Citat:
Nu blandar du och ger precis som du vill.
För det första, var i din moderat länk står det att kärnkraften är en kvickfix?
Har jag förövrigt uttalat mig om kärnkraft? Du vet ju inte om jag är för eller emot kärnkraft. Ebba är för, precis som du säger alla andra borglig partier oxå.
Men kärnkraft tar tid. Den genomsnittliga tiden är 7 år från påbörjat bygge till att verket ger el är 7 år. Så hur som haver är kärnkraft ingen kvickfix på det akuta el-läget.
Om man jämför mitt konstaterade om att det inte finns någon snabb lösning som på den akuta el situationen med ditt inlägg som jag nu kommenterar. Så tänker iallafall fall jag att det är ditt inlägg som står för tramset.
För det första, var i din moderat länk står det att kärnkraften är en kvickfix?
Har jag förövrigt uttalat mig om kärnkraft? Du vet ju inte om jag är för eller emot kärnkraft. Ebba är för, precis som du säger alla andra borglig partier oxå.
Men kärnkraft tar tid. Den genomsnittliga tiden är 7 år från påbörjat bygge till att verket ger el är 7 år. Så hur som haver är kärnkraft ingen kvickfix på det akuta el-läget.
Om man jämför mitt konstaterade om att det inte finns någon snabb lösning som på den akuta el situationen med ditt inlägg som jag nu kommenterar. Så tänker iallafall fall jag att det är ditt inlägg som står för tramset.
Nu tror jag att de flesta (utom Aftonbladet och vänsterpolitiker ) inser att dagens elprishaveri är en följd av yttre faktorer, som man inte kan lösa genom att öppna svenska statens plånbok. Det är efterfrågan som styr, och eftersom hela Europa för tillfället köper elkraft till höga priser dras de svenska elkunderna med i den efterfrågespiralen.
Energifrågor är inte lätt att begripa sig på, det är korrekt. Men dagens efterfrågeprofil kommer inte att vara för evigt, Tyskland kan i längden inte importera el från kärnkraft i Sverige och småkraftverk i Sverige kan inte exportera längre sträckor effektivt (transmissionsförluster).
Att det finns idioter i andra länder, som löst sitt energiberoende via rysk gas och olja är däremot beklagligt. Sverige tillhör dock inte den kategorin.