2015-12-04, 16:10
Medlem
Jag har tänkt lägga upp ett långsiktigt sparande och jag tänkte sätta ungefär 90% av kapitalet i indexfonder. Det jag undrar är om jag borde välja olika indexfonder, låt säga en för Sverige, en för Nordamerika, en för Japan? Det pratas ofta om att man ska sprida sina risker osv. Men låt säga att jag bara sätter allt i en svensk indexfond. Är detta dumdristigt? Bör jag välja flera? Finns det någon här som har erfarnhet av detta.
Citera
2015-12-04, 16:25
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z91
Jag har tänkt lägga upp ett långsiktigt sparande och jag tänkte sätta ungefär 90% av kapitalet i indexfonder. Det jag undrar är om jag borde välja olika indexfonder, låt säga en för Sverige, en för Nordamerika, en för Japan? Det pratas ofta om att man ska sprida sina risker osv. Men låt säga att jag bara sätter allt i en svensk indexfond. Är detta dumdristigt? Bör jag välja flera? Finns det någon här som har erfarnhet av detta.

Du ska absolut inte ha alla pengar i enbart en fond, dessutom inte en som har fokus på Sverige.

En fond för Sverige, en med globalt fokus, och eventuellt en för tillväxtmarknad är det du bör köra på. Väldigt enkelt.

Du kan givetvis ha en för USA, Europa, whatever, om du känner för det och vill ha mer fokus på en viss världsdel. Men det är inte nödvändigt i ett vanligt simpelt sparande.
Citera
2015-12-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du ska absolut inte ha alla pengar i enbart en fond, dessutom inte en som har fokus på Sverige.

En fond för Sverige, en med globalt fokus, och eventuellt en för tillväxtmarknad är det du bör köra på. Väldigt enkelt.

Du kan givetvis ha en för USA, Europa, whatever, om du känner för det och vill ha mer fokus på en viss världsdel. Men det är inte nödvändigt i ett vanligt simpelt sparande.

Okej, 3-4 fonder låter bra för mig då. Vill gärna koncentrera sparandet och inte sprida ut det för mycket.

En för tillväxtmarknad? Vad menar du med det?

Tack för ett bra svar.
Citera
2015-12-04, 16:58
Medlem
Razys avatar
Citat:
Okej, 3-4 fonder låter bra för mig då. Vill gärna koncentrera sparandet och inte sprida ut det för mycket.

En för tillväxtmarknad? Vad menar du med det?

Tack för ett bra svar.

Kolla in regionsfördelningen i LF Tillväxtmarknad, så ser du vad som är tillväxtmarknad.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/487076/lansforsakringar-tillvaxtmarknad-index
Citera
2015-12-04, 17:58
Medlem
Citat:
Kolla in regionsfördelningen i LF Tillväxtmarknad, så ser du vad som är tillväxtmarknad.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/487076/lansforsakringar-tillvaxtmarknad-index

Aha. Tack för hjälpen.
Citera
2015-12-04, 21:00
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Aha. Tack för hjälpen.

Jag skulle, utöver att välja 4-5 olika indexfonder med fokus på olika saker, även välja att köpa in mig i omgångar. Nu vet jag inte hur mycket kapital du har att tillgå, men jag rekommenderar att du endast köper in dig för en mindre summa och ligger likvid med resten, för att sedan fylla på regelbundet över en viss period. Du kan exempelvis köpa in dig en gång per månad, en gång per kvartal, eller en gång per halvår. Intervallet bestämmer du själv - precis som hur lång period det ska ta för dig att nå full position.

Oavsett om du har tillgång till hela det kapital du har tänkt att investera i indexfonder så tycker jag att man bör sprida inköpen just för att få ett bättre snittpris (och bättre risk). Välj därför ut 4-5 indexfonder som du tycker passar dina kriterium, för att sedan med jämna mellanrum föra in kapital i dessa.

Att köpa in dig till full position direkt kan kännas psykologiskt skönare, men det är oftast mycket sämre. Framgångsrik investering handlar till stor del om tålamod och planering.
Citera
2015-12-06, 11:15
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Så hittar man en fond man anser vara i en svacka är det egentligen bara att kötta? Om man har psyket med sig då vill säga .

Ja kör på om du känner dig säker. Men var beredd på svängningar och se till att du inte får panik om något oväntat händer.
Citera
2015-12-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag skulle, utöver att välja 4-5 olika indexfonder med fokus på olika saker, även välja att köpa in mig i omgångar. Nu vet jag inte hur mycket kapital du har att tillgå, men jag rekommenderar att du endast köper in dig för en mindre summa och ligger likvid med resten, för att sedan fylla på regelbundet över en viss period. Du kan exempelvis köpa in dig en gång per månad, en gång per kvartal, eller en gång per halvår. Intervallet bestämmer du själv - precis som hur lång period det ska ta för dig att nå full position.

Oavsett om du har tillgång till hela det kapital du har tänkt att investera i indexfonder så tycker jag att man bör sprida inköpen just för att få ett bättre snittpris (och bättre risk). Välj därför ut 4-5 indexfonder som du tycker passar dina kriterium, för att sedan med jämna mellanrum föra in kapital i dessa.

Att köpa in dig till full position direkt kan kännas psykologiskt skönare, men det är oftast mycket sämre. Framgångsrik investering handlar till stor del om tålamod och planering.

Okej, tack för tipset. Dock förstår jag inte riktigt poängen med det. Kan vara jag som är trög. Låt säga att jag har ett kapital på 500 000 kr. Varför ska jag portionera ut det över en längre tid? Är det för att se hur fonderna utvecklas över en tid eller är det någon annan ide här? Har jag dom endast på mitt konto är ju det en garanti för att dom inte kommer växa en ynka krona.
Citera
2015-12-06, 15:03
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Okej, tack för tipset. Dock förstår jag inte riktigt poängen med det. Kan vara jag som är trög. Låt säga att jag har ett kapital på 500 000 kr. Varför ska jag portionera ut det över en längre tid? Är det för att se hur fonderna utvecklas över en tid eller är det någon annan ide här? Har jag dom endast på mitt konto är ju det en garanti för att dom inte kommer växa en ynka krona.

Det var ju precis det jag svarade på.

1. Genom att sprida dina inköp så kommer du köpa både när fonden är relativt billig respektive relativt dyr i förhållande till dess tidigare och kommande priser. Du får alltså ett bättre GAV, ett bättre snittpris. De som hållit på ett tag vet att det är väldigt svårt att träffa toppar och bottnar, så om du går all-in är risken större att du köper på en topp än en botten, vilket gör att du får betala ett dyrare pris än om du snittar ner dig. Avkastningen kan därför bli mindre än om du snittar in dig, trots att dina pengar är i fonden är längre tid. Det är marginella skillnader, men ack så viktigt.

Jag swingtradar främst i direktägda aktier och därför tar jag full position ganska omgående, men ett långsiktigt sparande i en indexfond hade jag köpt in mig över en period snarare än att gå all-in. Även om det senare känns skönare psykologiskt.

2. Genom att ha ett mindre kapital i fonden jämfört med hela din tänkta position så löper du mindre risk av naturliga skäl.

Som sagt, framgångsrik investering handlar till stor del om tålamod och planering. Det gäller att investera smart. Du måste göra en analys själv och tycker du det känns bättre, av olika anledningar, att gå all-in direkt i dina fonder så ska du naturligtvis göra det. Jag beskriver bara hur jag hade gjort.
Citera
2015-12-07, 19:43
Medlem
En kort fråga om ISK och vinster.

Låt oss säga jag har gjort en förtjänst på 10,000 kr efter Courtage kostnaden. Av de 10,000 kr i vinst, 3,000 kr kommer behöva betalas till Skatteverket pga 30% vinst lagen?

Har jag missförstått detta eller är ovan korrekt?
Citera
2015-12-07, 20:06
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
En kort fråga om ISK och vinster.

Låt oss säga jag har gjort en förtjänst på 10,000 kr efter Courtage kostnaden. Av de 10,000 kr i vinst, 3,000 kr kommer behöva betalas till Skatteverket pga 30% vinst lagen?

Har jag missförstått detta eller är ovan korrekt?

Du har missförstått det.

Här kan du läsa om ISK och hur det fungerar:
https://www.avanza.se/konton/isk.html
Citera
2015-12-07, 20:13
Medlem
Citat:
Du har missförstått det.

Här kan du läsa om ISK och hur det fungerar:
https://www.avanza.se/konton/isk.html

Hmm... Endast schablonskattat. Inga vinstskatter på de trejder man gjort. Endast schablonskatt på all kapital på kontot vid slutet av varje kvartal.

Jag var under det antagandet , att på alla trejder man tjänade något på, behövde man eventuellt punga 30% skatt på trejdvinsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in