2022-12-03, 09:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nu blandar du och ger precis som du vill.

För det första, var i din moderat länk står det att kärnkraften är en kvickfix?

Har jag förövrigt uttalat mig om kärnkraft? Du vet ju inte om jag är för eller emot kärnkraft. Ebba är för, precis som du säger alla andra borglig partier oxå.

Men kärnkraft tar tid. Den genomsnittliga tiden är 7 år från påbörjat bygge till att verket ger el är 7 år. Så hur som haver är kärnkraft ingen kvickfix på det akuta el-läget.

Om man jämför mitt konstaterade om att det inte finns någon snabb lösning som på den akuta el situationen med ditt inlägg som jag nu kommenterar. Så tänker iallafall fall jag att det är ditt inlägg som står för tramset.

Nu tror jag att de flesta (utom Aftonbladet och vänsterpolitiker ) inser att dagens elprishaveri är en följd av yttre faktorer, som man inte kan lösa genom att öppna svenska statens plånbok. Det är efterfrågan som styr, och eftersom hela Europa för tillfället köper elkraft till höga priser dras de svenska elkunderna med i den efterfrågespiralen.

Energifrågor är inte lätt att begripa sig på, det är korrekt. Men dagens efterfrågeprofil kommer inte att vara för evigt, Tyskland kan i längden inte importera el från kärnkraft i Sverige och småkraftverk i Sverige kan inte exportera längre sträckor effektivt (transmissionsförluster).

Att det finns idioter i andra länder, som löst sitt energiberoende via rysk gas och olja är däremot beklagligt. Sverige tillhör dock inte den kategorin.
Citera
2022-12-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nu blandar du och ger precis som du vill.

För det första, var i din moderat länk står det att kärnkraften är en kvickfix?

Har jag förövrigt uttalat mig om kärnkraft? Du vet ju inte om jag är för eller emot kärnkraft. Ebba är för, precis som du säger alla andra borglig partier oxå.

Men kärnkraft tar tid. Den genomsnittliga tiden är 7 år från påbörjat bygge till att verket ger el är 7 år. Så hur som haver är kärnkraft ingen kvickfix på det akuta el-läget.

Om man jämför mitt konstaterade om att det inte finns någon snabb lösning som på den akuta el situationen med ditt inlägg som jag nu kommenterar. Så tänker iallafall fall jag att det är ditt inlägg som står för tramset.
Om jag kommenterar ett inlägg som handlar om kärnkraft och du sedan kommenterar mitt inlägg så förutsätter jag att du deltar i den ursprungliga diskussionen. Hur kunde jag veta att du ville diskutera något helt annat?

Varken du eller Clodius kan alltså presentera någon kvickfix på krisen samtidigt som ni kritiserar Ebba Busch för att hon inte kan fixa krisen kvickt?

Ljudet av krossat glas är öronbedövande, ändå forsätter ni kasta sten.
Citera
2022-12-04, 23:41
Medlem
picapicans avatar
Ebba fortsätter med sitt "määää", kan inte säga "med", vad är hennes problem? Likaså "utav" i varje mening. "Vi har haft 8 år utav..."

Helvete, vad sleten hon ser ut numera, går snart i väggen efter alla sina lögner.
Citera
2022-12-05, 02:21
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Var det verkligen någon som gick på detta?

Du undrar alltså om någon har gått på löftet om elpristak?
Låt se, vilka har lovat det?

Sverigedemokraterna?
JA
Moderaterna?
JA
Kristdemokraterna?
JA
Liberalerna?
JA

Ojdå det är visst hela tidelaget! PINSAMT!
Citera
2022-12-09, 00:20
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Jag vet inte hur många av er här på Flashbackhar skrivit brev till era politiker... men jag har skrivit brev till Ebba Busch då hon numera är vår Energi-minister.

Till Energiminister, Ebba Busch

Hejsan,

Eftersom du nu fått tagit över en väldigt tung och jag kan förmoda, hemsk titel från den rödgröna röran, men jag är fortfarande besviken på att jag måste stå med mina två fötter i en hemsk situation. Ska jag välja att sätta mat på bordet eller svälta?

Japp, så enkel är frågan för att kunna sätta mat på bordet måste jag ha el och för att ha el måste jag ha pengar att betala för den och betalar jag för elen så har jag inga pengar för att sätta mat på bordet...

Klassiskt moment 22.

För två år sedan när min lilla etta på 38 kvm lyckades komma upp i 500 kr i el-kostnad då var det för att jag satt och myste till julfilmer på tv:n. Numera har jag dragit ner alla mina elkostnader till en dator, kyl/frys, en lampa och när jag laddar telefonen... och jag har ändå en elräkning på 550 :-

Greta Thunberg m.fl. säger att vi ska dra ner på våra elkostnader för att spara på klimatet, jag undrar, hur mycket mer ska jag spara ner på?? Jag vågar knappt dra igång min spis och spisfläkt (det vill säga LAGA MAT)... Ska jag stänga av mitt kylskåp/frys? (fast det är klart, kyl är ju utanför dörren med tanke på årstiden så det kan ju funka... men frys, nej det är ju inte minusgrader ännu)...

Så fru Energi-minister,

Var så snäll och tala om för mig hur jag ska kunna spara in på min el så jag inte får så mycket i elräkning??

Måste jag släcka ner alla lampor i mitt liv under Sveriges mest mörka säsong? Ska jag sluta använda spisen? Ska jag sluta använda mat överhuvudtaget (läs kyl/frys) och kanske bara äta frukt och hårt bröd?

Ge svenskarna ett liv och ta bort den förbenade skatten/momsen i ett år på el-räkningen. Det är min ärliga åsikt.

Med vänliga hälsningar

Maria XXXXX
Gyttorp, Nora

PS: Detta är ett öppet brev och kommer att delas till diverse sociala medier. DS.

Får jag svar kommer jag att återge svar här i tråden.

Efter att påmint en vecka senare så kom detta som svar från kontoret, vilket känns som ett jävla smäll i ansiktet.. Sök hjälp hos soc din jävla trollpacka... (dvs jag)...

Hej Maria,

Tack för dina brev till Ebba Busch och Regeringskansliet.

Det är mycket tuffa tider för väldigt många. Du beskriver din verklighet målande och vi förstår verkligen dina frågeställningar.

Men dessvärre kan varken regeringen eller Regeringskansliet ge enskilda råd.

Du kan dock vända dig till din kommun för konsumentvägledning både i energifrågor och för frågor om ekonomiskt bistånd.

Regeringen följer förstås utvecklingen på energimarknaderna noga och har sagt att den kan komma att återkomma med åtgärder som bedöms möjliga och lämpliga.

Med vänlig hälsning

Elisabet Holm
Kansliråd

Infrastrukturdepartementet
103 33 Stockholm
Citera
2022-12-10, 03:39
Medlem
Vad hade människan på sig igår på presskonferensen ? Känns som något mormor hade på sig , ingen nämde i krisen att Karlshamnsverket inte var igång och brände olja
Citera
2022-12-12, 14:30
Medlem
Ebba , den här kommer bli en klassiker!

https://www.instagram.com/p/CmC6pDqMgFE/
Citera
2022-12-12, 19:07
Medlem
Hahaha, Ebbas min i tv när hon blir utskrattad!
Citera
2022-12-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfafarsan
Hahaha, Ebbas min i tv när hon blir utskrattad!
Förstår hon inte varför man skrattar? Att "säga sant skulle alltid varit viktigt för henne"...Trots alla lögner som hon bevisligen kommit med för att bli vald. Hon har tappat all sin kaxighet och framstår nu såsom det rådjuret som hon sköt när hon ville visa sina väljare att hon är en lika grym som Uffe. Nu stirrar hon blint och det är nära att läppen börjar darra. Trots hennes upprepade floskler om att "i den här regeringen är vi starka då vi är tillsammans" så kom ingen av hennes regeringspolare till hennes undsättning.
Citera
2022-12-13, 07:25
Medlem
Vem är det som styr Ebba?

57:15 i den första delen av partiledardebatten syns det att Ebba pillar i höger öra/trycker på svarsknappen på sin "hörapparat" o tar emot ett meddelande.

Sedan börjar hon plötsligt att prata om tredje advent o kommande jul med en något frånvarande blick som om hon lyssnar o talar samtidigt.

Har sett liknande innan men denna gången är det genomskinligt att hon har en sufflör.
Citera
2022-12-13, 15:25
Medlem
Bengt Ohlsson: Mobbningen av Ebba Busch gör mig illa till mods

https://www.dn.se/kultur/bengt-ohlss...lla-till-mods/

"Ebba Busch greppade själv falukorven och hennes motståndare kommer aldrig att låta henne glömma det."
Citera
2022-12-13, 17:56
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bengt Ohlsson: Mobbningen av Ebba Busch gör mig illa till mods

https://www.dn.se/kultur/bengt-ohlss...lla-till-mods/

"Ebba Busch greppade själv falukorven och hennes motståndare kommer aldrig att låta henne glömma det."

Låst. Citera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in