Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-10, 18:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmedimme9393
Hej, är helt grön på aktier och fonder. Tänkte gå in med 5000 kr till att börja med. Har startat ett konto på avanza. Jag håller för tillfället på att tillskansa mig nybörjarinformation på området. Jag skulle kunna lägga ner några timmar i veckan att ha koll på placeringarna. Vad bör jag börja med? Ser inte placeringarna på en 10 års plan utan kanske vad man kan göra på 1 år. Om jag får mersmak och ser att pengarna växer kommer jag kontinuerligt att sätta in pengar.

Mvh
Vet inte vad din koll egentligen skall leda till. Men tycker du det är kul så kika på.

På ett års tid är det ju marknadens / bolagens utveckling (Kommer det ju alltid vara men just de och för just den tidsperioden) som kommer bestämma huruvida det går bra eller inte och jag ser inte riktigt vad det har med framtiden att göra eller varför du skall bry dig om det.

Blir det ett bra år skall du spara vidare och blir det ett dåligt år så skall du inte göra det? ..
Citera
2015-02-10, 18:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossybossy
Jag har ett aktie & fondkonto hos avanza tycker ni jag ska byta till ISK?
Ja.
Citera
2015-02-10, 18:54
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vi har ingen rådgivning, men jag ville ändå passa på att önska dig välkommen som kund. Vi på kundservice finns tillgängliga på 08-562 250 00 eller via meddelande på sajten om du skulle ha några frågor på vägen!

Kul att du också valde att bli kund hos oss

Du kan byta till courtageklass Mini direkt, och det är givetvis kostnadsfritt. Efter ditt första byte är det 30 dagar som gäller. Courtageklassen gäller alla dina konton.

Tveka inte att höra av er vid frågor eller funderingar!

/Kristoffer, Avanza

Jag vill bara lite snabbt ge en eloge till er på Avanzas kundtjänst för att ni finns även här på FB och svarar på frågor. Alltid bäst att få svaren direkt från källan så att säga. Eftersom det i den här tråden rätt ofta ställs frågor om just Avanza så ser i alla fall jag det som en väldigt bra kundservice.
Dagens blombukett går till er.
Keep up the good work!
Citera
2015-02-10, 19:17
Medlem
Om jag äger Swedbank USA index. Både Down Jones och Nasdaq har ju gått bra idag men min fond har gått ner 0,4 idag? Är det verkligen från dagens USA index som man ser nu? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge en utförlig förklaring kring detta
Citera
2015-02-10, 19:39
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Om jag äger Swedbank USA index. Både Down Jones och Nasdaq har ju gått bra idag men min fond har gått ner 0,4 idag? Är det verkligen från dagens USA index som man ser nu? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge en utförlig förklaring kring detta
Din fond visar antagligen gårdagens utveckling idag.

Imorgon kommer det se bättre ut.
Citera
2015-02-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Din fond visar antagligen gårdagens utveckling idag.

Imorgon kommer det se bättre ut.

Okej, det kan ju vara väldigt avgörande när man en gång ska sälja sina fonder om man vet att det gått upp på t.ex måndagen att man då säljer det dagen efter.. tack så mycket.
Citera
2015-02-10, 20:47
Medlem
Scraps avatar
Men vänta, är jag dum?

Vi tar ett enkelt exempel.

10 kr utgångsläge. Din tia sjunker med 10% ena dagen, alltså har du 9 kr kvar. Därefter ökar dina 9 kr med 10% och kvar har du 9.90 kr. Varför fungerar inte denna princip på ovanstående exempel??
Citera
2015-02-10, 20:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Men vänta, är jag dum?

10 kr utgångsläge. Din tia sjunker med 10% ena dagen, alltså har du 9 kr kvar. Därefter ökar dina 9 kr med 10% och kvar har du 9.90 kr. Varför fungerar inte denna princip på ovanstående exempel??
Det gör den väl?

Din tia ökar med 10% till 11. Sen sjunker den med 10% dvs med 1.10. Kvar har du 9.90.
Citera
2015-02-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Men vänta, är jag dum?

Ja, du är dum.

A: 10000*(1,01^29)*0,98 = 13 078
B: 10000*0,98*(1,01^29) = 13 078

A: 10*0.9*1.1=9.9
B: 10*1.1*0.9=9.9
Citera
2015-02-10, 21:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Okej, det kan ju vara väldigt avgörande när man en gång ska sälja sina fonder om man vet att det gått upp på t.ex måndagen att man då säljer det dagen efter.. tack så mycket.
Vet inte vilken fond du har men stopptiden brukar ju vara runt lunch här i Sverige och då har ju inte ens de amerikanska börserna öppnat, så lägger du in en order då hade jag ju antagit att du får leva med vad utvecklingen blir senare under dagen utan att ha sett något av det.
Citera
2015-02-11, 05:32
Medlem
Vilka tider gäller för aktier?
Jag menar när jag ska köpa aktier. Kan man göra det dygnet runt eller nån viss tid det inte går?
Och börjar aktien gälla direkt samma dag när man köpt?
Citera
2015-02-11, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Vilka tider gäller för aktier?
Jag menar när jag ska köpa aktier. Kan man göra det dygnet runt eller nån viss tid det inte går?
Och börjar aktien gälla direkt samma dag när man köpt?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._opening_times
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in