2022-11-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är nog för att hon inte riktigt skulle klara av att framstå som kunnig om ämnet om hon deltog.

Det är en sak att låta munnen gå när man är opinion. Än att försvara regeringens energi politik på ett trovärdigt sätt.
Och det tror man skall hålla i 4 år?
Citera
2022-11-25, 21:40
Medlem
Kalsarikannis avatar
Carl Johan Sonesson (M) kräver ett möte med Ebba Busch – men har hittills fått kalla handen.

Skånska toppmoderater är besvikna på det elprisstöd regeringen presenterat.

Citat:
De tre moderata toppolitikerna – utöver Carl Johan Sonesson är det regionala utvecklingsnämndens ordförande Anna Jähnke och Skånes kommuners ordförande Patric Åberg – ber Ebba Busch att komma till Skåne för att ”snarast samtala kring dessa frågor”, och understryker att de är flexibla gällande tid och datum.

I ett svar från Ebba Buschs statssekreterare ett par veckor senare redogörs för regeringens resonemang i frågan och ministern hoppas på fortsatt dialog med skåningarna. ”Dock har ministern inte möjlighet att genomföra ett besök i närtid”
https://www.dn.se/sverige/skanska-kr...er-ebba-busch/
Citera
2022-11-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarikanni
Carl Johan Sonesson (M) kräver ett möte med Ebba Busch – men har hittills fått kalla handen.

Skånska toppmoderater är besvikna på det elprisstöd regeringen presenterat.

https://www.dn.se/sverige/skanska-kr...er-ebba-busch/
Men Ebba har ju redan presenterat lösningen:. Ullunderställ.
Citera
2022-11-27, 00:16
Medlem
Merrybums avatar
Ebba Busch räknar med socialdemokraternas stöd i regeringens energi politik.

”Energiminister Ebba Busch (KD) räknar med att Socialdemokraterna kommer att ställa sig bakom den energipolitik som regeringen har lagt fram i Tidöavtalet, som bland annat innebär stora satsningar på kärnkraft. I en intervju med Ekot säger Busch att hon upplever att S och regeringen står nära varandra när det gäller energipolitiken.”
https://omni.se/busch-raknar-med-sst...litik/a/jlvKL0

Det var modigt av Ebba att räkna med tycker jag.
Citera
2022-11-28, 08:22
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:

”Energiminister Ebba Busch (KD) räknar med att Socialdemokraterna kommer att ställa sig bakom den energipolitik som regeringen har lagt fram i Tidöavtalet, som bland annat innebär stora satsningar på kärnkraft. I en intervju med Ekot säger Busch att hon upplever att S och regeringen står nära varandra när det gäller energipolitiken.”

"Står nära varandra i energipolitiken" samtidigt som det var deras enda fråga i valrörelsen? Är hon förvirrad?
Citera
2022-11-29, 22:41
Medlem
Trollmias avatar
Jag vet inte hur många av er här på Flashbackhar skrivit brev till era politiker... men jag har skrivit brev till Ebba Busch då hon numera är vår Energi-minister.

Till Energiminister, Ebba Busch

Hejsan,

Eftersom du nu fått tagit över en väldigt tung och jag kan förmoda, hemsk titel från den rödgröna röran, men jag är fortfarande besviken på att jag måste stå med mina två fötter i en hemsk situation. Ska jag välja att sätta mat på bordet eller svälta?

Japp, så enkel är frågan för att kunna sätta mat på bordet måste jag ha el och för att ha el måste jag ha pengar att betala för den och betalar jag för elen så har jag inga pengar för att sätta mat på bordet...

Klassiskt moment 22.

För två år sedan när min lilla etta på 38 kvm lyckades komma upp i 500 kr i el-kostnad då var det för att jag satt och myste till julfilmer på tv:n. Numera har jag dragit ner alla mina elkostnader till en dator, kyl/frys, en lampa och när jag laddar telefonen... och jag har ändå en elräkning på 550 :-

Greta Thunberg m.fl. säger att vi ska dra ner på våra elkostnader för att spara på klimatet, jag undrar, hur mycket mer ska jag spara ner på?? Jag vågar knappt dra igång min spis och spisfläkt (det vill säga LAGA MAT)... Ska jag stänga av mitt kylskåp/frys? (fast det är klart, kyl är ju utanför dörren med tanke på årstiden så det kan ju funka... men frys, nej det är ju inte minusgrader ännu)...

Så fru Energi-minister,

Var så snäll och tala om för mig hur jag ska kunna spara in på min el så jag inte får så mycket i elräkning??

Måste jag släcka ner alla lampor i mitt liv under Sveriges mest mörka säsong? Ska jag sluta använda spisen? Ska jag sluta använda mat överhuvudtaget (läs kyl/frys) och kanske bara äta frukt och hårt bröd?

Ge svenskarna ett liv och ta bort den förbenade skatten/momsen i ett år på el-räkningen. Det är min ärliga åsikt.

Med vänliga hälsningar

Maria XXXXX
Gyttorp, Nora

PS: Detta är ett öppet brev och kommer att delas till diverse sociala medier. DS.

Får jag svar kommer jag att återge svar här i tråden.
Citera
2022-11-30, 11:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Får liksom känslan av att Ebba kan ungefär lika mycket om energiteknik som hon kan om det svenska litteraturarvet.

https://www.youtube.com/watch?v=yAwCjeQ3mYw

Kärnkraft är ingen kvickfix när det gäller elprodution. Det går inte att omstarta gamla nedlagda kärnkraftverk i praktiken. Visst kan man tycka att man skulle påbörjat byggandet av nya kärnkraftverk för länge sedan och kört de gamla längre, men det hjälper oss inte nu. Visst planera för ny kärnkraft, men vi har akuta problem att lösa också.

Tyvärr är min bedömning att Ebba inte håller måttet. Hon har graft överskridit sitt kompenenstak.
Citera
2022-11-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Får liksom känslan av att Ebba kan ungefär lika mycket om energiteknik som hon kan om det svenska litteraturarvet.

https://www.youtube.com/watch?v=yAwCjeQ3mYw

Kärnkraft är ingen kvickfix när det gäller elprodution. Det går inte att omstarta gamla nedlagda kärnkraftverk i praktiken. Visst kan man tycka att man skulle påbörjat byggandet av nya kärnkraftverk för länge sedan och kört de gamla längre, men det hjälper oss inte nu. Visst planera för ny kärnkraft, men vi har akuta problem att lösa också.

Tyvärr är min bedömning att Ebba inte håller måttet. Hon har graft överskridit sitt kompenenstak.
Tipsa henne hur man löser de akuta problemen under tiden som det byggs nya kärnkraftverk. Jag är också nyfiken på din ”kvickfix”, för en sådan har väl någon med ett så högt kompetenstak att det petar Gud i ändan?
Citera
2022-11-30, 21:06
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tipsa henne hur man löser de akuta problemen under tiden som det byggs nya kärnkraftverk. Jag är också nyfiken på din ”kvickfix”, för en sådan har väl någon med ett så högt kompetenstak att det petar Gud i ändan?
Det finns självklart ingen kvickfix. Det förstår alla. Ingen annan partiledare än Ebba påstod heller att det fanns det, ens innan valet. Utom just Ebba.
Citera
2022-11-30, 22:52
Medlem
picapicans avatar
Ebba Busch verkar minst sagt obekväm i media nu, annat med hur hon uppträdde i valrörelsen. Hon lovade allt till alla. Det har börjat svajigt för Busken.
Citera
2022-12-02, 15:39
Medlem
Citat:
Det finns självklart ingen kvickfix. Det förstår alla. Ingen annan partiledare än Ebba påstod heller att det fanns det, ens innan valet. Utom just Ebba.

Du har som vanligt väldigt lite kompetens eller kunskap i dina inlägg. Samtliga borgerliga partier hävdade att energikrisen berodde på en vänstervridet ideologisk vilja att lägga ner kärnkraften. Alla lovade även att satsa på nya reaktorer.

https://moderaterna.se/var-politik/karnkraft/

Det är även tydligt att du har missat att det pågår ett krig i Europa som har orsakat en enorm energikris eftersom tillgången till rysk naturgas har upphört. Dina tramsiga inlägg når nätt och jämt över ett lågstadiebarns och ditt enda syfte är att sprida dynga på Ebba Busch, KD och övriga borgerliga partiet.
Citera
2022-12-02, 21:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har som vanligt väldigt lite kompetens eller kunskap i dina inlägg. Samtliga borgerliga partier hävdade att energikrisen berodde på en vänstervridet ideologisk vilja att lägga ner kärnkraften. Alla lovade även att satsa på nya reaktorer.

https://moderaterna.se/var-politik/karnkraft/

Det är även tydligt att du har missat att det pågår ett krig i Europa som har orsakat en enorm energikris eftersom tillgången till rysk naturgas har upphört. Dina tramsiga inlägg når nätt och jämt över ett lågstadiebarns och ditt enda syfte är att sprida dynga på Ebba Busch, KD och övriga borgerliga partiet.
Nu blandar du och ger precis som du vill.

För det första, var i din moderat länk står det att kärnkraften är en kvickfix?

Har jag förövrigt uttalat mig om kärnkraft? Du vet ju inte om jag är för eller emot kärnkraft. Ebba är för, precis som du säger alla andra borglig partier oxå.

Men kärnkraft tar tid. Den genomsnittliga tiden är 7 år från påbörjat bygge till att verket ger el är 7 år. Så hur som haver är kärnkraft ingen kvickfix på det akuta el-läget.

Om man jämför mitt konstaterade om att det inte finns någon snabb lösning som på den akuta el situationen med ditt inlägg som jag nu kommenterar. Så tänker iallafall fall jag att det är ditt inlägg som står för tramset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in