Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Förorterna har bytts mot de välbärgade storstadsområdena. AB har besökt ursprunget till svensk fotbolls framtid
Inom något år kommer nog vår mittfälts*motor, vår storstjärna, vår försvarsklippa och vår landslagsmålvakt alla från en smal och välbärgad skärva av västra Stockholm.
Vad kräver en fotbollssatsning nuför*tiden? Vilka ges möjligheter att göra den?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article21407912.ab
Varning får lång artikel, men huvudtesen är väl ovan. Går även fotbollen, som hockeyn mot att bli en dyrare mer exklusiv sport?
Vad beror det på? Är det dyrare att utöva, eller tilltalas helt enkelt en bredare grupp när fler kan "leva" på sin sport jämfört nittonhundratalet?
För övrigt tar nog Häcken med sig läskigt många poäng i nästa omgång.
Intressant tes, som dock inte känns speciellt korrekt, att plocka ett specifikt antal individer som har något sådär passande profil ger ju inte en rättvis bild av verkligheten, man får ju för fan inget representativt urval på det sättet. Hela reportaget är i praktiken ett enda stort argumentationsfel.
Det är nog fler killar i u21 laget som vann nu i somras som kommer från så kallade utanförskapsområden, eller mindre bemedlade bostadsområden än från de mest välbärgade områdena i landet.
Bland tjejerna är det nog en annan femma dock. Inte många förortsbrudar som lirar fotboll.
Såg lite av en match med BP nu i somras under Gothia Cup dock, och det var det mest etniskt homogena lag jag beskådat tror jag, det var inte ett enda barn i laget som hade rötterna utanför Sverige om jag kommer ihåg det rätt och föräldrarna såg väl inte direkt ut som fattiglappar.