2015-07-26, 17:17
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Hur kan Bajen vara klara favoriter mot Peking? Ett bottenlag utan direkt klass (förutom Kennedy) mot ett topplag?

Nog för att vi har ett antal mediokra spelare hos oss, men vi har även ett flertal spelare av hög Allsvensk klass. Exempelvis Birkir och Sätra har ju bara gjort det bättre och bättre för varje match som går och ser jävligt stabila ut. Sen har vi ju även värvat Imad Khalili som nog kommer bli en viktig pjäs, dock är han inte i form än och kommer nog inte spela imorgon.

Hur som helst har experterna sagt sitt. Tittar man på spelbolagen är vi faktiskt favoriter.
Citera
2015-07-26, 17:23
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Nog för att vi har ett antal mediokra spelare hos oss, men vi har även ett flertal spelare av hög Allsvensk klass. Exempelvis Birkir och Sätra har ju bara gjort det bättre och bättre för varje match som går och ser jävligt stabila ut. Sen har vi ju även värvat Imad Khalili som nog kommer bli en viktig pjäs, dock är han inte i form än och kommer nog inte spela imorgon.

Hur som helst har experterna sagt sitt. Tittar man på spelbolagen är vi faktiskt favoriter.

Då har spelbolagen/experterna mer bajenhybris än vad vi fans påstås ha. Visst ser vi bättre ut nu, men Peking är ju Allsvenskans formstarkaste lag typ tillsammans med hyresgästerna.
Citera
2015-07-26, 18:04
Medlem
anteri17s avatar
Runt 2.30 mot 2.90. Ganska klara favoriter.

Troligtvis grundar sig oddsen att man bedömer Pekings grundstyrka som lägre än den tabellposition man har, samt tvärtom för Bajen. Dessutom är hemmaplansfördelen i Allsvenskan (som de flesta andra serier) tydlig.

Själv, som bettar ibland och rör mig med folk i de kretsarna, så tycker jag oddset är tämligen välgrundat.
Citera
2015-07-26, 18:23
Medlem
hobokens avatar
När var senast en säsong var så här underhållande? Med så många lag och så jämnt i toppen? Alla från placering 1-6 kan ta guldet, känns helt vidöppet. Älskar Allsvenskan!
Citera
2015-07-26, 18:27
Medlem
knullklassons avatar
Elfsborgs fjärde match på gräs i år. Tre förluster och en oavgjord...
Citera
2015-07-26, 18:33
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
När var senast en säsong var så här underhållande? Med så många lag och så jämnt i toppen? Alla från placering 1-6 kan ta guldet, känns helt vidöppet. Älskar Allsvenskan!

Fantastisk liga. Precis Allt kan hända!
Citera
2015-07-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Elfsborgs fjärde match på gräs i år. Tre förluster och en oavgjord...

som vanligt helt icke-signifikant statistik när det tas upp. det finns många lag som lever på ett starkt hemmaspel, tydligen är det bara viktigt ifall man har plast på hemma-arenan. ungefär som att tycka att norrköping inte förtjänade att vara kvar i allsvenskan förra året för man bara vann en match på naturgräs (emot AIK ) och per automatik hade förlorat lika stor andel gräsmatcher ifall parken haft naturgräs. visst, elfsborg failade hårt emot både hbk och fff (enda kassa gräslagen), men över tid så har dom inte haft sämre resultat på borta-gräs än vad andra topplag har haft. det är helt enkelt en hög majoritet riktigt svåra matcher som spelas på bortagräs.

nu låter jag kanske onödigt mycket irriterad men det är bara så tröttsamt när detta ska tas upp år efter år.
Senast redigerad av M.S 2015-07-26 kl. 18:48.
Citera
2015-07-26, 19:36
Medlem
Gantss avatar
Förstår inte hur sopan Per Frick får starta istället för Viktor Prodell. Han har gjort 3 mål än så länge (Allsvenskan och EL) på 18 matcher medan Prodell har gjort 5 mål 13 matcher (där 4 utav målen har kommit från hans senaste 4 matcher). Observera att Prodell har fått hoppa in mestadels där det typ är 10 min kvar av matchen.

Jag vet att det inte är så himla smickrande siffror men vafan... lite vett får Haglund ha.
Citera
2015-07-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Hur kan Bajen vara klara favoriter mot Peking? Ett bottenlag utan direkt klass (förutom Kennedy) mot ett topplag?

Klara favoriter är Bajen bara i bizzaro world, Peking har agerat brutalt stabilt sedan början av maj. Bajen släppte in 3mål mot häcken sist.
Men visst det finns saker som talar för bajen

1 Pekings svit tar slut någongång och det kan likaväl vara mot Falkenberg som mot en top konkurent för varje match så kryper det närmare.

2.Daniel sjölund är avstängd och han har varit brutalt bra och viktig.

I princip allt annat talar emot Bajen om man ska analysera lagens säsonger so far.
Citera
2015-07-26, 20:53
Medlem
Märklig match på Nationalarenan. När MFF firar att de gör 3-0 mot Sundsvall gör Gnaget 4-0 mot Elfsborg på 45 minuter.

Anders Svensson kom fel flera gånger vid målen, eller var det hans partner som gick fel. Andra halvlek var kanske inte så mycket att orda om, så här i efterhand.

Ofori kan hålla i boll, Dickson kliver fram mer och mer. Jag är kluven till Brustad, det ser ofta farligt ut, och ibland slås inte bollen. Håller en timme för att han plötsligt hamnar i ett Eero-stim. Han har fått många chanser.

När förlorade Elfsborg senast på plast (hemma eller borta) i allsvenskan? Hur många naturgräsmatcher har de kvar?

Jämnt poängmässigt, räknar jag rätt med att såväl Göteborg, Norrköping och Elfsborg har det "i egna händer" om de går rent (+/- målskillnad). Jämnt i bottenstriden också. Alla matcher känns viktiga, inte bra hjärtat.
Citera
2015-07-26, 21:46
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Trots AIKs tämligen övertygande seger tycker jag att de visar vissa brister i laget. De syntes redan under första halvlek, trots att man mötte ett gäng från typ Div 2, och var tydligare i andra halvlek.

Nog för att Zeneli är en otrolig ytter så fick han lite för mycket ytor och passera lite väl lätt. Dessutom imponerade inte Etuhu på mig idag. Stabbig och, ibland, får jag intrycket av att han slappnar (i brist på bättre ord) av. Han ger inte 100% i löpningarna. Friläget han får, och förvaltar på sämsta möjliga sätt, är enbart resultat av att han möter ett svagt och dåligt Elfsborg.

Med det sagt, Henok Goitom. Herregud, har Hamrén ringt än?!
(Ska tilläggas att Ofori är en grym spelare också!)

Elfsborg då? Genomusla. Hur mycket ångrar Laul sitt påstående att Anders Svensson skulle vara seriens bästa mittback idag? Inte för att övriga i backlinjen var speciellt bra i och för sig...

Men laget ger ett märkligt intryck. Trots att man nyss gjort 4-2 och faktiskt har övertag (mest för att AIK slappnar av och sparar sig) så är det ingen som springer och tar bollen ur nätmaskorna. Den (de) värsta missarna står dock Haglund för. Bytena?! Det är mer eller mindre raka byten, dvs anfallare mot anfallare (Claesson - Nilsson är typ rakt). Dessutom stannar han kvar med 4-4-2 matchen ut. Lyft åtminstone upp Anders Svensson ett steg och låt honom servera lite. Det är nästan som om dom inte vill vinna...

Såg lite på IFK Göteborg också. Är det nu det vänder? Dom var visserligen bättre än FFF, men även hos de blåvita såg man brister. Både i offensiven men även i defensiven. Såg förvisso för lite för att gå djupare än så, men det kändes långt från 100%igt. Vibe-effekten?
Citera
2015-07-26, 21:52
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Trots AIKs tämligen övertygande seger tycker jag att de visar vissa brister i laget. De syntes redan under första halvlek, trots att man mötte ett gäng från typ Div 2, och var tydligare i andra halvlek.

Nog för att Zeneli är en otrolig ytter så fick han lite för mycket ytor och passera lite väl lätt. Dessutom imponerade inte Etuhu på mig idag. Stabbig och, ibland, får jag intrycket av att han slappnar (i brist på bättre ord) av. Han ger inte 100% i löpningarna. Friläget han får, och förvaltar på sämsta möjliga sätt, är enbart resultat av att han möter ett svagt och dåligt Elfsborg.

Med det sagt, Henok Goitom. Herregud, har Hamrén ringt än?!
(Ska tilläggas att Ofori är en grym spelare också!)

Elfsborg då? Genomusla. Hur mycket ångrar Laul sitt påstående att Anders Svensson skulle vara seriens bästa mittback idag? Inte för att övriga i backlinjen var speciellt bra i och för sig...

Men laget ger ett märkligt intryck. Trots att man nyss gjort 4-2 och faktiskt har övertag (mest för att AIK slappnar av och sparar sig) så är det ingen som springer och tar bollen ur nätmaskorna. Den (de) värsta missarna står dock Haglund för. Bytena?! Det är mer eller mindre raka byten, dvs anfallare mot anfallare (Claesson - Nilsson är typ rakt). Dessutom stannar han kvar med 4-4-2 matchen ut. Lyft åtminstone upp Anders Svensson ett steg och låt honom servera lite. Det är nästan som om dom inte vill vinna...

Såg lite på IFK Göteborg också. Är det nu det vänder? Dom var visserligen bättre än FFF, men även hos de blåvita såg man brister. Både i offensiven men även i defensiven. Såg förvisso för lite för att gå djupare än så, men det kändes långt från 100%igt. Vibe-effekten?

Ja, din analys är bra. AIK gör en riktigt bra första halvlek men det finns brister som blir tydliga i andra halvlek. Nu var det oturligt med Hooivelds skada. Men Pavey och Perreria är inga ytterbackar för ett topplag, inte heller Kenny i målet. Etuhu har ju blivit bättre för varje match så det kanske finns mer att ta av där. Men svaga inhopp av Lundholm och Brustad med visar att vi är beroende av Goitoms bra spel nu. Han är helt magisk, borde komma med i landslaget ja, men det lär inte hända.

Anders Svensson såg riktigt tjock ut i dag, är nog dags att få in en ny mittback där. Tycker dock att bytena gjorde Elfsborg lite mer konkreta, de är ju bra att visa på tålamod men det gick bra segt vissa stunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in