2015-08-11, 12:16
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Sen när har en spelare rätt att springa rätt igenom en motståndare som står helt stilla? Moon står blixt stilla ända tills Carlgren försöker trycka sig igenom honom, när han flyger framåt på grund av Carlgrens knuff så fäller han ut armarna för att inte ramla. På vilket sätt kan det vara en förseelse av Moon? Solklar straff skulle jag säga istället. I vilket annat läge skulle ett sånt beteende i straffområdet inte rendera i en straff?

Just för att målvakten är fredad i sitt eget straffområde. Du får inte parkera på ett sådant sätt att målvakten inte kan röra sig fritt. Om så voro, så skulle ett lag kunna placera 4 fyrtorn runt motståndarmålvakten och sedan stå blixtstilla. Hur ska målvakten överhuvudtaget kunna röra sig?

Vi såg precis samma sak för ett par år sedan när de Gea var ny i Manchester United. Han var svajig och motståndarlaget placerade en hord av spelare runt honom vid hörnor. Var och varannan ledde till frispark för obstruktion eftersom den lilla parveln inte kunna röra sig och approchera situationen.

Straff? Sällan eller aldrig har väl ett agrande likt Carlgren inneburit straff. Men som sagt, jag håller med om att målvakter är på tok för skyddad i sin egen box.
Citera
2015-08-11, 12:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Moon har rätt att stå var han vill. Carlgren hade kunnat springa runt honom men han valde istället att knuffa Moon några gånger i ryggen vilket gör att Moon tappar balansen och fäller ut armarna. Vadå har ingen betydelse? Beskriv hur Moon försöker stoppa Carlgren från att komma fram istället. Är det ett regelbrott att stå helt still framför målvakten?

Han har rätt stå vad han vill. Det är inte det jag pratar om. Jag tycker istället det ser ut som han aktivt försöker stoppa Carlgren från att komma fram så Carlgren blir tvungen att knuffa till honom.

Tyckte Fjellström och Lundh förklarade det rätt bra i studion. Finns matchen uppe någonstans?
Senast redigerad av mishima 2015-08-11 kl. 12:19.
Citera
2015-08-11, 12:17
Medlem
LastCaresss avatar
Nej, givetvis inget mål på hörnan, korrekt dömt av domaren.

Vi förlorar på att vi släpper in AIK i matchen när vi egentligen bara ska trycka på gasen och få in bolljäveln. Otroligt lamt och klantigt och när Arvidsson onödigt drar på sig sitt gula är matchen avgjord. Imponerad av Moon, och av Goitom. Hans blotta närvaro på planen betyder oerhört mycket för gnaget (och Bangura?). Det är bara att bryta ihop och försöka vinna i Borås på söndag.
Citera
2015-08-11, 12:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har ingen betydelse. Moon försöker faktiskt stoppa Carlgren från att komma fram. Jag ser det som Moon försöker hindra Carlgren från att komma fram än att Carlgren puttar Moon från att komma fram.
Vad är det du tittar på? Han fäller ju ut armarna för att kunna stå upp eftersom Carlgren ger honom några jätteknuffar. Han flyger ju till och med framåt en meter eller så.. Vad skulle Moon ha gjort när Carlgren började knuffa? Bara slängt sig ner på marken eller bett om ursäkt och gått bort till hörnflaggan?
Citera
2015-08-11, 12:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vad är det du tittar på? Han fäller ju ut armarna för att kunna stå upp eftersom Carlgren ger honom några jätteknuffar. Han flyger ju till och med framåt en meter eller så.. Vad skulle Moon ha gjort när Carlgren började knuffa? Bara slängt sig ner på marken eller bett om ursäkt och gått bort till hörnflaggan?

Fast kolla innan knuffen redan när hörnan slås och den når luftrummen. Visst är det så att han försöker hindra målvakten. Knuffen är ju en effekt av obstruktionen.
Citera
2015-08-11, 12:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Just för att målvakten är fredad i sitt eget straffområde. Du får inte parkera på ett sådant sätt att målvakten inte kan röra sig fritt. Om så voro, så skulle ett lag kunna placera 4 fyrtorn runt motståndarmålvakten och sedan stå blixtstilla. Hur ska målvakten överhuvudtaget kunna röra sig?

Vi såg precis samma sak för ett par år sedan när de Gea var ny i Manchester United. Han var svajig och motståndarlaget placerade en hord av spelare runt honom vid hörnor. Var och varannan ledde till frispark för obstruktion eftersom den lilla parveln inte kunna röra sig och approchera situationen.

Straff? Sällan eller aldrig har väl ett agrande likt Carlgren inneburit straff. Men som sagt, jag håller med om att målvakter är på tok för skyddad i sin egen box.
Ja, jag är inte förvånad att det blir avblåst men det gör ju inte att det är rätt för det.
Det verkar finnas någon slags oskriven regel att målvakten kan göra precis vad som helst, men jag kan inte se på vilket sätt det skulle vara rätt. Som sagt i det här fallet så hade det varit vilken annan situation som helst så hade det blivit straff, var i regelboken står det att målvakten har några specialregler ad gäller sånt här?

Och visst kan motståndarna placera folk runt målvakten men då kan målvakten flytta sig en meter och då står ett helt gäng motståndare och gör absolut ingenting. Försöker dom då hindra honom är det såklart obstruktion.
Citera
2015-08-11, 12:33
Medlem
Lysys avatar
http://i.imgur.com/6vc7Rmm.png

Här är en situation vid en senare hörna där Moon gör exakt samma sak och blir avblåst en gång till.
Hans böjda knän och utsträckta armar är endast till för att obstruera Carlgren och inte bara stå i vägen.
Citera
2015-08-11, 12:35
Medlem
Tror AIK eller Norrköping kniper guldet iår. Båda känns starkare än ett skadedrabbat DIF. Göteborg känns osäkert på slutet. Malmö är garanterat uträknade, att vissa hypar dem nu efter senaste vinsten är naivt. Man har en extremt hög högstanivå och kan utklassa alla lag i Allsvenskan, men man har ingen kontinuitet, inte lyckas slå ÅFF eller FFF på bortaplan, får stryk av mediokra lag på hemmaplan.
Citera
2015-08-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysy
http://i.imgur.com/6vc7Rmm.png

Här är en situation vid en senare hörna där Moon gör exakt samma sak och blir avblåst en gång till.
Hans böjda knän och utsträckta armar är endast till för att obstruera Carlgren och inte bara stå i vägen.

Hade också sträckt ut armarna om jag fått två händer i ryggen. På bilden ser man ju att Carlgren puttar Moon...
Citera
2015-08-11, 12:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Fast kolla innan knuffen redan när hörnan slås och den når luftrummen. Visst är det så att han försöker hindra målvakten. Knuffen är ju en effekt av obstruktionen.
Jag har kollat ett gäng gånger och jag kan inte se några armar som fälls ut innan Carlgren börjar knuffa.
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tv-kraftiga-protester---difs-ledningsmal-doms-bort/
Här. Moon står snällt stilla framför Carlgren men istället för att springa ut bredvid honom så sätter han händerna i ryggen på honom och försöker springa rätt igenom. Jag förstår verkligen inte vad det är du ser...
Citera
2015-08-11, 12:41
Medlem
Lysys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Hade också sträckt ut armarna om jag fått två händer i ryggen. På bilden ser man ju att Carlgren puttar Moon...

Han vet ju att knuffen kommer att komma då han står framför honom. Att han då hamnar i jägarvila med utsträckta armar inte en utan två gånger tar jag som en taktik för att hindra Carlgren.
Citera
2015-08-11, 12:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysy
Han vet ju att knuffen kommer att komma då han står framför honom. Att han då hamnar i jägarvila med utsträckta armar inte en utan två gånger tar jag som en taktik för att hindra Carlgren.
Såååå.... Eftersom han vet att Carlgren kommer göra ett regelbrott så får han inte skydda sig mot att ramla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in