2015-09-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
MFF slåss väl inte om guldet? Såvida inte de går rent och alla andra lag tappar typ 9poäng.
Frågan är vilken som är den största bedriften om det skulle sluta så, att MFF går rent eller att topp 4 kollektivt kollapsar totalt. Jag hade varit evigt imponerad av främst Alm och Lennartsson.
Citera
2015-09-23, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Med tanke på förutsättningarna, laguppställning och tur i allmänhet, räknar jag inte bort Malmö från guldet ens om de är nio poäng efter och det är två omgångar kvar.

Rent historiskt går väl inget lag rent, men sex matcher i rad utan förlust är en möjlighet för samtliga. Just nu är min känsla att sextio poäng krävs för europaspel.

Jag tror att det krävs 67 poäng för guld, 65 för en andra plats och runt 64 poäng för Europa.

IFK Göteborg, IFK Norrköping och AIK har alla plockat fler poäng än vad MFF hade ifjol efter 24 omgångar (50p). Jag tror absolut att alla tre håller minst 2,0 poäng per match i upploppet. Det laget som vinner håller nog ännu lite högre. Det fäller avgörandet...
Citera
2015-09-23, 02:28
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Jag tror att det krävs 67 poäng för guld, 65 för en andra plats och runt 64 poäng för Europa.

IFK Göteborg, IFK Norrköping och AIK har alla plockat fler poäng än vad MFF hade ifjol efter 24 omgångar (50p). Jag tror absolut att alla tre håller minst 2,0 poäng per match i upploppet. Det laget som vinner håller nog ännu lite högre. Det fäller avgörandet...
Och vi har nu en poäng mindre än vad vi sluta på ifjol (52 poäng) vilket då räckte till Europa. Ovanligt hårt år att vinna guld eller nå Europa.. Spännande värre.
Citera
2015-09-23, 03:21
Medlem
IdaAmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987

Det låter som en helt felaktig kalkyl,

För att Norrköping ska komma upp i 64 poäng måste de ta 13 av 18 möjliga poäng med både Elfsborg och Malmö kvar på bortaplan som förlorat en match var hemma den här säsongen. Lägg till en svår bortamatch mot Gefle (bara 3 förluster hemma) samt en relativt svår hemmamatch mot DIF (4 förluster borta) och jag har väldigt svårt att se att de skulle nå upp i 13 poäng.

AIK har 4 bortamatcher kvar där man har snittat 1,27p/match iår. En av hemmamatcherna är IFK Göteborg. Tror verkligen inte de plockar 14 poäng av de 18 möjliga för att nå upp i 65 poäng, än mindre 16 av 18 poäng för att nå 67 poäng.

IFK Göteborg har Elfsborg och AIK borta kvar, resten är relativt lätt. Men 14 av 18 poäng skulle ändå vara en väldigt bra utdelning.

Jag gissar istället
IFK Göteborg 66p (4-1-1)
AIK 62p (3-2-1)
IFK Norrköping 61p (3-1-2)

Där har du en betydligt mer rimlig sluttabell, och då ligger jag ändå över predicten hos ECI (http://www.euroclubindex.com/asp/leagueodds.asp)
Citera
2015-09-23, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdaAmin
Det låter som en helt felaktig kalkyl,

inte nog med detta, att det ska krävas 67p för guld, 65p för en andra plats och 64p för en tredjeplats betyder ju snarare att tvåan ska hamna på 66p, trean på 64p och fyran på 63p (det krävs inte 67p för guld om IFK vinner på 67p framför AIK/norrköping på 63p). att elfsborg ska gå rent resterande sex matcher och sluta på 63p (eller malmö och sluta på 62p) känns lagom orimligt. att tvåan ska plocka 66p känns även det helt orimligt då det kräver 5-0-1 av AIK eller norrköping samtidigt som IFK gör minst samma resultat.

däremot börjar det mer och mer kännas som att vi (AIK) mycket väl i princip skulle behöva gå rent för att vinna guld. jag har svårt att se IFK tappa poäng förutom emot elfsborg och möjligtvis AIK. norrköping tar jag inte ens med i beräkningen när det kommer till våra chanser att vinna guld, då det känns som att sannolikheten att det i slutändan kommer stå mellan AIK och norrköping är minimal, troligtvis blir det antingen mellan IFK och AIK eller IFK och norrköping. förstår verkligen inte var bettingsidorna hittar motivering för det låga 3.00 på AIK, det känns som ett riktigt pissodds; hade inte tagit någonting under 4.50.
Senast redigerad av M.S 2015-09-23 kl. 05:40.
Citera
2015-09-23, 06:24
Medlem
svulles avatar
Vad man kan säga är väl att om IFK slår Elfsborg så har man verkligen dukat upp för guldfest. Man har så pass stabil defensiv att man med gott mod skulle kunna spela för ett oavgjort mot AIK. Och då har vi därtill Malmö kvar, som ändå tenderar till att vässa sig när man möter topplag.

Nej, jag tycker väl trots allt att allting talar för IFK fortfarande. Men efter denna omgång vet vi bättre. Inte alls omöjligt att AIK åker på en mina uppe i Sundsvall idag (Gud förbjude).
Citera
2015-09-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Vad man kan säga är väl att om IFK slår Elfsborg så har man verkligen dukat upp för guldfest. Man har så pass stabil defensiv att man med gott mod skulle kunna spela för ett oavgjort mot AIK. Och då har vi därtill Malmö kvar, som ändå tenderar till att vässa sig när man möter topplag.

till och med om IFK kryssar emot elfsborg så räcker det troligtvis för IFK att kryssa pga. målskillnaden. det skulle vara ifall AIK lyckas gå helt rent fram till IFK-matchen samtidigt som IFK även lyckas kryssa emot djurgården.
Citera
2015-09-23, 09:56
Medlem
Salorms avatar
Jaha, idag Norrköping med insikten om att både 0 och 3 poäng ikväll är en seger. Glöm aldrig 2002!
Citera
2015-09-23, 12:14
Medlem
Göteborg förtjänar att vinna guldet då man har fått ihop en fin trupp med kvalitativa spelare, tycker att AIK enbart förlitar sig på Goitom som iof har lyckats lyfta laget. Tycker däremot det är tråkigt att Malmö inte är med i guldstriden då jag tror att di blåe är det enda svenska lag som har någorlunda chans i internationella matcher.

(hejjar för övrigt inte på något av de tre omnämnda lagen)
Citera
2015-09-23, 13:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
jag har svårt att se IFK tappa poäng förutom emot elfsborg och möjligtvis AIK.

Hur resonerar du nu?

GBG är inte ens med på AIK:s topp 3 i svåra motståndare de senaste åren.

"AIK tar minst poäng mot…

Matcher

Målskillnad

Poängsnitt
1. IF Elfsborg 10 -3 1.1
Malmö FF 10 -2 1.1
3. Djurgården 10 +3 1.3"

http://www.forbannadfotboll.com/allsvenskan/inbordesmaraton-drommar-och-spoken/

Å andra sidan har GB inte så svårt för AIK heller:

IFK Göteborg tar minst poäng mot…

Matcher

Målskillnad

Poängsnitt
1. Helsingborgs IF 10 -9 0.4
2. Örebro SK 8 0 1.12
3. Djurgårdens IF 10 0 1.2

Djurgården är en annan femma för GB.
Senast redigerad av Gullegubben 2015-09-23 kl. 14:00.
Citera
2015-09-23, 15:22
Moderator
easy_dans avatar
Gefle, självklart är det Gefle man möter när man verkligen behöver 3 poäng för att inte gå in till derbyt krisstämplade.
Citera
2015-09-23, 15:56
Medlem
Hemma förväntar jag mig att vi vinner de återstående matcherna, så där räknar jag hem 9 poäng. Imorgon kommer den stora nyckelmatchen gå av stapeln, med 3poäng där så ser det väldigt lovande ut, det är dock en riktig jävla tuff match, nu har ju laget bättre träningsmöjligheter på plast, så det kanske kan ge effekt, men kan vi även plocka med oss 3 p från Borås, så är vi uppe i 12. Vilket ger ett snitt på 2 p per match. Pressen borde då även ligga på AIK i matchen på Friends, vilket kan passa oss, då vi har ett ganska så effektivt omställningsspel(vill helst se att vi tar tag i matchpinnen).

Elfsborg kommer vara vara nyckeln.

Edit: Om ovanstående scenario utspelar sig(vinst i Borås), så behöver AIK och Norrköping dra in minst 15 poäng, eller är jag ute och snurrar? Målskillnaden vi har genererar i praktiken ett extra poäng.

Sorry 15p.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-09-23 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in