2016-01-04, 19:06
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
läser mycket folk som köper omx kort och långt i daytrader chatten. men vad köper dem då? är det certifikat eller? å vad heter dem?

Man kan handla ett flertal olika instrument i index, lång och kort indikerar bara vilken marknadstro man har, inte med vad man nyttjar för instrument. Alla derivat som finns är bara verktyg för att uttrycka sin marknadstro med.

Personligen tradar jag med CFDs när jag handlar i index, ibland även mini futures, men väldigt många handlar direkt i terminen. Har man begränsat kapital så är det bästa att handla med CFDs och/eller mini futures.

Bull/bear cert finns också som alternativ, precis som så många andra instrument, men jag tycker dessa är väldigt dåliga pga dess höga urholkningseffekt, och de är extremt dåliga om man vill swinga sin position över natten. Därför tradar jag uteslutande med CFDs och mini futures.
Senast redigerad av Strand. 2016-01-04 kl. 19:13.
Citera
2016-01-05, 08:50
Bannlyst
Hej. Jag har sålt fonder (Swedbank robur). Brukar vanligtvis få pengarna dagen efter, (sålde igår) men inga pengar har kommit in på kontot. Kollar jag fondordrar finns det inga men på historik står det inlösen och summan jag sålde för. Kan jag räkna med att pengarna kommer in idag eller är det något strul på gång?

Mycket tacksam för svar, mvh.
Citera
2016-01-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
På A/F-konto betalar du bara skatt på den vinst du gjort, alltså 30 kr (0,30 x 100).

Använd ISK istället.

Aha okej tack Ska man då flytta aktierna till ett ISK direkt när man nöjt sig med köpet av antal aktier eller går det bra att flytta dem vid försäljning bara?
Citera
2016-01-05, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Hej. Jag har sålt fonder (Swedbank robur). Brukar vanligtvis få pengarna dagen efter, (sålde igår) men inga pengar har kommit in på kontot. Kollar jag fondordrar finns det inga men på historik står det inlösen och summan jag sålde för. Kan jag räkna med att pengarna kommer in idag eller är det något strul på gång?

Mycket tacksam för svar, mvh.

Fick in pengarna nu så det löste sig.
Citera
2016-01-05, 17:20
Medlem
beräkna risk för aktier m.h.a standardavvikelse

Hej!
Har en fråga som jag skulle behöva ha hjälp med (tentaplugg).

Hur räknar jag fram risken för en aktie med hjälp av standardavvikelsen?

Givet är att aktien A har en avkastning på 25 % och standardavvikelsen är 75 %.
Aktien B har en avkastning på 12 % och standardavvikelsen är 30 %.
(Korrelation -0,7 om det spelar roll)
Jag ska räkna fram förväntad risk av en portfölj med hjälp av en formel som vi har given, men då behöver jag först veta vilken risk aktien A och B har.

Tacksam för svar!
Citera
2016-01-05, 22:31
Medlem
kaakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Aha okej tack Ska man då flytta aktierna till ett ISK direkt när man nöjt sig med köpet av antal aktier eller går det bra att flytta dem vid försäljning bara?

Det kostar att "flytta" aktierna till ett ISK ... Det bästa är att du köper aktierna "direkt" till ISK istället.
Citera
2016-01-06, 20:11
Bannlyst
http://imgur.com/SuG5N9u
Vänligen se bild ovan.

Min fråga är varför denna gröna stapel rör sig ned mot oändligheten för 1 minuts-grafen?
Antar att det är HFT som ligger bakom, men om ni kollar in SP500 på olika tidsrymder så ser ni att denna "bugg"-stapel endast finns med i 1 minut-charten men inte de andra (5 min, 1 dag, 1 vecka osv..)...?
Citera
2016-01-07, 16:32
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo

Hej!

Du kan enkelt flytta aktier från ett AF-konto till ISK via vår funktion på sajten, det är helt gratis och det som sker är att dina vinster eller förluster realiseras och du får ett nytt anskaffningsvärde på ditt ISK. När du har handlat i ett värdepapper i ditt AF-konto måste du däremot vänta två dagar innan du kan flytta dem till ISK, det beror på att börsen tillämpar två likviddagar.

Citat:
Ursprungligen postat av kaaki
Det kostar att "flytta" aktierna till ett ISK ... Det bästa är att du köper aktierna "direkt" till ISK istället.

Vill man ha aktierna på sitt ISK är det givetvis bäst att köpa dem där direkt men jag vill ändå poängtera att vi inte tar någon avgift för flytten.

Återkom gärna om du har några frågor!

Vänligen
Arvid, Avanza
Citera
2016-01-08, 16:28
Medlem
HowHighGs avatar
Har suttit och tittat på warranter. Vad jag förstår ska man kunna utläsa i warrantens namn om löptid, lösenpris etc, men Mini shorts i olja på Avanzas hemsida innehåller endast namn som "MINI S OLJA AVA 1" eller "MINISHRT OLJA VT3". Har jag missuppfattat detta helt eller kan man utläsa skillnaden på dessa två endast genom namnen?
Citera
2016-01-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowHighG
Har suttit och tittat på warranter. Vad jag förstår ska man kunna utläsa i warrantens namn om löptid, lösenpris etc, men Mini shorts i olja på Avanzas hemsida innehåller endast namn som "MINI S OLJA AVA 1" eller "MINISHRT OLJA VT3". Har jag missuppfattat detta helt eller kan man utläsa skillnaden på dessa två endast genom namnen?

Båda de du tar upp är Mini-futures. Här har du en warrant:

https://www.avanza.se/borshandlade-p...9/lup6m-110nds

M visar att det är en säljwarrant med lösen i januari, och 110 visar lösenpriset. Här hittar du en tabell med de olika betydelserna:

https://www.avanza.se/kundservice/ku...warranter.html
Citera
2016-01-08, 18:18
Medlem
HowHighGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Båda de du tar upp är Mini-futures. Här har du en warrant:

https://www.avanza.se/borshandlade-p...9/lup6m-110nds

M visar att det är en säljwarrant med lösen i januari, och 110 visar lösenpriset. Här hittar du en tabell med de olika betydelserna:

https://www.avanza.se/kundservice/ku...warranter.html

Aha, så mini-futures är en slags underkategori till warranter? Vet du hur man urskiljer mini-futures ifrån varandra och vad man skall titta på i val av mini-future?
Citera
2016-01-08, 23:52
Medlem
Hej!

Jag vill ställa en fråga om certifikat. Via Avanza Markets får man 0 kr courtage om man köper vissa certifikat på siten. Detta gäller till exempel BEAR OMX X15 AVA och BULL OLJA X10 AVA4. Det utgår dock administrationsavgift om 0.5%. Finns det några andra kostnader jag inte räknar med nu, eller är det så pass enkelt som att courtaget blir just noll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in