2015-04-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En motfråga är inte samma sak som ett svar, det förstår du väl?

Men trots att du inte klarade av att svara på min fråga så ska jag besvara din för jag undviker inte frågor som du.
Vad är det med dig och dina ständiga falska anklagelser om att man undviker frågor? Det är som att du tror att ingen kan läsa mer än två inlägg bakåt, och att om du bara drar en rövare och påstår att man inte svarat så har du räddat ansiktet. Här är mitt svar på frågan, igen:

Citat:
Det är inte vilken fråga som helst. Det är inte "om du ska vara sekreterare här ingår även att koka kaffe". Det handlar om en fundamental skiljelinje i uppfattningen om när livet börjar, och skiljelinjen går inte mellan religiösa och ateister/agnostiker, det finns abortmotståndare av båda sorterna precis som det finns kristna som är OK med abort. Jag har inga problem med aborter personligen, men andra likställer det med mord.

Den senare gruppen finner det orimligt att ordningen ska vara så binär att man inte ska kunna jobba på någon av vårdens kvinnokliniker (där det finns åtskilliga andra uppgifter man kanske brinner för) utan att också gå med på att rutinmässigt utföra vad man uppfattar som mord. Då är min enkla inställning att om saken går att lösa utan att det påverkar verksamheten negativt så är det OK med en kompromiss där alla får som de vill.

Det är inte konstigare än att när det finns vissa som vill att det offentliga ska sköta allt och andra vill ha privata alternativ, löser man det så att de som vill får göra aktiva vård- och skolval och välja privata alternativ, och de som vill avstår från att välja och behåller därmed det offentliga alternativet.

Om det är principiellt viktigt för dig att 100% av vårdpersonalen på kvinnokliniker ska vara tvingad att delta i aborter så bör du skippa SD och gå över till ett sjuklöverparti, utom KD förstås.
Behöver jag sammanfatta svaret så att du ska förstå att det är ett svar på din fråga? Okej:

DET DUGER INTE ATT KOMMA MED "OM JOBBET INTE PASSAR FÅR MAN TA ETT ANNAT" I DET HÄR UNIKA FALLET. ABORTER FÖRTJÄNAR EN UNDANTAGSREGEL. MAN BÖR FÅ KUNNA JOBBA PÅ KVINNOKLINIK UTAN ATT UTFÖRA ABORTER. DET ÄR RIMLIGT ATT DEN UPPGIFTEN LYFTS ÅT SIDAN FRÅN "EXAKT ALLT DETTA MÅSTE UNDANTAGSLÖST INGÅ I JOBBET ANNARS KAN DU DRA".
Citera
2015-04-27, 23:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad är det med dig och dina ständiga falska anklagelser om att man undviker frågor? Det är som att du tror att ingen kan läsa mer än två inlägg bakåt, och att om du bara drar en rövare och påstår att man inte svarat så har du räddat ansiktet. Här är mitt svar på frågan, igen:

Behöver jag sammanfatta svaret så att du ska förstå att det är ett svar på din fråga? Okej:

DET DUGER INTE ATT KOMMA MED "OM JOBBET INTE PASSAR FÅR MAN TA ETT ANNAT" I DET HÄR UNIKA FALLET. ABORTER FÖRTJÄNAR EN UNDANTAGSREGEL. MAN BÖR FÅ KUNNA JOBBA PÅ KVINNOKLINIK UTAN ATT UTFÖRA ABORTER. DET ÄR RIMLIGT ATT DEN UPPGIFTEN LYFTS ÅT SIDAN FRÅN "EXAKT ALLT DETTA MÅSTE UNDANTAGSLÖST INGÅ I JOBBET ANNARS KAN DU DRA".

Du säger att man bör få undvika att utföra aborter och jag har uppfattat att du tycker det, men du har inte motiverat din ståndpunkt. Varför ska man ha rätt att ta ett jobb och sedan vägra utför vissa arbetsuppgifter som ingår i jobbet?

Det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter denne vill ha utförda och anställer därför personer som ska utföra dem.
Citera
2015-04-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag kan ta den i så simpla termer jag kan då du klart och tydligt inte har förstått vad som har sagts.

Om Stina inte vill arbeta med att utföra aborter eller servera kaffe till sin chef så skall hon ha möjligheten att genom ett samtal med sin chef (vid anställning eller vid ett senare tillfälle) där båda parterna (hon och chefen) kommer överens om att det arbetsområdet (servera kaffe eller utföra abort) inte är något som inte skall falla inom hennes arbetsområde av moraliska skäl och därav så behöver hon inte utöva det.
Men detta är ju exakt vad som inte är möjligt i dagsläget vad gäller aborter. Stina kan inte förhandla bort det. Om så skulle ha varit fallet så hade KD naturligtvis inte behövt ta upp frågan. Vad KD föreslår är att kvinnoklinikpersonal ska ha möjlighet till samvetsfrihet och lösa det genom att ta upp det på arbetsplatsen. Så, grattis - du föreslår nu själv ganska exakt det som EBT föreslår, det som du för ett par sidor sedan rasade mot...?
Citera
2015-04-27, 23:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men detta är ju exakt vad som inte är möjligt i dagsläget vad gäller aborter. Stina kan inte förhandla bort det. Om så skulle ha varit fallet så hade KD naturligtvis inte behövt ta upp frågan. Vad KD föreslår är att kvinnoklinikpersonal ska ha möjlighet till samvetsfrihet och lösa det genom att ta upp det på arbetsplatsen. Så, grattis - du föreslår nu själv ganska exakt det som EBT föreslår, det som du för ett par sidor sedan rasade mot...?

Om det inte går att förhandla bort så beror det på att arbetsgivaren inte håller med dig om att det skulle fungera så bra. Ta ett annat jobb som passar.
Citera
2015-04-27, 23:54
Medlem
Citat:
Du säger att man bör få undvika att utföra aborter och jag har uppfattat att du tycker det, men du har inte motiverat din ståndpunkt. Varför ska man ha rätt att ta ett jobb och sedan vägra utför vissa arbetsuppgifter som ingår i jobbet?

Det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter denne vill ha utförda och anställer därför personer som ska utföra dem.
För att abort är en känslig fråga ditt jävla spånhuvud. Abort innebär om du inte insett det att man avlivar ett foster som hade blivit ett barn om låtit det fortsätta växa. Vid sena aborter lever barnet/fostret i någon mån och man tvingas vänta på att det ska dö. Känner en sjuksköterska som berättat om just detta och det låter ganska hemskt.

Sjukvård handlar nästan exklusivt om att rädda liv och att hjälpa människor. Inte så att man är olämplig att jobba i sjukvården för att man har något emot det enstaka område som jobbar med att ta bort liv.

Ni som är motståndare till det här har verkligen inga som helst argument att motivera er ståndpunkt. Bara massa översitteri och överdrivet känslokall huvudet bland molnen logik där ni tycks tävla om vem som kan ta minsta möjliga hänsyn till människors känslor och samvete.
Citera
2015-04-27, 23:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Då kan Stina välja att starta en egen klinik.

Det finns ingen som hindrar henne från att starta en privat klinik där hon inte arbetar med abort och om det finns andra i samma län som står för samma moral när det kommer till barnafödsel så kommer hon snabbt att kunna få arbetskollegor och troligen ett företag som fungerar.

Skillnaden mellan mig och EBT är att jag pratar om att individen skall ta på sig ansvaret, individen skall förhandla om sina arbetsuppgifter men den förhandlingen skall den anställda ta upp vilket redan görs idag för om en som är anställd inte kan utföra ett arbetsområde och företaget kan utan några problem tillåta ett sådant avtal utan att det påverkar arbetsplatsen eller företaget negativt så kommer även den anställda att få slipa utföra en abort.

Det skall inte finnas några lagar som ger någon genvägar vilket du har tjatat om från början genom alla dina utomordentligt korkade exempel och jämförelser, när en vänsterpartist står för en friare marknad än vad du klart och tydligt gör så bör du nog granska vart du egentligen står i det politiska spektrumet då du inte vill tillåta företagen bestämma grundvillkoren för att senare tillåta de anställda förhandla om sina arbetsuppgifter.
Citera
2015-04-27, 23:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
För att abort är en känslig fråga ditt jävla spånhuvud. Abort innebär om du inte insett det att man avlivar ett foster som hade blivit ett barn om låtit det fortsätta växa. Vid sena aborter lever barnet/fostret i någon mån och man tvingas vänta på att det ska dö. Känner en sjuksköterska som berättat om just detta och det låter ganska hemskt.

Sjukvård handlar nästan exklusivt om att rädda liv och att hjälpa människor. Inte så att man är olämplig att jobba i sjukvården för att man har något emot det enstaka område som jobbar med att ta bort liv.

Ni som är motståndare till det här har verkligen inga som helst argument att motivera er ståndpunkt. Bara massa översitteri och överdrivet känslokall huvudet bland molnen logik där ni tycks tävla om vem som kan ta minsta möjliga hänsyn till människors känslor och samvete.

Men sök då inte ett jobb där den uppgiften ingår, hur svårt är det att fatta?
Citera
2015-04-28, 00:00
Medlem
Citat:

Men du har liksom vänt på ordningen... det handlar inte om att man först ska ta jobb på kvinnoklinik och sen säga "haha, jag vägrar jobba med aborter, gotcha!". Det fattar du väl att kvinnokliniker inte är fulla med pingstvänner som skrapar ut foster hela dagarna och sen går hem och gråter och ber.

Det handlar ju om att de inte söker sig till yrket i dagsläget och att KD+SD vill ändra på det genom att öppna för samvetsfrihet, så att de som vill jobba med annat på kvinnokliniker kan få göra det och de som tycker aborter är lattjo får fortsätta precis som innan. Branschen har brist på folk så det är inte direkt optimalt att skrämma bort potentiell arbetskraft redan från början.

Det fungerar ju i Norge och Danmark utan att världen rasat samman, ungefär som deras invandringspolitik med andra ord, så varför skulle det inte funka här?
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-04-28 kl. 00:04.
Citera
2015-04-28, 00:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Fast samtidigt så måste abort ibland utföras då det räddar moderns liv, har du för övrigt några bevis för att det skulle ha hänt (det där med att fostret skulle ha behövt dö efter aborten) då jag vet att det sprids en himla massa lögner av abortmotståndare när det kommer till foster och just aborter.

Abortfrågan är inte så jobbig och så stor som många vill få den att framstå vill man inte arbeta med att utföra aborter så ska man inte heller inneha en tjänst med det arbetsområdet men det är upp till individen om den tänker acceptera en anställning där det arbetsområdet går att förhandla bort eller ej, det är i slutändan individens egna ansvar och fram tills fundamentalister bestämmer att abort skall förbjudas eller att man inte skall få föra en dialog med sin arbetsplats för att kunna få undvika det arbetsområdet så får man vackert acceptera hur det ser ut i dagsläget.

[Tillagt]

Ska man tala om folk samvete och känslor så kan vi även ta in de som startar falska abortkliniker i USA där de skrämmer bort kvinnor som behöver utföra en abort efter att de har blivit våldtagna eller riskerar sina liv om de föder barnet.

Det finns ingen som har helt rätt i abort frågan men det finns inte heller någon (okejdå idioter som inte tar hänsyn överhuvudtaget har väl fel oavsett vilken sida de står på) som har fel då det hela vägs på tok förmycket i det moraliska spektrumet, abort samt många andra sådana frågor bör och skall egentligen ses på utan ett känslomässigt band då det inte är en ja eller nej fråga utan det finns de som anser att abort är bra men de skulle aldrig själva vilja genomgå en sådan samtidigt som det finns de som anser att det är dåligt för modern alternativt att bägge föräldrar skall vara med och fatta beslutet samtidigt som det finns de som anser att man ska sänka tiden alternativt förbjuda det.

Det är ett av många ämnen som måste ses på utan moraliska ögon då det finns nästan lika många åsikter kring det som det finns människor.
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-04-28 kl. 00:10.
Citera
2015-04-28, 00:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men du har liksom vänt på ordningen... det handlar inte om att man först ska ta jobb på kvinnoklinik och sen säga "haha, jag vägrar jobba med aborter, gotcha!". Det fattar du väl att kvinnokliniker inte är fulla med pingstvänner som skrapar ut foster hela dagarna och sen går hem och gråter och ber.

Det handlar ju om att de inte söker sig till yrket i dagsläget och att KD+SD vill ändra på det genom att öppna för samvetsfrihet, så att de som vill jobba med annat på kvinnokliniker kan få göra det och de som tycker aborter är lattjo får fortsätta precis som innan. Branschen har brist på folk så det är inte direkt optimalt att skrämma bort potentiell arbetskraft redan från början.

Det fungerar ju i Norge och Danmark utan att världen rasat samman, ungefär som deras invandringspolitik med andra ord, så varför skulle det inte funka här?

Det finns redan idag möjligheter att jobba som sjuksköterska utan att aborter ingår i tjänsten, även i Sverige. Men om du söker en tjänst där det ingår så får du förstås acceptera det eller sluta.
Citera
2015-04-28, 00:08
Medlem
Citat:
Men sök då inte ett jobb där den uppgiften ingår, hur svårt är det att fatta?

Citat:
Fast samtidigt så måste abort ibland utföras då det räddar moderns liv, har du för övrigt några bevis för att det skulle ha hänt (det där med att fostret skulle ha behövt dö efter aborten) då jag vet att det sprids en himla massa lögner av abortmotståndare när det kommer till foster och just aborter.
Källan är just den tjejen jag känner som jobbar som sjuksköterska och berättat det för mig. Hade jag läst om det hade jag länkat men det är ingen idé att jag sätter mig och googlar, det kan du göra själv. Jag har i alla fall ingen anledning att misstro henne.

Citat:
Abortfrågan är inte så jobbig och så stor som många vill få den att framstå vill man inte arbeta med att utföra aborter så ska man inte heller inneha en tjänst med det arbetsområdet men det är upp till individen om den tänker acceptera en anställning där det arbetsområdet går att förhandla bort eller ej, det är i slutändan individens egna ansvar och fram tills fundamentalister bestämmer att abort skall förbjudas eller att man inte skall få föra en dialog med sin arbetsplats för att kunna få undvika det arbetsområdet så får man vackert acceptera hur det ser ut i dagsläget.
Jösses, du och dina kumpaner låter som byråkrater i någon Kafkaroman. Ni har verkligen inte ett skit att komma med förutom massa byråkratiskt hasplande och paragrafrytteri.

Faktum är att det inte innebär någon som helst kostnad för samhället att erbjuda samvetsfrihet. Det är snarare en förlust för sjukvården att helt bli utan dessa människor. Och som du vet har vi enorm brist på sjuksköterskor. Det är en nobrainer att tillåta samvetsfrihet. En bra kompromiss som ingen förlorar på. Förutom möjligtvis vidriga batikhäxor som blir våta mellan benen av tanken på att fler vita barn aborteras.
Senast redigerad av Space-Bound 2015-04-28 kl. 00:14.
Citera
2015-04-28, 00:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Källan är just den tjejen jag känner som jobbar som sjuksköterska och berättat det för mig. Hade jag läst om det hade jag länkat men det är ingen idé att jag sätter mig och googlar, det kan du göra själv. Jag har i alla fall ingen anledning att misstro henne

Du har med andra ord ingen ordentlig källa till ditt påstående, som jag sa tidigare så finns det otroligt många lögner kring abort som har skapats av just abortmotståndare jag har hört allt möjligt från att man skulle abortera levande barn och slängt dem i soptunnor/containrar till att ett foster på någon månad skulle vara minst lika utvecklad som ett ofött barn barn på under de sista månaderna.

Jag känner också sjuksköterskor och jag känner även läkaraspiranter och jag har aldrig hört talas om att man har fått vänta på att ett foster skulle sluta andas efter en abort, jag har hört om extremt tidiga födslar som är efter period där hjärna samt lungor har utvecklats men inte innan det.

Citat:
Jösses, du och dina kumpaner låter som byråkrater i någon Kafkaroman. Ni har verkligen inte ett skit att komma med förutom massa byråkratiskt paragrafrytteri.

Om man har arbetat med människor och speciellt på offentliga arbetsplatser så lär man sig att känslor inte är något som man ska tänka med då de leder till att man fattar dåliga beslut, så återigen, abortfrågan är inte världens största problem utan går att lösa genom att anställd och arbetsgivaren för en dialog och om arbetsgivaren inte vill rubba på det anställningskontrakt som finns så får den anställda välja mellan att acceptera läget eller byta arbetsplats (starta eget ingår i denna bit)

Folk gör det hela svårare än vad det behöver vara precis som med många andra saker.

Citat:
Faktum är att det inte innebär någon som helst kostnad för samhället att erbjuda samvetsfrihet.

Men det är inte något som egentligen behövs då den anställda kan föra en dialog redan i dagsläget och om arbetsgivaren anser att personen i fråga inte behöver utföra den arbetsuppgiften så kommer den inte heller att behöva göra det såvida det inte dyker upp en krissituation men då det handlar om abort så är den chansen extremt liten till skillnad från exempelvis bloddonationer och Jehovas vittnen.

Citat:
Det är snarare en förlust för sjukvården att helt bli utan dessa människor. Och som du vet har vi enormt brist på sjuksköterskor. Det är en nobrainer att tillåta samvetsfrihet. En bra kompromiss där som ingen förlorar på. Förutom vidriga Batikhäxor som blir våta mellan benen av att vita barn aborteras.

Fast den stora bristen som vi har hänger inte ihop med abortfrågan utan om arbetsvillkoren och lönerna många av dem jobbar övertid och får en dålig lön samtidigt som det inte är sett som ett attraktivt yrke pga smittorisker och många andra saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in