2015-12-02, 21:42
Medlem
Hejsan.

Har ett ISK-konto hos Handelsbanken med lite fonder i. Dock verkar dom flesta välja Avanza eller Nordnet när det kommer till handel med värdepapper. Har dessa bättre utbud när det gäller fonder? Vad finns det för andra västentliga skillnader när det gäller Avanza och Nordnet jämfört med t.ex. Handelsbanken. Lägre avgifter, courtage etc?
Citera
2015-12-02, 22:03
Medlem
Rustnings avatar
Hej! Jag köpte rätt nyligen lite aktier i National Bank of Greece, men de går inte att sälja längre nu på Avanza och när jag googlade lite hittade jag att aktien blivit "delistad" från NYSE, betyder det att mina aktier där är helt värdelösa nu?? Vad i helvete är det här haha Riktigt dåligt om så är fallet...
Citera
2015-12-03, 00:57
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z91
Hejsan.

Har ett ISK-konto hos Handelsbanken med lite fonder i. Dock verkar dom flesta välja Avanza eller Nordnet när det kommer till handel med värdepapper. Har dessa bättre utbud när det gäller fonder? Vad finns det för andra västentliga skillnader när det gäller Avanza och Nordnet jämfört med t.ex. Handelsbanken. Lägre avgifter, courtage etc?

Det är en blandning av anledningar som gör att valet faller på Avanza och Nordnet hos de allra flesta. I huvudsak är det precis vad du tar upp, utbud, courtage, men också användarvänligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Rustning
Hej! Jag köpte rätt nyligen lite aktier i National Bank of Greece, men de går inte att sälja längre nu på Avanza och när jag googlade lite hittade jag att aktien blivit "delistad" från NYSE, betyder det att mina aktier där är helt värdelösa nu?? Vad i helvete är det här haha Riktigt dåligt om så är fallet...

Nej, de har inte blivit värdelösa. Du har fortfarande dina aktier i NBG. Skulle du ha dem på ISK där onoterade andelar inte får förvaras kommer de automatiskt att flyttas till vanlig depå, i alla fall om du har Avanza. Utan att ha studerat händelsen närmare har jag för mig att de skulle lösa problemet genom en omvänd split och på så vis åter kunna handlas på börsen igen. Du kan inte göra annat än att avvakta i det här fallet. Eller ja, eventuellt kan du mäkla iväg dem på vanligt vis till vilken kostnad det nu skulle innebära eller sälja dem själv. Det är ju trots allt andelar du äger och som du får göra som du vill med.
Citera
2015-12-03, 01:26
Medlem
Rustnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Nej, de har inte blivit värdelösa. Du har fortfarande dina aktier i NBG. Skulle du ha dem på ISK där onoterade andelar inte får förvaras kommer de automatiskt att flyttas till vanlig depå, i alla fall om du har Avanza. Utan att ha studerat händelsen närmare har jag för mig att de skulle lösa problemet genom en omvänd split och på så vis åter kunna handlas på börsen igen. Du kan inte göra annat än att avvakta i det här fallet. Eller ja, eventuellt kan du mäkla iväg dem på vanligt vis till vilken kostnad det nu skulle innebära eller sälja dem själv. Det är ju trots allt andelar du äger och som du får göra som du vill med.
Tack fam, blev lite orolig där... Haha
Citera
2015-12-03, 20:12
Medlem
JoeL431s avatar
Jag undrar varför man ska placera summor i portioner i fonder och inte som klump? Förstår att det är dumt om fonden befinner sig på en topp och att det hela jämnas ut bättre med "en gång i månaden" taktiken. Men om man anser att en fond befinner sig på en dip jämfört med historien, varför inte köra?

Undrar alltså om det finns fler anledningar att portionera in sina pengar i fonder än att kursen eventuellt ligger för högt just då?
Citera
2015-12-03, 20:15
Bannlyst
Går det att köpa bear certifikat med ISK? Läst att det inte går att blanka med ISK, men även läst att det går att köpa certifikat med ISK så undrar om det går att korta genom certifikat?
Citera
2015-12-03, 20:20
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag undrar varför man ska placera summor i portioner i fonder och inte som klump? Förstår att det är dumt om fonden befinner sig på en topp och att det hela jämnas ut bättre med "en gång i månaden" taktiken. Men om man anser att en fond befinner sig på en dip jämfört med historien, varför inte köra?

Undrar alltså om det finns fler anledningar att portionera in sina pengar i fonder än att kursen eventuellt ligger för högt just då?

Det är svårare psykologiskt att hantera att din insatta klumpsumma minskar i värde.
Citera
2015-12-03, 20:36
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Det är svårare psykologiskt att hantera att din insatta klumpsumma minskar i värde.
Så hittar man en fond man anser vara i en svacka är det egentligen bara att kötta? Om man har psyket med sig då vill säga .
Citera
2015-12-04, 01:45
Medlem
OkandSlentrianists avatar
Vet inte riktigt var det lämpar sig bäst att fråga i för tråd men jag prövar här:

Om jag vill investera i en specifik råvara på längre sikt, där jag vill ha en så låg avbränning som möjligt, vad finns det för vettiga alternativ? Det är inte av större vikt med någon märkbar hävstång men om det skulle kunna inkorporeras utan att värdet urgröps på sikt så går även det an.

Ponera att jag skulle bedöma att kaffe-priset är på en låg nivå och jag vill ta ett bet för framtiden, jag är inte säker på vilken riktning den kommer ta den närmaste tiden men står fast övertygad om att kursen kommer vara högre i framtiden, kanske någon månads sikt. Likt ett långsiktigt bet på en aktie som kortsiktigt tagit en del stryk, men man tror på sikt kommer vända det. Vad finns det då för bra investeringsalternativ? Passar det sig t.ex. med en Long Kaffe H som är utan hävstång , eller är det något mer som bör beaktas frånsett spread och adminstrationskostnader? Går det att få någon hävstång för en position som hålls under en längre tid utan att värdet sinar med tiden vid volatilitet?
Tacksam för svar.
Citera
2015-12-04, 12:46
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Tjenare, har en frågande angående konto typ, har i dagsläget ett vanligt akite konto med några tillväxtakiter. Jag planerar nu på att börja köpa utdelnings akiter på långsikt >30 år, och även lite onoterade aktier när tillfälle ges utöver det kommer jag även köpa så kallade tillväxtaktier. Nu undrar jag vad för konto man ska ha, ska det vara ett vanligt för utdelnings aktierna då det kommer vara ett fåtal köp om året och ett ISK konto för tillväxtaktierna där det är väldigt varierande i köp? Jag kommer även flytta utomlands om ca 5 år och om jag har förstått det rätt kan inte ha kvar ISK konto då.
Citera
2015-12-04, 12:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartPolkagris
ska det vara ett vanligt för utdelnings aktierna
Du betalar 30% skatt på utdelningen då.

ISK.

Citat:
Jag kommer även flytta utomlands om ca 5 år och om jag har förstått det rätt kan inte ha kvar ISK konto då.
KF då?
Citera
2015-12-04, 13:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
Går det att köpa bear certifikat med ISK? Läst att det inte går att blanka med ISK, men även läst att det går att köpa certifikat med ISK så undrar om det går att korta genom certifikat?
Det går bra att korta med hjälp av certifikat och warranter i ett ISK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in