2015-02-13, 16:09
Medlem
Readyfreddies avatar
AIK har flera med potential att blir femmor men ingen som man kallt kan räkna med, som Rosenberg t ex.
Nabil brukar vara sämre på våren pga sin allergi (i okej form en femma), Goitom var inte bra inledningsvis förra året (han var besviken på sig själv och är i bättre slag nu), Bangura är självklart en femma om han hittar tillbaka, Etuhu är helt oprövad med har nog kapacitet för att bli väldigt dominant, Ofori spås en lysande säsong av många runt laget.

Så just nu, ingen femma, mot sommaren förhoppningsvis fem st
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-02-13 kl. 16:37.
Citera
2015-02-13, 16:34
Medlem
LT10s avatar
DIF - Shanghai east asia 3-1

Målskyttar: 1-0 Sam Johnson, 2-0 Sam Johnson, 3-0 Omar Colley, 3-1 Hysén.

Enligt rapporter såg backlinjen stabil ut. Walker fortsatt stabil. Sam bäst.

Sam fick dock utgå med lindad fot. Hoppas verkligen inte det är något allvarligt...
Citera
2015-02-13, 17:16
Medlem
Nog om toppar, vilka är era svagaste länkar i startelvan?
Citera
2015-02-13, 17:25
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Har mina funderingar, Sonko Sundberg eller vår nye ytterback Haukur. Väldigt oprövade och jag ska inte kalla dom svaga men visst har man rätt å va skeptiskt.
Citera
2015-02-13, 17:47
Medlem
Citat:
I MFFs startelva ser jag inga riktigt svaga länkar men väl ett par frågetecken som gärna får rätas ut främst gällande nyförvärven. Hur bra är Sana och Yoshi? Hur snabbt kommer de in i tempot osv. Den svaga länken i truppen är annars bredden i de bakre leden, bakom Tinnerholm har vi ingen riktig högerback och om någon av mittbackarna skadar sig eller blir avstängda så har vi en svajig Hammar och lärlingen Brorsson. Frågan är om man gamblar och litar på att det räcker fram till sommaren eller tar in en rejäl pjäs på mittbacken. Alternativ tre vore att hitta en hygglig spelare som kan agera reserv både i mitten och på högerkanten.
Citera
2015-02-13, 17:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Eftersom vi inte vet särskilt mycket om vår nya vänsterback och han ska ta över efter en väldigt bra spelare får det bli mitt val.

Annars är det bredden på mittbackar och högerbackar som oroar.
Citera
2015-02-13, 18:19
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
J
Bajen-folk, femma eller ej på Kennedy?

Man kan givetvis bara gå på förra årets insats och då måste man ändå ge Kennedy en femma. Han var viktig i sättet han kunde driva på laget och sig själv. Han slog oerhört smarta passningar och satte frispark på frispark. Håller det i Allsvenskan? Svårt att säga givetvis speciellt med tanke på hur kommer klara tempot. Men hans speluppfattning och stenkoll på fasta situationer kommer skapa många chanser och mål för Bajen öven i år. Det är jag övertygad om.

Svagaste länken i Bajen i år? Samma som förra året skulle jag tro - ingen bredd i backlinjen. Främst höger och vänsterback då. Batan borde vara bra nog och Birkir är bra nog på pappret (har knappt sett honom så det är svårt att säga). Men bakom dem finns ingen egentlig ersättare. Vi har flera som kan spela där men ingen som kommer upp i kvalitet som jag sett.

Jag är lite orolig över Hallenius också. Han gjorde inte speciellt stora avtryck förra säsongen. Det sägs att han dock var påtänkt för detta år. Hittills tycker jag inte han har imponerat särskilt. Tycker han fortfarande lever på gamla meriter. Det gäller att leverera nu.

Och så Hopf som egentligen är oprövad på Allsvensk nivå efter alla dessa år i Superettan. Tycker han bitvis har briljerat (tidigare år) men bitvis sett lite lam ut. Svårt att beräkna hans form efter förra året eftersom han överlag inte hade speciellt mycket att göra. Känner på mig att han antingen kommer gå mycket sämre eller mycket bättre än vad folk förväntar sig.
Citera
2015-02-13, 18:27
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Man kan givetvis bara gå på förra årets insats och då måste man ändå ge Kennedy en femma. Han var viktig i sättet han kunde driva på laget och sig själv. Han slog oerhört smarta passningar och satte frispark på frispark. Håller det i Allsvenskan? Svårt att säga givetvis speciellt med tanke på hur kommer klara tempot. Men hans speluppfattning och stenkoll på fasta situationer kommer skapa många chanser och mål för Bajen öven i år. Det är jag övertygad om.
5:a är landslagsklass och du undrar om hans spel håller i allsvenskan?
Citera
2015-02-13, 18:52
Medlem
Citat:

För Blåvitt är det vänsterbacken och den ännu ej fyllda innermittplatsen.

Aleesami kan slå väl ut som VB, men av det man sett på försäsongen kan han lika gärna bli en ny Logi. Heath Pearce har bra meriter, men varit skadad till och från ganska länge så oklar status även där.

Gustav Svensson är en fantastisk städgumma, men i majoriteten av årets matcher förväntas vi föra spelet och han funkar helt enkelt inte som en av två innermittar då. Får vi in Beckerman så är det ju löst dock.
Citera
2015-02-13, 18:57
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI

Svagaste länken i Bajen i år? Samma som förra året skulle jag tro - ingen bredd i backlinjen. Främst höger och vänsterback då. Batan borde vara bra nog och Birkir är bra nog på pappret (har knappt sett honom så det är svårt att säga). Men bakom dem finns ingen egentlig ersättare. Vi har flera som kan spela där men ingen som kommer upp i kvalitet som jag sett.

Jag är lite orolig över Hallenius också. Han gjorde inte speciellt stora avtryck förra säsongen. Det sägs att han dock var påtänkt för detta år. Hittills tycker jag inte han har imponerat särskilt. Tycker han fortfarande lever på gamla meriter. Det gäller att leverera nu.

Och så Hopf som egentligen är oprövad på Allsvensk nivå efter alla dessa år i Superettan. Tycker han bitvis har briljerat (tidigare år) men bitvis sett lite lam ut. Svårt att beräkna hans form efter förra året eftersom han överlag inte hade speciellt mycket att göra. Känner på mig att han antingen kommer gå mycket sämre eller mycket bättre än vad folk förväntar sig.

Du har knappt sett Birkir spela, men ändå är han och Silverholt de enda som startat alla matcher hittills? Det känns som att ditt resonemang mer handlar om att du inte tittat på alla matcherna. Du har rätt om att backlinjen är vår svagaste länk, men jag skulle snarare säga att det handlar om mittbackarna medan ytterbacksplatserna ser bra ut även om vi saknar reserver. Sen hänger givetvis det ihop med vårat annorlunda presspel där båda ytterbackarna lämnar mittbackarna man-mot-man mot motståndarnas anfallare. Med andra ord skulle jag säga att mittbackarna ihop med målvakten är våran svagaste länk.

Gällande Hallenius behöver vi nog inte oroa oss. Han har sett bra ut på försäsongen och ser jävligt stark ut. Nu får han den svenska försäsongen som han så gärna ville ha när han kom tillbaka till Bajen. Dessutom kommer denna säsong bli mer lik säsongen 2010 i Superettan då han fick mer ytor och skapade mer själv. I höstas mötte vi massa brunkargäng som inte gav ytorna som Linus kommer få i Allsvenskan när vi inte dominerar.
Citera
2015-02-13, 19:38
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå betygsättningarna som pågår - vilka är femmor i Allsvenskan?

Malmö FF: Markus Rosenberg, Enoch Kofi Adu (?), Filip Helander (och Guillermo Molins om han är som förr när han väl är klar för spel igen)
IFK Göteborg: Lasse Vibe (och eventuellt Sebastian Eriksson?)
AIK: Nabil Bahoui och Alex Milosevic (?)
IF Elfsborg: Anders Svensson?
BK Häcken: Simon Gustafson
Örebro SK: Alhassan Kamara (?)
Kalmar FF: Rasmus Elm (om han blir frisk)

Har jag glömt någon?

Helander 5a. Inte nykter påg? Möjligtvis Erik J men Helander, nä, alldeles för osäker med bollen. 2014 så gick Helander ett steg tillbaka i utveckling samtidigt som Erik blev riktigt bra. Jag hoppas innerligt att det var ryggen som spökade för Helander för jag tyckte han hade grym potential tidigare.
Citera
2015-02-13, 20:26
Medlem
Ernst.Hugos avatar
För er som vill dubbelkolla Kevin Walkers form så tävlar han och Dogge Doggelito i Fångarna på Fortet ikväll.

Zappade förbi och såg honom, såg spänstig ut. Ökade till en fyra i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in