2015-09-15, 10:43
Medlem
mishimas avatar
Nivas artikel skildrar ju något annat än att det kommer fler och fler spelare från bemedlade områden.

Han skildrar ett fenomen som har funnits i andra sport rätt länge men som har nått fotbollen. Föräldrar som tar till "extremåtgärder" för att sina söner ska lyckas inom idrotten. Det där är ju föräldrar som har förläst sig på Gladwell och liknande litteratur. Om inte killarna har rätt genetiska förutsättningar kan de anlita hur bra extratränare som helst och träna ihop de där 10 000 timmarna innan de är 17 år gamla, men de blir ändå inte något. Artikeln handlar ju om de lyckade exemplen på det men det finns så många som får samma förutsättningar och inte blir bättre än medelmåttor.

Tänker på tennisbröderna Carnello och deras farsa. Det fenomenet har inte funnits inom fotbollen innan.
Senast redigerad av mishima 2015-09-15 kl. 10:49.
Citera
2015-09-15, 10:46
Medlem
eternussermos avatar
Men vad är din definition på välbärgade? Jag ser det som en jämförelse med de som är mindre bemedlade. Dock så faller ju jämförelsen lite eftersom Stockholm inte bidragit med speciellt många landslagsspelare de senaste åren. I dagens landslag är det väl bara Ekdal och Zengin som har rötter i Stockholm.
Citera
2015-09-15, 10:50
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Meningen är väl att Falsetas ska vara vår nya brunkare, men han trippar omkring som en jävla kärring! Den enda som smällde på igår var vår egen husdvärg Mrabti och det var väl det som tände spelarna i andra. Den där jävla Sebbe på topp kan dra åt helvete, äckligt ointresserad av att spela.

Edit: Sen är jag ju rätt färgad, men var inte domsluten väldigt väldigt underliga fler än en gång? Straff, kanske inte andra gången, men nog fan skulle vi ha det första gången? Och enda ljusglimten igår var Moon, där har vi något att bygga på.

Ja, jag ser det bara som motståndare, och ni saknar de där "brunkarna" som är riktigt jobbiga att möta, och någonstans hoppas jag att ni får fram lite fler sådana spelare så mötena blir lite hetare.
Citera
2015-09-15, 11:37
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Men vad är din definition på välbärgade? Jag ser det som en jämförelse med de som är mindre bemedlade. Dock så faller ju jämförelsen lite eftersom Stockholm inte bidragit med speciellt många landslagsspelare de senaste åren. I dagens landslag är det väl bara Ekdal och Zengin som har rötter i Stockholm.
Är man välbärgad tjänar man avsevärt mycket mer pengar än vad medelsvensson gör och har ordentligt med deg på banken (eller annat ställe) för att kunna bosätta sig var man vill och göra vad man vill.
Citera
2015-09-15, 11:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Är man välbärgad tjänar man avsevärt mycket mer pengar än vad medelsvensson gör och har ordentligt med deg på banken (eller annat ställe) för att kunna bosätta sig var man vill och göra vad man vill.
Ja, då förstår jag din synpunkt, med den definitionen är det ett väldigt litet fåtal som kommer ifråga. Jag har en lite vidare definition, då jag kanske jämför en person som bor i villa mot en som bor i hyresrätt i ett miljononråde.
Citera
2015-09-15, 11:50
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ja, då förstår jag din synpunkt, med den definitionen är det ett väldigt litet fåtal som kommer ifråga. Jag har en lite vidare definition, då jag kanske jämför en person som bor i villa mot en som bor i hyresrätt i ett miljononråde.

Fast att bo i villa är ju knappast någonting som insinuerar att man är bemedlad.

Vi bör snarare titta på årsinkomstinkomst över exempelvis 1 MSEK (vilket ungefär 50 000 i landet har), eller nettotillgångar på säg.. >10 MSEK? Man kan ju vara välbärgad utan att arbeta. Har man medel så kan man leva på avkastning från dessa.

Det mest kända exemplet härifrån är väl surkuken Aje Philipson som inte gjort ett hederligt dagsverke i hela sitt liv.
Citera
2015-09-15, 12:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Fast att bo i villa är ju knappast någonting som insinuerar att man är bemedlad.

Vi bör snarare titta på årsinkomstinkomst över exempelvis 1 MSEK (vilket ungefär 50 000 i landet har), eller nettotillgångar på säg.. >10 MSEK? Man kan ju vara välbärgad utan att arbeta. Har man medel så kan man leva på avkastning från dessa.

Det mest kända exemplet härifrån är väl surkuken Aje Philipson som inte gjort ett hederligt dagsverke i hela sitt liv.
När jag läser artikeln får jag intrycket av att de som Niva är ute efter är de som tidigare ägnat sig åt tennis, golf och utförsåkning som nu spelar fotboll. Ekdal nämner också att det är fler villabarn.

Men om du, och cst tror, att kommunisten Niva definierar välbärgade som de 50000 som har en miljon i årsinkomst, fine, det tror inte jag.
Citera
2015-09-15, 12:18
Medlem
csts avatar
Citat:
Fast vem som helst (i princip) kan låna pengar till en villa och sedan leva där med skyhöga räntekostnader. Att vara välbärgad eller vad vi nu ska kalla det innebär att man har en betydligt större ekonomisk frihet.
Citera
2015-09-15, 12:48
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Det kan väl ändå inte stämma att bara 50 000 ligger på en årsinkomst på över 1 mille? Det känns som en väldigt låg siffra.
Citera
2015-09-15, 12:56
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det kan väl ändå inte stämma att bara 50 000 ligger på en årsinkomst på över 1 mille? Det känns som en väldigt låg siffra.

Säkert något mer. Det var cirkus 45 000 runt 2011-2012 har jag för mig. Säg <60 000 då. Det är ovanligt att ha en deklarerad förvärvsinkomst på över 1 MSEK. Adderar man däremot deklarerad kapitalinkomst så stiger siffran säkerligen en hel del.

Jag kan tycka att det är mer intressant att titta på nettotillgångar dock.
Citera
2015-09-15, 12:59
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Säkert något mer. Det var cirkus 45 000 runt 2011-2012 har jag för mig. Säg <60 000 då. Det är ovanligt att ha en deklarerad förvärvsinkomst på över 1 MSEK. Adderar man däremot deklarerad kapitalinkomst så stiger siffran säkerligen en hel del.

Jag kan tycka att det är mer intressant att titta på nettotillgångar dock.

Det låter extremt lågt fortfarande eller så är jag och många på min arbetsplats bara jävligt rika!
Citera
2015-09-15, 13:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Problemet om man diskuterar en text som innehåller flera aspekter är ju att man måste se att den innehåller flera aspekter.

Nivas text handlar ju om flera olika saker, dels att fotbollen helt enkelt har spridits rent socialt även uppåt i storstads-societen. Observera här att jag skriver storstads, för kommer man utanför storstäderna så har ungarna till överläkarna och juristerna alltid lirat boll, en av mina bästa kompisar när jag växte upp var miljonär när han var 15, han lirade boll som alla andra.
Och dels att dom som har råd att satsa allt på att deras ungar ska få det bästa nu också har möjlighet att göra det inom fotbollen. Där exemplet i detta fallet dessutom var Guidetti som enligt vad jag tyckte det såg ut som var en helt "vanlig" medelklassunge där föräldrarna helt enkelt hade satsat allt dom haft på Johns fotboll..

Det enda som sägs om att det kommer att krävas pengar är ju en fråga alldeles i slutet av texten där Lennart Ekdal(?) tror att det kommer gå åt det hållet.

Och ett tillägg. Det här med att bo i villa skulle betyda överklass är ju lite smått roande för en som inte kommer från storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in