Citat:
Ursprungligen postat av
Z91
Okej, tack för tipset. Dock förstår jag inte riktigt poängen med det. Kan vara jag som är trög. Låt säga att jag har ett kapital på 500 000 kr. Varför ska jag portionera ut det över en längre tid? Är det för att se hur fonderna utvecklas över en tid eller är det någon annan ide här? Har jag dom endast på mitt konto är ju det en garanti för att dom inte kommer växa en ynka krona.
Det var ju precis det jag svarade på.
1. Genom att sprida dina inköp så kommer du köpa både när fonden är relativt billig respektive relativt dyr i förhållande till dess tidigare och kommande priser. Du får alltså ett bättre GAV, ett bättre snittpris. De som hållit på ett tag vet att det är väldigt svårt att träffa toppar och bottnar, så om du går all-in är risken större att du köper på en topp än en botten, vilket gör att du får betala ett dyrare pris än om du snittar ner dig. Avkastningen kan därför bli mindre än om du snittar in dig, trots att dina pengar är i fonden är längre tid. Det är marginella skillnader, men ack så viktigt.
Jag swingtradar främst i direktägda aktier och därför tar jag full position ganska omgående, men ett långsiktigt sparande i en indexfond hade jag köpt in mig över en period snarare än att gå all-in. Även om det senare känns skönare psykologiskt.
2. Genom att ha ett mindre kapital i fonden jämfört med hela din tänkta position så löper du mindre risk av naturliga skäl.
Som sagt, framgångsrik investering handlar till stor del om tålamod och planering. Det gäller att investera smart. Du måste göra en analys själv och tycker du det känns bättre, av olika anledningar, att gå all-in direkt i dina fonder så ska du naturligtvis göra det. Jag beskriver bara hur jag hade gjort.