2015-06-23, 15:52
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Årets säsong, trodde jag skrev ut det men verkar missat.

Står inte någonstans:

"Sedan är det ju nästan omöjligt att avgöra huruvida ett lag är bättre än ett annat lag rent fysiskt med tanke på hur mycket annat som spelar in, om vi kollar sista 15 minuter på en match kan vi konstatera att Malmö släppt in fler mål än vad man gjort och tappat betydligt fler poäng än man räddat."

Vi har haft brittisk fystränare sedan 2009.

Citat:
Ärligt talat tvivlar jag på att du har särskilt bra koll på vad andra klubbar sysslar med, jag har det definitivt inte vilket gör diskussionen rätt menlös. Precis som du inte har en speciellt bra koll på hur Malmös fysträning står sig mot andra lags. Att lag kollar på varandra tar jag för givet, förstår inte varför du antar att detta inte görs.

Då tycker jag att någon fler klubb bör ha letat fystränare i England. Jag säger inte att alla bör ha gjort, men någon borde ha testat. När det var trendigt med att ha friidrottstränare som fyskonsult var det flera som följde efter. Elfsborg anlitade Henrik Dagård och vann SM-guld 2006. Då följde MFF efter och anlitade Agne Bergwall.
Senast redigerad av mishima 2015-06-23 kl. 15:54.
Citera
2015-06-23, 15:53
Medlem
Det känns väl rimligare att välja fystränare efter kompetens än att välja efter nationalitet? Nu vet jag att mishima gärna ser MFF som trendsättare för hur svensk fotboll ska gå framåt eftersom man lyckats ta sig till Champions League, vilket andra misslyckats med. Och ja, Malmö har lyckats oerhört bra sportsligt, men det känns ändå lite skumt om alla klubbar skulle haka på allt Malmö gör på grund av det. Hareide är ju norsk, tänk om alla allsvenska klubbar skulle välja norska fotbollstränare bara för det? Eller att alla försöker få in en halvdansk målvakt eftersom Robin Olsen lyckats så pass bra. Att enbart gå på nationalitet och försöka efterlikna andra känns om en farlig väg att gå.
Citera
2015-06-23, 16:00
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Står inte någonstans:

Nej jag skrev precis att jag missat att skriva det

Men vad säger du om siffrorna om vi kan försöka diskutera saken lite seriöst?

Citat:
Vi har haft brittisk fystränare sedan 2009.

Jaha!

Citat:

Då tycker jag att någon fler klubb bör ha letat fystränare i England. Jag säger inte att alla bör ha gjort, men någon borde ha testat.

Du är ju som en trasig skiva, upprepar dig utan förmåga till inlärning.
Citera
2015-06-23, 16:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxenofc
Det känns väl rimligare att välja fystränare efter kompetens än att välja efter nationalitet? Nu vet jag att mishima gärna ser MFF som trendsättare för hur svensk fotboll ska gå framåt eftersom man lyckats ta sig till Champions League, vilket andra misslyckats med. Och ja, Malmö har lyckats oerhört bra sportsligt, men det känns ändå lite skumt om alla klubbar skulle haka på allt Malmö gör på grund av det. Hareide är ju norsk, tänk om alla allsvenska klubbar skulle välja norska fotbollstränare bara för det? Eller att alla försöker få in en halvdansk målvakt eftersom Robin Olsen lyckats så pass bra. Att enbart gå på nationalitet och försöka efterlikna andra känns om en farlig väg att gå.

Jag säger inte att alla borde ha gjort det, men någon. MFF anser att de brittiska fystränarna går bättre utbildningar och är mer uppdaterade på senaste forskningsrönen. Det är väl inget konstigt att man i vissa länder är bättre på vissa grejer. Så har det alltid varit i fotbollsvärlden. För många år sedan anlitade svenska klubbar tränare från Ungern för att man ansåg att de var mycket bättre.

Man får ju leta efter det unika. Det har funnits flera norska tränare i Sverige och det finns två danska målvakter i Allsvenskan. Det är inget unikt för MFF. Norska tränare kräver ju också väldigt höga löner.
Citera
2015-06-23, 16:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Så mycket dyrare trupp än andra klubbar har vi inte heller så man kan ändå fråga sig varför har vi varit 2010-talets bästa klubb.
Har ni inte scoutingverksamheten mer å tacka för det än fystränare? Mycket handlar om att ha marginalerna på sin sida sett över säsong och ha en fungerande spelidé samt ett bra kollektiv.

Var det inte samma snack om Djurgårdens träningsstil under deras vinnarperiod när det i själva verket var individuella kvalitéer som var skillnaden?
Citat:
Lars Lagerbäck gjorde ju studiebesök i MFF i mitten av 70-talet när han gick på GIH.
Och sen dess gick hans karriär spikrakt uppåt!
Citera
2015-06-23, 16:27
Medlem
Hur blir det egentligen, kommer AIK vara med i våran söderfamily?
Jehovas vittnen är inte och leka med.
Senast redigerad av JevlaTomteVerkstad 2015-06-23 kl. 17:26.
Citera
2015-06-23, 16:36
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Visst ser den trivsam ut men den har ett stort fel, underlaget.
Om man ser det ur ett lite större perspektiv så är det bra att det finns en konstgräsarena i GBG där samtliga herr och damlag kan träna och spela match under vinterhalvåret.

Arenan kommer året runt av alla möjliga lag, bl.a. Gothia Cup.
Citera
2015-06-23, 17:36
Medlem
elpirros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Om man ser det ur ett lite större perspektiv så är det bra att det finns en konstgräsarena i GBG där samtliga herr och damlag kan träna och spela match under vinterhalvåret.

Arenan kommer året runt av alla möjliga lag, bl.a. Gothia Cup.
Vad bra då! Mer plastgräs åt folket!

Hockeyn borde följa fotbollens spår och införa plastis. Väldigt ekonomiskt och du kan åka på is året runt. Herr, dam och juniorlag!

http://www.hockeypractice.se/shop/28666/art58/164358-ban-9c148d.jpg
Senast redigerad av elpirro 2015-06-23 kl. 17:41.
Citera
2015-06-23, 17:50
Medlem
Malmö har verkligen inte sett starkare ut än några andra de senaste åren. Mishima leker bror duktig som vanligt men är ute och cyklar. Det är det speltekniska samt ett gäng supervärvningar (fram till i år) som gett MFF försprånget.
Citera
2015-06-23, 18:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Malmö har verkligen inte sett starkare ut än några andra de senaste åren. Mishima leker bror duktig som vanligt men är ute och cyklar. Det är det speltekniska samt ett gäng supervärvningar (fram till i år) som gett MFF försprånget.

Du förklarar att vi klarade av att spela 47 tävlingsmatcher föregående år och samtidigt prestera med spelteknik och supervärvningar? Du använder samma förklaring till att vi har varit väldigt bra under hösten de senaste åren? Vi klarar mycket matcher och ett tätt matchande. Det är klart att vi har varit ett fysiskt starkt lag som har orkat hålla ett högt tempo genom hela matcherna. Det har framför allt varit tydligt på gräsplaner.

Jag kommer ihåg alla som talade om att MFF kommer aldrig orka spela Champions League och samtidigt vinna Allsvenskan.
Senast redigerad av mishima 2015-06-23 kl. 18:49.
Citera
2015-06-23, 18:49
Medlem
Citat:
Du förklarar att vi klarade av att spela 47 tävlingsmatcher föregående år och samtidigt prestera med spelteknik och supervärvningar? Du använder samma förklaring till att vi har varit väldigt bra under hösten de senaste åren? Vi klarar mycket matcher och ett tätt matchande. Det är klart att vi har varit ett fysiskt starkt lag som har orkat hålla ett högt tempo genom hela matcherna. Det har framför allt varit tydligt på gräsplaner.
Hur förklarar du att Brann, med samma britt som fystränare, kollapsar totalt och står för tidernas fiasko och åker ut? Det går inte att dra några som helst slutsatser om det geniala att ha brittiska fystränare genom att notera MFF:s idrottsliga framgångar på sistone. Finns många andra betydligt mer tydliga faktorer däremot.
Citera
2015-06-23, 18:52
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

IFK spelade 47 tävlingsmatcher 1982 och presterade helt ok. Jag härleder inte det till en engelsk fystränare (som vi inte hade).

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in