15, 19:52
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakemutt
Hur fungerar preferensaktier?

Jag förstår vad utdelning är och så vidare.

Men jag förstår inte hur kurspriset sätts av marknaden eller vad inlösen innebär. Blir preferensaktier alltid inlösta av företaget eller kan en preferensaktie fortlöpa tills vidare?

Jag kan tipsa omhttp://blogg.ekonomikunskap.com/2015/01/24/preferensaktier-sa-fungerar-dem/, som visserligen är litet långt men samtidigt helt uttömmande. Ställ gärna frågor om det är något du inte greppar.

Kurspriset bestäms både utifrån vad marknadsräntan är på säkra statsobligationer och utifrån den specifika bolagsrisken att de inte skulle kunna fortsätta att betala utdelning.

Nej, det finns egentligen ingenting som tvingar företaget i fråga att inlösa preferensaktierna.
Citera
2015-06-15, 19:54
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Toppen! Jag tackar dig så mycket för ditt svar.
Jag tänkte dessutom lägga en till fråga, som har med investmentbolag att göra.
Vi säger så här då. Nypan AB äger 40% av aktierna, 30% ägs av ägare ute i marknaden och resterande 30% ägs av ett investmentbolag.
Så, vad investmentbolaget tjänar på är Nypans ABs vinst (efter räkenskapsåren) och om investmentbolaget eventuellt säljer sina aktier till något annat företag/några köpare (förutsatt att aktierna stigit i värde då under denna tid investmentbolaget ägt de) ?

Tack igen!

Som investerare tjänar man pengar på två sätt: dels genom att företaget delar ut sin vinst till aktieägarna, dels genom att man kan sälja sina aktier för ett högre pris än vad man själv köpte dem för. Investmentbolaget kan således nöja sig med att få utdelning på sina aktier varje år, eller att tjäna pengar på att aktierna värderas högre av marknaden.
Citera
2015-06-15, 21:32
Medlem
Okej.. Började kolla lite på Avanza idag och läsa runt lite osv, alla måste ju börja någonstans.
Har börjat läsa om P/E tal osv men direkt jag började kolla på vanliga aktier blev jag jävligt fundersam.
Är väl antagligen en väldigt dum fråga men det är flera aktier som man kan köpa för en billigare peng än vad man kan sälja för? Då tänker min hjärna att man i praktiken borde kunna köpa för att sedan sälja direkt och tjäna en slant? Förstår förstås att det inte är så på grund av logiskt tänkande men min logik slutar där och jag förstår inte hur det kan gå ihop. Någon som är sugen på att svara hur det kan vara möjligt?
Citera
2015-06-15, 21:36
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Okej.. Började kolla lite på Avanza idag och läsa runt lite osv, alla måste ju börja någonstans.
Har börjat läsa om P/E tal osv men direkt jag började kolla på vanliga aktier blev jag jävligt fundersam.
Är väl antagligen en väldigt dum fråga men det är flera aktier som man kan köpa för en billigare peng än vad man kan sälja för? Då tänker min hjärna att man i praktiken borde kunna köpa för att sedan sälja direkt och tjäna en slant? Förstår förstås att det inte är så på grund av logiskt tänkande men min logik slutar där och jag förstår inte hur det kan gå ihop. Någon som är sugen på att svara hur det kan vara möjligt?

Det du ser är vad högsta köpordrarna respektive lägsta säljordrarna ligger på för pris. Ex: Köp: 25.10kr och Sälj 25.20 kr. Detta betyder att det finns aktörer som vill köpa aktien för 25.10 och aktörer som vill sälja för 25.20, men det är först när båda parter möts som det blir affär. Ska du här vara garanterad att få ditt köp igenom måste du sätta ditt inköpspris till 25.20.

Hoppas det hjälpte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in