2015-09-15, 09:33
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Förorterna har bytts mot de välbärgade storstadsområdena. AB har besökt ursprunget till svensk fotbolls framtid

Inom något år kommer nog vår mittfälts*motor, vår storstjärna, vår försvarsklippa och vår landslagsmålvakt alla från en smal och välbärgad skärva av västra Stockholm.

Vad kräver en fotbollssatsning nuför*tiden? Vilka ges möjligheter att göra den?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article21407912.ab

Varning får lång artikel, men huvudtesen är väl ovan. Går även fotbollen, som hockeyn mot att bli en dyrare mer exklusiv sport?
Vad beror det på? Är det dyrare att utöva, eller tilltalas helt enkelt en bredare grupp när fler kan "leva" på sin sport jämfört nittonhundratalet?

Det blir så överdrivet. Niva slåss med näbbar och klor för att försöka styrka sin tes. Nej, varför skulle Lennart endera låta Albin bli fotbollsspelare eller drillas till Handels? Studerar alla från Äppelviken på Handels? Att Albin och Ludvig förmodligen kommer bli monumentala för vårt landslag framgent är väl ingen högoddsare, men det finns väl absolut ingenting som talar för att brunkaren Guidetti och Nordfeldt på samma sätt har en lika stor betydelse. Däremot Quaison och Tibbling, vilka knappast är uppvuxna på Strandvägen.

Visst är det så att akademiavgifterna är höga i storklubbarna, och detta leder till en viss segregation. Men samtidigt väljer klubbarna att subventionera akademispelare som har "det". Jag tror det är försvinnande få kids från förorten som inte kan fortsätta spela fotboll för att det är dyrt. Det där brukar man kunna lösa utan problem. Samtidigt är det i grunden inte klubbarnas plikt att bedriva någon form av breddverksamhet högre upp i åldrarna. Det kostar pengar att utbilda fotbollsspelare. Samtidigt ska naturligtvis kids få spela fotboll utan att hämmas av eventuella avgifter.

Man kan väl rimligtvis önska att SvFF hade en mer central roll i frågan. Att slussa över allt på klubbarna och säga att det är ett problem att varenda tonåring i Stockholm inte får plats är ju bara löjligt.

Man kan väl sammanfatta det hela med att Niva har fått för sig något och sedan väljer att se just vad det är han vill se. Dåligt underbyggd journalistik. Med det sagt så är det inte omöjligt att det på sikt blir så att vissa hamnar utanför och fotbollen rör sig mer mot en övre-medelklass.
Citera
2015-09-15, 09:37
Medlem
csts avatar
När blev Hässelby, Traneberg och Fridhemsplan välbärgade områden? Vad jag vet har vi fortfarande inga landslagsspelare från de mer bemedlade delarna av innerstaden, Danderyd eller Lidingö.
Citera
2015-09-15, 09:39
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
När blev Hässelby, Traneberg och Fridhemsplan välbärgade områden? Vad jag vet har vi fortfarande inga landslagsspelare från de mer bemedlade delarna av innerstaden, Danderyd eller Lidingö.

Äppelviken är rätt bemedlat.
Citera
2015-09-15, 09:39
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vad säger ni djurgårdare, ser ut att bli en säsong med den där sjätteplatsen, och utan vinst i derby som väl ändå brukar räknas som glädjeämne i en annars ganska intetsägande säsong. Eller är ni nöjda med att hålla er kvar?
Jag tippade DIF som 6:a så jag är hyfsat nöjd hittills, men visst svider derbyspöket...
Citera
2015-09-15, 09:41
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Äppelviken är rätt bemedlat.
Ja, det var därför jag inte nämnde det. Men att EN spelare i landslaget råkar komma från ett bättre område är väl snarare ett undantag i så fall.
Citera
2015-09-15, 09:44
Medlem
csts avatar
Citat:
Våra första 20, eller hela första halvlek var fan det sömnigaste och mest felpassande jag sett DIF i år. Och det säger inte lite.

FITTA!
Helt horribelt spel igår. Uttrycket yra höns fick en helt ny innebörd i vårt försvarsspel. Jag kan köpa att bollen kanske inte alltid går dit man vill eller att man har flytet med sig men det finns ingenting som får mig att bli så irriterad som spelare som inte ger 100%.

Jämför en sån som Mrabti med Berntsen eller Basse. Mrabti gör inte en av sina bättre matcher men han kämpar och springer 100% i 90 minuter + stopptid. Ingen skam över hans insats. Berntsen och Basse däremot ser så loja och ointresserade ut att man börjar fundera över vad de ens gör på planen.

Om vi inte vinner genom spelet kan vi väl i varje fall gå ut och köra över motståndarna tills bollen trillar in framåt?
Citera
2015-09-15, 09:56
Medlem
svulles avatar
Citat:

Menar det. Om måttstocken är att man är bemedlad om man har över en nationell snittinkomst så blir ju mer eller mindre varenda kotte i Stockholm "bemedlad". Hela grejen är så löjlig. Det närmsta vi kommer är väl AIKs tredjemålvakt Linnér från Danderyd och Käck i Dif, från Östermalm. Annars gapar det ju ganska tomt från de riktigt bemedlade områdena.

Ska då också noteras att jag inte vet från vilken del av Danderyd respektive Östermalm dessa gossar är.
Citera
2015-09-15, 10:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Helt horribelt spel igår. Uttrycket yra höns fick en helt ny innebörd i vårt försvarsspel. Jag kan köpa att bollen kanske inte alltid går dit man vill eller att man har flytet med sig men det finns ingenting som får mig att bli så irriterad som spelare som inte ger 100%.

Jämför en sån som Mrabti med Berntsen eller Basse. Mrabti gör inte en av sina bättre matcher men han kämpar och springer 100% i 90 minuter + stopptid. Ingen skam över hans insats. Berntsen och Basse däremot ser så loja och ointresserade ut att man börjar fundera över vad de ens gör på planen.

Om vi inte vinner genom spelet kan vi väl i varje fall gå ut och köra över motståndarna tills bollen trillar in framåt?

Ni har väl inget lag som "kör över" motståndarna, tycker det saknas både muskler och spelare som knyter näven, tror det är därför ni aldrig vinner derbyn.

Som motståndare har jag i dagens djurgården ingen spelare som man riktigt hatar att möta, I tvillingklubben så finns ju spelare som Nisse, Pavey och kanske någon jag glömt bort, men ni har ju haft denna typ av spelare förut, som Daja, Mattias Jonsson och Arneng.
Citera
2015-09-15, 10:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Albin Ekdal, och tidigare Mikael Dorsin, Bromma och Lidingö?

Jag hittar det inte nu, men är inte BP, Sollentuna och Lidingö de klubbarna med flest ungdomsspelare numera? Rätt välbärgade om man jämför med de flesta andra.
Senast redigerad av eternussermo 2015-09-15 kl. 10:24.
Citera
2015-09-15, 10:21
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ni har väl inget lag som "kör över" motståndarna, tycker det saknas både muskler och spelare som knyter näven, tror det är därför ni aldrig vinner derbyn.

Som motståndare har jag i dagens djurgården ingen spelare som man riktigt hatar att möta, I tvillingklubben så finns ju spelare som Nisse, Pavey och kanske någon jag glömt bort, men ni har ju haft denna typ av spelare förut, som Daja, Mattias Jonsson och Arneng.

Meningen är väl att Falsetas ska vara vår nya brunkare, men han trippar omkring som en jävla kärring! Den enda som smällde på igår var vår egen husdvärg Mrabti och det var väl det som tände spelarna i andra. Den där jävla Sebbe på topp kan dra åt helvete, äckligt ointresserad av att spela.

Edit: Sen är jag ju rätt färgad, men var inte domsluten väldigt väldigt underliga fler än en gång? Straff, kanske inte andra gången, men nog fan skulle vi ha det första gången? Och enda ljusglimten igår var Moon, där har vi något att bygga på.
Citera
2015-09-15, 10:36
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Menar det. Om måttstocken är att man är bemedlad om man har över en nationell snittinkomst så blir ju mer eller mindre varenda kotte i Stockholm "bemedlad". Hela grejen är så löjlig. Det närmsta vi kommer är väl AIKs tredjemålvakt Linnér från Danderyd och Käck i Dif, från Östermalm. Annars gapar det ju ganska tomt från de riktigt bemedlade områdena.

Ska då också noteras att jag inte vet från vilken del av Danderyd respektive Östermalm dessa gossar är.
För tillfället är väl dock dessa grabbar en rätt bra bit från landslaget. För varje spelare från ett lite finare område som når elitnivå lär det väl finnas 10 eller 50 spelare från annan bakgrund. Nu är vi väl överens om att artikeln är helt snedvriden men rent statistiskt vore det ju direkt konstigt om det inte fanns någon spelare bland landets bästa som kommer från ett bättre område.
Citat:

Nja, vi har ändå Bergström, Arvidsson och Faltsetas som brukar vara rätt duktiga med att smälla på. Arvidsson kan ju dock ha haft sin sämsta match någonsin igår, ingenting verkade stämma för honom vilket karaktäriserades av 3 alldeles för långt hörnor i rad.

När det handlar om fysiskt spel på elitnivå handlar det egentligen bara om inställning ändå. Man får någonstans förutsätta att alla spelare i allsvenskan befinner sig på mer eller mindre samma fysiska nivå och den faktiska storleken är inte alltid relevant för huruvida man går vinnande ur en närkamp eller inte.

Om spelet kniper finns det ingen ursäkt till att inte "borra ner huvet" och bara köra.
Citat:
Albin Ekdal, och tidigare Mikael Dorsin, Bromma och Lidingö?

Jag hittar det inte nu, men är inte BP, Sollentuna och Lidingö de klubbarna med flest ungdomsspelare numera? Rätt välbärgade om man jämför med de flesta andra.
Albin Ekdal är ju undantaget i det här fallet och när spelade Dorsin en landslagsmatch senast?

BP huserar väl i hela Stockholm. Sollentuna är inte speciellt välbärgat ganska genomsnittlig kommun i Stockholms Län.

Sen kan man ju inte bara ta hänsyn till kommun, det finns ju riktiga ghetton både på Lidingö och i Danderyd också som är ganska långt från 25-miljonersvillorna.
Citera
2015-09-15, 10:39
Medlem
csts avatar
Citat:
Edit: Sen är jag ju rätt färgad, men var inte domsluten väldigt väldigt underliga fler än en gång? Straff, kanske inte andra gången, men nog fan skulle vi ha det första gången? Och enda ljusglimten igår var Moon, där har vi något att bygga på.
Tycker det var en rätt svag domarinsats rakt igenom. Mycket märkliga frisparkar, fördelar, inkast och utsparkar istället för hörnor. Al Hakim och hans kollegor hade ingen toppendag.

Visst är Moon intressant framåt men jävlar vilka luckor han lämnar på sin kant, Björkström kan inte ha det roligt när han blir helt ensam på högerkanten. Moon svävar in i mitten eller fastnar för högt upp i banan vilket gör att markeringsspelet från honom är helt obefintligt. Inte så som jag föreställer mig att Pelle Olsson vill ha sina yttrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in